Eldriven lådbil till ungarna

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Eldriven lådbil till ungarna

Inlägg av FarbrorEstland »

Tjo! Jag jobbar på ett bussgarage där det väldigt ofta slängs cirkulations-pumpar och torkar-motorer. Det är väldigt sällan fel på motorerna i sig utan oftast är impelern skadad eller kuggarna i snäckväxeln.

Jag tänkte ta en motor eller två och bygga en lådbil som mina döttrar kan köra omkring i.

Bild

Den vänstra motorn är till cirkulations-pumpen. Borstlös och inbyggd styrning. Det går inte att vända på polerna. Har prövat att skifta två av dom tre kablarna som går till lindningarna men den bytte inte håll ändå som det gör på rc-motorer. Tänker jag fel? Har sökt lite på fartreglage till borstlöst men vet inte riktigt vad som kan passa att köpa. 210W och 20-28V är den på i alla fall.

Den högra är en torkarmotor där jag har kapat bort snäckhuset. Hög och lågfart på köpet samt att den går att polvända för back. Har inga siffror på denna motor alls.

Vilken tror ni är lämpligast? Det ska inte vara något fartmonster och barnen är 2 och 4 år. Förslag på fartreglage? Eller ska man nöja sig med låg drevning och bara av och på på torkarmotorn?

Mvh Carl-Johan
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Eldriven lådbil till ungarna

Inlägg av Gimbal »

Jag lägger en röst på torkarmotorn, med en enklare styrning av motorn som orsak.
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Eldriven lådbil till ungarna

Inlägg av FarbrorEstland »

Hej!

Ja det lutar nog åt det. En enkel PWM-krets med en 555 och en mosfet borde klara biffen!

Har nog komponenter till det hemma.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Eldriven lådbil till ungarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... som döttrarna ... :nene: Flickor ska leka med dockor! PUNKT!!! :x

Det där var ett alternativt uttalande ... :vissla:

Jag vet inte hur gamla döttrarna är men det är fan-i-mig ljuvligt med ett sådant här projekt åt tjejer. Hoppas de får vara med i processen.
alexanderson
Inlägg: 762
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Eldriven lådbil till ungarna

Inlägg av alexanderson »

Jag föreslår att använda 3843 till PWM-kretsen!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Eldriven lådbil till ungarna

Inlägg av lond »

Med 2 st torkarmotorer kan du bygga en pansarvagn till döttrarna. Dom skall färdas säkert :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Eldriven lådbil till ungarna

Inlägg av E85 »

Nån slags extra säkerhet kanske inte vore fel, typ ett relä som bryter när man släpper helt på gasen, eller liknande. Går säkert lösa på bättre sätt också... Tråkigt om nåt skulle brinna och det blir gashäng.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Eldriven lådbil till ungarna

Inlägg av rolex42 »

Jag skulle vilja se lite ideer/ritningar på det övriga i lådbilen. Styrning exvis är intressant.
Har själv funderat på en lådbil till barnbarnet. Men jag tänker inte uppfinna, rita o bygga allt själv, det inser jag numera att jag inte klarar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Eldriven lådbil till ungarna

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det heter ju att du inte skall avslöja dina hemligheter!
Men jag gör ett försök. Tänkte kontakta en grossist i elscother eller howerboard och fråga efter reklamationer. Sampla ihop användbara delar och se vad det kan bli.
Jag har också fått fatt på några riktigt kraftiga torkarmotorer (mercedes) som kan användas.
Men just nu har jag fullt upp med mitt Elcykelhjul!
Skriv svar