Koppla IR-sensorer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
janneduschring
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 december 2016, 20:53:51

Koppla IR-sensorer

Inlägg av janneduschring »

Hej. Har en fundering som jag skulle vilja göra till verklighet. Har sökt i otaliga trådar och forum men hittar inget konkret, många tar upp ungefär samma fundering som jag har men förstår i slutändan inget.

Jag vill alltså trådlöst skicka signaler från ca 10 olika sändare/IR-sensorer till en och samma mottagare. Tanken är att varje IR-sensor vid aktivering ska skicka en signal till mottagaren som då piper/tjuter på något vis. Avståndet mellan sändare och givare kan uppgå till 100-150m.

Har kollat runt på olika typer av dörrklockor och diverse alarm/mottagare men allt är antingen riktigt dyrt eller så går det inte att koppla ihop 10 sändare till samma mottagare. Vad jag letar efter är ungefär samma sak som ett "brevlådealarm", t.ex. en sensor som känner av ljus täcks över och skickar en signal till en mottagare som börjar tjuta, och reset sker genom att i detta fall posten som täcker sensorn plockas bort och ljus skiner igen. Ja detta var en postlåda som exempel och att det är mörkt i lådan men principen, hoppas ni fattar. :D

Jag undrar om det finns komponenter så jag kan köpa och bygga själv till ett hyggligt pris, någon som kan hjälpa mig?

Hoppas ni förstår vad jag menar, tack på förhand!
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Koppla IR-sensorer

Inlägg av hanpa »

Du kan ju bygga ihop ett mesh-nätverk via rf-kretsar, typ det här:

https://hackaday.io/project/11639-rf-mesh-network
Everest159
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 februari 2013, 22:04:01

Re: Koppla IR-sensorer

Inlägg av Everest159 »

Jag tror det blir svårt med 100m med ir utan att det blir väldigt dyrt.

Som jag förstår det så är du heller inte så van att göra egna projekt heller (vilket gör det svårt att rekommendera att bygga mer avancerade saker).

Jag tror jag skulle rekommendera wifi med riktad antennen, enkelt att installera, går att få relativt strömsnålt. Du behöver inte heller skapa något eget protokoll för överföring.

Om du vill mer förslag får du gärna skriva vad du för förutsättningar,
Eftersom du föreslagit IR så förutsätter jag att du har fri sikt.
Ska det vara batteridrivet?
Begränsningar i storlek?
Egna kunskaper som gör att förslagen hamnar på rätt nivå. Hade tex tänkt att rekommendera programmera en microprocessor som du kopplar till wifi, men man kan ju inte förutsätta att alla kan det....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Koppla IR-sensorer

Inlägg av grym »

harman bara fri sikt så är ir punkt till punkt några hundra meter inga bekymmer, om inte det är så att solen kan belysa detektorn

irlysdioder finns i effekt om flera watt
ihop med en lins så får man vettig spridningsvinkel, kolla motsvarande ficklampor
en detektor kan ha en parabol eller lins och ett rör för skärming mot solen
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Koppla IR-sensorer

Inlägg av taimanov »

Borde väl gå bra med ir-sensor, Raspberry pi med lirc för att spela in signalerna från sändarna.
Har inget konkret att ge dig för tillfället, men lekt med idén att ha en Raspberry pi som mottagare och sändare för att ersätta alla fjärrkontroller. Mer som ett tankeexperiment. :-)
Skriv svar