Avkänning av brandvarnare akustiskt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av hanpa »

Har en fundering på att det skulle kanske vara smidigt att detektera att någon brandvarnare löst ut via akustisk avkänning. Kanske inte helt optimalt men lite kul ändå.

Typ mikrofon, någon förstärkarkrets om det behövs, signalbehandling. Finns det någon billig DSP-lösning man kan använda?
Brandvarnarna ger ju ifrån sig väldigt hög ljudvolym med viss frekvens, borde ju vara möjligt att detektera rätt stabilt kan man tycka.
Amplitud, frekvens på pipen, avstånd mellan pipen.
Och sen något som går att känna av i nätverket via WifI eller trådbunden Ethernet.

Samma hårdvara borde ju kunna detektera glaskross eller andra specifika ljud. Vill inte bara ha en enkel ljudsensor för då lär det bli för mycket falsklarm.
Kan man göra det billigt går det ju att ha en sådan på varje våningsplan.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av danielr112 »

Helt off vad du vill göra men det finns idag brandvarnare som t ex larmar via det Nexa mfl kör på :)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av hanpa »

"larmar via det som Nexa mfl kör på" ???

Menar du vanliga trådlösa brandvarnare? Jag vet att det finns sådana och har funderat på att skaffa sådana och koppla in sladd eller fototransistor till en av dem, om de är sammankopplade. Men jag har inte kommit till skott med det, svårt att välja... Men oavsett det så vore det lite kul med en ljuddetektor som kan upptäcka specifika ljud som man kan träna den för... Jag vill inte koppla mot ett färdigt "system" utan vill alltså kunna känna av en tåt eller liknande så att jag får in informationen till servern och kan ta beslut, skicka larm via SMS, push etc.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av hanpa »

Kanske detta?

http://www.freedsp.cc
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av grym »

finns enkla tondetektorkretsar som kan annvändas

men en del gör så att dom känner av hur mycket ström dom tar

ska man ändå dit med kabel kan man göra en permanent matning av den så man slipper byta batterier

ex, 9v nimh batteri, driv den med 12v och man kopplar in den med en backdiod, en grön lysdiod och ett seriemotstånd så man laddar den lite mer än vad man laddar ur den, den gröäna lysdioden är för att man ska se att den laddar
sedan känner man av strömmen med, har inte provat hur mycet dom tar men kanske man kan nyttja en känsligt tungelementrelå och en antal varv tråd för att få minimalt med elektronik, eller ett serimotstånd och känna av spänningen
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av danielr112 »

hanpa: Du behöver ju inte koppla in varken sladd eller annat till en sådan. Är bara en 433mhz mottagare på en dator eller annat så får du in signalen i fråga.
https://www.nexa.se/vara-produkter/fire ... andvarnare
Bara en tanke och kan vara värt att ha med
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av hanpa »

Exakt vad är "bara en 433mhz mottagare"? Exempel?

Hittar diverse sådana till "arduino".

Är det kodat på något sätt, hur hittar man brandvarnaren och förstår sig på den signalen om man har en mottagare?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av hanpa »

Ska kolla...

Vill dock inte bygga in mig i något "system" typ Telldus och Domoticz då min grundläggande filosofi är att göra mig så oberoende som möjligt för minska strulet och öka flexibiliteten.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av danielr112 »

Ovan är ju som sagt ett exempel. Det är ju inte mer inbyggt än det systemet du kör.

Du kan köra med en vanlig 433mhz rx och ett eget script det finns hur mycket sådant där ute som bara den som kan läsa av det och du behöver inte köra just ovan programvaror. Det finns även för uC och liknande.
Sedan är det en annan sak om du hellre vill läsa av ljudet i fråga...
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av ronnylov »

Denna har du kanske sett?
http://www.getroost.com/product-battery

Antar att det smarta batteriet detekterar strömförbrukningen som ju lär vara ganska mycket högre när brandvarnaren låter jämfört med när den är tyst.
Men annars gillar jag idén att detektera akustiskt fast risken är nog större för falsklarm exempelvis om någon spelar hög musik.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av lillahuset »

433mhz?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av hanpa »

ronnylov skrev:Denna har du kanske sett?
http://www.getroost.com/product-battery

Antar att det smarta batteriet detekterar strömförbrukningen som ju lär vara ganska mycket högre när brandvarnaren låter jämfört med när den är tyst.
Men annars gillar jag idén att detektera akustiskt fast risken är nog större för falsklarm exempelvis om någon spelar hög musik.
Det var en udda lösning. Skulle kunna användas men i så fall skulle jag nog bara sniffa på utgående trafik i nätverket och ta hand om informationen själv, snarare än att använda appen och någon tillhörande portal i bakgrunden. Skulle ju faktiskt kunna användas för ihopkopplade brandvarnare. Men funkar den när det väl gäller? Hur mycket batteri käkar den? "Batteriet" ser rätt tjockt ut, passar det verkligen i en brandvarnare utan att man måste lossa fästet det finns mer plats?
Senast redigerad av hanpa 4 januari 2017, 18:06:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av hanpa »

Undrar förresten hur svårt det skulle vara att göra någon krets som reagerar på att ström dras i batteriet i en brandvarnare, utan att kräva för mycket ström i viloläge. Den skulle ju kunna trigga någon enklare radioöverföring till mottagande enhet. Jag vill bara ha in triggningen till servern. Färdiga tjänster med portalkoppling etc. går fetbort. Det låter ju inte jätteavancerat att ha någon stegvis förstärkarkoppling där den man i passivt läge har mycket låg strömförbrukning. En sådan krets lär ju vara inbyggd i brandvarnaren själv, frågan är vad man vågar koppla in över en befintlig lysdiod eller summer utan att man påverkar kretsen väsentligt?

Som den här:

https://maniacbug.wordpress.com/2011/10/19/sensor-node/
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avkänning av brandvarnare akustiskt

Inlägg av hanpa »

Annars börjar det luta åt att hacka en sån här, dvs koppla in sig på lysdioderna som lyser då det larmar för brand eller dåligt batteri. Men det där med akustisk avkänning är ändå en kul idé! Kan man identifiera vilken musik som spelas, trots att det är halvtaskigt ljud via mikrofon i dator eller mobil, ja då borde man kunna känna av ett specifikt pip-mönster från en brandvarnare med låg falsklarmsfrekvens.

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... are-p21171
Skriv svar