AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av TomasL »

Gimbal skrev:
TomasL skrev: Vill du på ett enkelt sätt synka klockan efter en brown-out, så använd ett RDS-chip, väck det till liv lite då och då, det går på ett par sekunder att hitta signalen och synka, till skillnad från GPS som kan ta flera minuter innan den hittar en fix.
RDS, sänder de ut tids signaler? Hur bra är den?
Skall vara lika bra som den nationella tidsstandarden, eftersom det är den som är basen.
Och Ja RDS sänder tiden.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av E Kafeman »

Denna ljusvakt tänder ljuset vid skymning och lyser sedan till 24:00.
På morgonen tänder den ljuset en timme före gryning och lyser i en timme.
Är det en mörk morgon lyser den upp till tre timmar.
Den interna klockan ställs genom att mäta ljuset från LDR-cellen var 10:e minut och interpolerar att max på kurvan inträffar kl 12:00.
Noggrannheten förbättras då upp till 10 dagars kurvor interpoleras. Det är i vart fall så jag fått det förklarat.
Har en sådan själv och den slår sällan fel mer än någon minut vid midnatt.
Mer omdömen: https://www.byggahus.se/forum/el/5264-n ... estat.html
Gissar att det blir vissa problem vid årstid när solen inte går upp alls i norra landet, men då finns ändå inte varken skymning eller gryning.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av bearing »

AndLi skrev:+/- en timme behövs ju inte ens något att trimma in, bara gå och köpa en 20ppm kristall och köra...

Problemet med denna tråd är att det inte finns något problem att lösa...
Problemet är väl att enheten ska synka in sig automatiskt efter att batteriet tappat laddningen. Typ att den stannar i januari och vaknar till i mars-april när det är lite mer sol.
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av JohnA »

Om man har problem med att man anser problemet i denna tråd vara att inget problem finns att lösa, ja då äger man själv problemet och kanske inte ska läsa sånt här, än mindre skriva. :mrgreen:
Som flera skribenter redan uppfattat är syftet med den dagsljussynkade realtidsklockan ganska oklar, och ja, "projektet" är definitivt av typen "snillen spekulerar", vilket jag personligen tycker är gott nog. Uppenbart finns flera sådana tänkare än jag.
E Kafeman skrev:Denna ljusvakt tänder ljuset vid skymning och lyser sedan till 24:00....
....Har en sådan själv och den slår sällan fel mer än någon minut vid midnatt.
Mer omdömen: https://www.byggahus.se/forum/el/5264-n ... estat.html
Gissar att det blir vissa problem vid årstid när solen inte går upp alls i norra landet, men då finns ändå inte varken skymning eller gryning.
Nämmen titta så trevligt! Jag väljer att tolka E Kafemans inlägg som ett bevis för att tekniken faktiskt fungerar, med reservation för missförstånd och okända tekniska detaljer som kan göra det svårt att få till en lika bra funktion med min minimalistiska grundförutsättning. Helt klart känns det ändå värt att fundera vidare på.

I texten om skymningsreläet står bl.a. följande:

Enheten är inställd för start 18.00. Dvs om spänning ansluts vid detta klockslag arbetar rörelsevakten enligt schemat.
Vid anslutning på annat klockslag eller vid strömavbrott behövs 1-2 dygn för att detektorn skall ställa in sig själv för automatisk drift.

Detektorn kontrollera tiden mellan solens nedgång och uppgång för att få fram när det är midnatt och detta kan ta upp till 2 dygn för att få rätt, därefter stämmer tiden.
Midnatt är mitt emellan solens nedgång och uppgång.


Där finns ju faktiskt min idé om grovinställning av en realtidsklocka genom att sätta i batteriet vid en viss tidpunkt. Fast jag tar inte åt mig äran, för jag har sett liknande lösningar på t.ex. LED-baserade "stearinljus". (en knapp med tre lägen: OFF, ON och några timmars "brinntid" i cykler om 24 timmar från det ögonblick läget valdes)

Om inte artikeln om dagsljus jag länkade till (på Wikipedia) är felaktig tycks det vara ganska stor skillnad i ljusstyrka även mellan en riktigt otrevlig ovädersdag och en stjärnklar natt med månsken. Om elektroniken kan matchas mot verkligheten kanske det är så enkelt som att skilja på natt och dag med en fast ljusnivå, men med mer av sån där matematik jag kan ha lite svårt för borde en bandpassfiltrering av ljusstyrkan kunna trolla bort väderskillnader som kan verka under flera dygn i följd.

Som någon skrev så är det inte tänkt att en eventuell lösning på "problemet" ska appliceras på något viktigt. Inga fartyg ska köra upp på land på grund av mina idéer och inga nödställda vandrare ska irra bort sig på fjället och frysa ihjäl. Som jag skrivit tidigare har jag siktet inställt på radioamatörer, geocachare och en del annat nyfiket folk.

Kan man enkelt få till en dagsljussynkning som håller sig inom någon timme med några dygns tålamod är det fullt tillräckligt. Om sedan större vädervariationer får RTC:n att tappa bort sig helt under några dagar må det vara hänt, huvudsaken är att den hittar rätt igen, och gör det själv efter en brown-out.

Det där med snö, midnattssol och polarvinter, ja det får man förstås tänka till på på samma sätt som att badbyxor är dumma kläder i både öken och polartrakter. Sorry norrlänningar, mitt projekt dissar er! :D
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av JohnA »

Verkar ju som att skymningsreläet "Nattvakten" fungerar utmärkt om man ska tro flertalet trådsvarare på Byggahus.se. Jag utgår från att den borde ha något slags "override" som håller lampan tänd kontinuerligt om det är mörkt dygnet runt pga väldigt nordlig placering. Det verkar dock inte behövas mycket att kalla dagsljus för att tydligt skilja sig även från fullmånens sken så Nattvakten kanske funkar bra även ganska långt norrut.

Eftersom det är en förhållandevis billig produkt antar jag den inte är proppfull med exotisk teknik, men frågan är ändå om det behövs något mer än klockkristall och en enkel ljussensor för att klara tricket och i så fall vad? I produktbeskrivningen står det i klartext att midnatt beräknas som mittpunkten mellan skymning och gryning, samt att Nattvakten inte tar hänsyn till sommartid/vintertid.

Någon skrev att Nattvakten efter några dygn hittar rätt med så bra precision som tiotalet minuter. -Imponerande, men förmodligen inte magiskt. Det gäller "bara" att komma på rätt sätt att mäta och räkna!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av AndLi »

bearing skrev:
AndLi skrev:+/- en timme behövs ju inte ens något att trimma in, bara gå och köpa en 20ppm kristall och köra...

Problemet med denna tråd är att det inte finns något problem att lösa...
Problemet är väl att enheten ska synka in sig automatiskt efter att batteriet tappat laddningen. Typ att den stannar i januari och vaknar till i mars-april när det är lite mer sol.
Problemet är ju att med den spec som publicerats i första inlägget kommer inte batteriet tappa laddning innan önskad tidsram har passerat...
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av bearing »

Han skrev inte hur litet batteri han skulle ha! =)

Jag tycker att det är intressant problem, så jag vill inte lyssna på dig när du föreslår att istället använda ett stort batteri. =)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: 1. Vilken ljusnivå skall gälla för dag resp natt, i bland är det lika mörkt på dagen som på natten, dessutom är det inte alltid solen går ned överhuvudtaget.
Det behöver man inte veta exakt eftersom det är en periodisk variation. Som jag försökt förklara så kommer
en klocka som går "fel" att märka att både skymning och gryning kommer tidigare och tidigare eller senare och senare.
2. Midnatt, är inte mitt emellan dessa nivåer, utan varierar garanterat väldigt mycket.
Jo, enligt "lokal soltid".
3. Snöar det så kommer det hela att sluta fungera, som tänkt är.
Mig veterligen blir det fortfarande ljust på dagen och mörkt på natten även om det snöar eller är skuggat av löv.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: Problemet med denna tråd är att det inte finns något problem att lösa...
Jo.

Långsiktig drift, en produkt som ska kunna snurra på i flera år och bara drivas av solljuset. Det ska inte göra nåt om den dör under några månader på grund av mörker.

Oberoende, inte vara beroende av GPS, RDS eller nån annan extern klocka.

Visst, det är en rent akademisk övning, men det betyder inte att det inte kan vara intressant att lösa den.

Ett användningsområde skulle t.ex. kunna vara rymdsonder som ska sättas ner på en annan planet där det varken finns GPS, RDS eller andra externa tidskällor.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av E Kafeman »

Nattvakten har ingen avancerad teknik, det finns inga antenner eller liknande. Har själv undersökt kretslösningen.
instrålning.png
Gjorde själv något liknande för mer än 10 år sedan, där jag avläser processor-räknaren som slår runt på ca 90 dygn.
Plockar ljuskurvorna för 10 dagar, kasserar de 5 mest avvikande och tar medlet på resten.
Blir felet mindre än 5 minuter eller större än 1 timme jämfört med interna räknaren uppdateras interna räknaren.
Det är klockan tolv man söker, eftersom gryning och skymnings-tid glider för mycket beroende på årstid.
Peak infaller klockan tolv och så mycket som 10 minuter fel har nog inte hänt de senaste 10 åren.
Senaste liknade projektet är en ESP8266 som synkar processor-räknaren mot internet mha ntp en gång i månaden samt vid varje uppstart. Kräver tillgång till trådlöst internet, men det finns ju numera hos de flesta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av bearing »

Peak infaller klockan tolv och så mycket som 10 minuter fel har nog inte hänt de senaste 10 åren.
Hade du någon kompensation för longitud, eller körde du med en "lokala tidszonen"?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av rvl »

Intressant tråd...

Nattvakten har antagligen tillgång till nätspänning, med sin nätfrekvens med mycket god långtidsstabilitet för tid. Men det räcker säkert (att få till nåt motsvarande) med enkel kristallbaserad rtc. Utan klocka som går hela tiden, så blir alla lösningar mer eller mindre "ett dygn i taget", med större väderberoende variationer.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av E Kafeman »

Hade du någon kompensation för longitud, eller körde du med en "lokala tidszonen"?
Korrekt, det är solens "klockan tolv" som gäller, vilket stämmer bäst med GMT+1 lokal tid vid 15 grader öst.
Lokalt beordrad sommartid avkänns ej.
Vill man analysera skymningstid och gryningstids förändring över året så bör man kunna räkna ut datum och latitud och därmed även lägga in kompensation för lokala sommartider.

Vädervariationer, kraftigt växlande molnighet osv spelar obetydlig roll utslaget på mätning över en vecka där de tillfälliga avvikelserna sorteras bort.
Även om man har en batteribackad RTC måste någon ställa den på rätt tid om egen logik saknas.
Vill man öka noggrannheten på tiden genom att avläsa instrålningen kan man ersätta en LDR med en IR-diod som påverkas mindre av tillfällig molnighet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av AndLi »

bearing skrev:Han skrev inte hur litet batteri han skulle ha! =)

Jag tycker att det är intressant problem, så jag vill inte lyssna på dig när du föreslår att istället använda ett stort batteri. =)
I min värld är 1-2st CR2032 inte stora...
Men den verkar i övrigt skilja sig enormt från alla andras i tråden, så ni får ha det så kul...
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: AVR/PIC - Digitalt solur - Synka RTC med dagsljus?

Inlägg av bearing »

Efter fem år går en 20ppm-kristall 1 timme fel. Sen är jag osäker på om den håller sig inom 20ppm när den drivs med låg effekt och arbetar i ett brett temperaturområde.
Skriv svar