Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 11.14 2018-10-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 16.27 2017-05-22 

Blev medlem: 08.15 2006-09-16
Inlägg: 109
Ort: Stockholm
Det visade sig att elektroniken behövde en stabil 12V. Efter att ha tagit bort överbyglingen av LM7812 och matat med drygt 13V på insidan till kretsen så fungerar nu omvandlaren perfekt även med 500W belastning. Kvarstår att klura ut hur jag ska få till ca 14V på lättaste sätt. Eftersom det går utmärkt att starta med enbart batterispänning så kan man i princip sätta ett litet nätagg på utgående 230V och låta det ta över efter starten.

Lite mer mekanikdesign alltså.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.05 2017-05-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.17 2004-02-11
Inlägg: 8602
Ort: Knivsta
En liten stepup från batteriet vore väl lite effektivare? Hur mycket drar elektroniken?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.50 2017-05-22 

Blev medlem: 08.15 2006-09-16
Inlägg: 109
Ort: Stockholm
Ja, det är inte mycket. Jag mätte det till 0.35A i vila. Det borde inte gå upp så mycket vid last för MOSFETarna ska ju pumpas med laddning ut och in i gaten lika ofta i båda fallen (det är PWM). Byte till 12V fläkt kommer att lägga till lite mer ström också. Så absolut, du har rätt, en liten stepup är helt rätt. Har dock ingen liggandes i lådorna. Ska se först om det finns något jag kan fixa till med det jag har först.

Annars börjar det se riktigt bra ut mekaniskt. Lyckades klämma in ett riktigt 230V uttag i bakstycket också - så slipper jag adapterkabel från datakraftuttagen. Däremot får jag inte plats med någon jordfelsbrytare. Men det finns en del spänningsdetektorer avsedda för inkommande 230 på kortet som inte behövs längre.Har jag tur så går det att få till det så att de mäter på en strömtrafo istället som jag kan ha som jordfelsbrytare. Men det är överkurs just nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.31 2017-05-28 

Blev medlem: 08.15 2006-09-16
Inlägg: 109
Ort: Stockholm
Det blev att sätta in en stepup från 12V till 24V till slut. Och byta tillbaka till 24V reläet. Bonus blev att jag slipper byta fläkt.

Anslutningsklämmorna till en kasserad 125A huvudbrytare passade perfekt som 12V intag. Var lite för snål och köpte billigaste 10kvmm startkablarna på Jula till batterianslutning. Visar sig att jag tappar 0.6V i kablarna redan vid 300W last. Dåliga anslutningsklämmor också med en flat metallbit endast på ena klämhalvan.

Det går bra att köra kupevärmaren men märkligt nog så löser överbelastningsskyddet nu när jag kopplar in byggstrålkastaren vilket den inte gjorde förut och jag vet inte riktigt vad det kan bero på. Däremot kanske den bör göra det p.g.a. startströmmen vid kall glödtråd.

Med 400W belastning börjar sinusen nu naggas lite i topparna och den här gången är det verkligen kapning. Jag tror att det beror på att jag tappar de 0.6V i kabeln vilket jag inte gjorde förut. Och jag har samma kassa batteri. Ska justera omsättningen i trafon lite så får vi se.

Fortsättning följer.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.41 2017-06-01 

Blev medlem: 08.15 2006-09-16
Inlägg: 109
Ort: Stockholm
Visade sig att jag missat en grej i ombyggnaden. Elektroniken matas via en P-MOSFET som har funktionen on/off. I denna finns även en hållkrets som löser vid kraftig underspänning. Har nu anpassat drivningen till P-MOSFET till 12V samt lagt in en elyt över gaten för att fördröja utlösning vid underspänning. Nu går det att köra startströmsslukande glödlampor och motorer igen.

Jag har gjort lite mätningar på förluster och det står helt klart att man måste ha ett bättre batteri och grövre kablar om man ska kunna köra hög last från ett blybatteri som inte laddas. Å andra sidan kommer jag ju köra från ett batteri som sitter i en bil och då kör man rimligen med motorn igång om man har hög last. Så det kanske är ett icke-problem.

Mitt kassa batteri har en inre resistans på 0.031 ohm och kablaget en resistans på 0.013 ohm. Ett bra batteri lär ha ca 0.010 ohm. Detta ska jämföras med MOSFETarna i omformaren som bidrar med 2*0.007 ohm typiskt (ej mätt). Med 60A blir det inte mycket kvar att switcha. Borde ha insett att 10kvmm kabel var åt skogen - det är ju vad man kör med till 35A i starkströmskablar.

Jag har trimmat in underspänningsskyddet på medelspänning 11.3V (mätt i aggregatet förstås).

Har nu skruvat ihop lådan och det återstår bara att köra ett mer relevant lasttest med matning från bilens fräsha batteri istället - med och utan motorn igång.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.18 2017-06-13 

Blev medlem: 08.15 2006-09-16
Inlägg: 109
Ort: Stockholm
Tänkte runda av tråden då projektet är klart. Jag har nu provkört med bilens batteri och med motorn igång så blir allting perfekt upp till 700W. Mer än så tänkte jag inte utsätta den för.

Bärhantaget är jag inte särskilt stolt över ;.) Det finns tyvärr väldigt lite plats mellan skalet och kretskortet att fästa något i. Borde ha tagit av det innan jag fotade.

Ibland frågar man sig om det var värt jobbet givet att man kan köpa en på Classe för någon tusenlapp. Tja, jag blev ju av med båda UPS som ändå bara stod och skräpade och fick något användbart istället. Och tills skillnad från Classe får jag sinus. Classe har något de kallar modifierad sinus och det visar sig vara två språng upp och två språng ned. Enligt recensionerna har det förstört en del utrustning som har anslutits. Däremot kan det vara så att Classe klarar 12V medan jag behöver lite mer för att klara full effekt. Men å andra sidan lär man aldrig köra 700W utan att ha bilen igång, så det är ett ickeproblem. Och så vet jag att jag kan köra igång kortslutna motorer vilket är ett osäkert kort med Classe.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.25 2017-06-13 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 20980
Ort: Upplands väsby
En kort kommentar om en tidigare fundering: Man sätter såvitt jag förstått primärlindningen innerst så att de farliga spänningarna är mest beröringsskyddade.

Fast om det nu är "tvärtom" här (d.v.s. 230 V-lindningen ytterst) så är det kanske inte det som är anledningen, då kanske det snarare handlar om magnetiseringen av kärnan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.58 2017-06-13 

Blev medlem: 08.15 2006-09-16
Inlägg: 109
Ort: Stockholm
Jag ändrade ju uppfattning när jag plockade ut trafon. Så "12V" sidan sitter troligen ytterst. Och så brukar det ju vara, precis som du säger. Förutom det skäl du uppger så kan det ju vara att böjradien för den grövre lindningen bör vara större än för den smalare för att inte skada lackisoleringen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010