Ljussensor ersättning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Ljussensor ersättning

Inlägg av Icecap »

Till styrsystem av LED-skärmarna finns det ljussensorer så att man kan ställa intensiteten på skärmen beroende på omgivningens ljus. Det fungerar skapligt på en del system men ett system använder LDR som sensor.

Och LDR är en bra sensor som så - om det nu inte var så att deras känsliga element består av kemisk mycket aktiva ämne (Selen) med ett tunt lager lack över. I vissa delar av landet (kustnära områden) ger detta en förbrukning av ljussensorer och det är ju en sak. Men varje byte kostar ett antal mantimmar och det sker alltid på helt fel tidpunkt.

Så jag ämnar att byta sensorn till en halvledar-sensor som vi redan använder till andra projekt ("skymningssensor") och bygga det så att det blir plug-and-play. Då får jag miljö-tåligheten = inga problem.

Men jag har ett problem: halvledarsensorn drar mer eller mindre ström, beroende på infallande ljus, just som LDR'n gör. Men den ström är "långt" över den ström som går genom LDR'n. Samtidig är originalkopplingen så att LDR'n sitter till GND, alltså ser jag bara att jag måste använda ett strömspegel vilket ju inte är något problem heller.

Problemet är att strömmen inte ska speglas 1:1 men kanske 10:3 eller något sådan. Just det exakta förhållande ska jag testa lite med.

Min tanka är att bygga det hela normalt - förutom att det i varje bas sitter ett motstånd till GND. Vid att ge dessa motstånd olika värden borde jag kunde vikta förhållandet mellan de två strömmar så att jag uppnår den rätta till att simulera en LDR rimligt bra.

Någon som har testat detta med ett strömspegel?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ljussensor ersättning

Inlägg av tecno »

Gjut in LDR motståndet för bättre skydd. Detta gjorde farsan på 60/70 talet på de små blinklampor han sålde till fiskare och de fungerade bra ute till havs.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ljussensor ersättning

Inlägg av Icecap »

Har testat, fungerar inte. Testade med klar silikon.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ljussensor ersättning

Inlägg av tecno »

Klar gjutepoxi använde farsgubben, som sagt fungerade ypperligt. Senare ny modell med LDR innanför i polycarbonat lins, bättre på alla sätt med enklare tillverkning etc.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ljussensor ersättning

Inlägg av limpan4all »

Silikon är hydroskopiskt så det absorberar vatten i ganska stor omfattning...
Polyuretan är ett betydligt bättre ingutningsmaterial (att den inte är glasklar spelar ingen roll i din applikation) eller ingutningspolyester (sån där glasklar som man gjöt in fjärilar, blommor mm i när man var liten).
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Ljussensor ersättning

Inlägg av gkar »

Strömspegel borde fungera.
En solcell kanske också kan vara ett alternativ, det finns små sådana.

Btw, LDR är ju rätt praktiska!
Finns det moderna LDR utan cadmium, då nykonstruktion med cadmium är förbjudet nuförtiden?
Skriv svar