Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av SeniorLemuren »

Spraya lite hårspray i en plastmugg. Ställ den med en liten springa vid kanten av bordet. Blås in lite syrgas i springan och tänd med en tändsticka. Jag kan lova att det smäller utav helvete och muggen går i taket. :)

Jag körde med hårspray (3-4 sekunders spray) och vanlig luft i min potatiskanon en gång i tiden. Den skickade iväg en 2" potatis 300-400 meter.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, det blir nog lite väl häftigt. Det måste också vara något som är snabbt/enkelt återställningsbart.
En konding i en hållare hade varit perfekt...

Så, hur drar man en sån i luften med en batteridriven megger?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av E Kafeman »

Med lite pulver.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av bearing »

Jag har t.ex. fått en väldig smäll av att koppla ett spänningsaggregat bakvänt till ett 12V startbatteri. Då small alla kondingar på utgången.

Ett 4s 20C 5Ah Lipo för modellbyggen kan nog ge tillräcklig ström för de mesta häftigt smällar, och är bärbart/handhållet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Magnus_K »

Några 18650-celler kan jag mecka i labbutrustningen och sen aktivera mha halvledare eller relä kanske?

Hur skulle man kunna fixa det när inspänningen varierar mellan 50-1000V?
Spänningsdelare + opamp?

EDIT: Lägga ena ingången på opampen precis över nollan, avkopplat och bra. Sen en spänningsdelare som delar ner med 250. 50-1000V blir ju då 0,2-4V. Det borde funka!
Poängen kan ju drivas direkt från LiIon-cellerna...
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av bearing »

Jag förstår inte vad 50-1000V hade med poffen att göra?

Du skrev något om att megga... kan du se på meggerns display hur många volt den lyckas ladda till? Jag gissar att den inte ger tillräckligt hög ström för att ladda kondensatorn bakvänt till 50-1000V.

Med rätt kondensator behövs inte hög spänning, men det behövs kanske hög ström. Det var därför jag föreslog ett batteripack som klarar mer än 100A.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Magnus_K »

Nej, den lyckas inte ladda upp till kanske mer än 10V.
Meggern ger ut max 1mA så ja, det behövs mer pulver.
Vi ska alltså göra en mätövning med megger och mäts det på fel kabel så säger det poff, enbart för att "väcka klassen".
Ska testa med en spänningsdelare och trigga ett relä som ansluter batteripacken till en konding, det borde fungera.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av PeterH »

Jag har i min ungdom upptäckt att vanliga LED smäller rätt bra vid hög spänning, och som bonus flög en massa plastbitar omkring så även dessa bör lägga i någon form av inneslutning. Tänker att LED luktar mindre och inte kladdar som lytkondingar gör...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Magnus_K »

Ha! Vilken bra idé! Måste testa :)
Jodå, inkapsling kommer det bli så ingen risk för ögonskador.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte kanske nyttja ~12V i utrustningen så ställde labbagget på det utan strömbegränsning.
LED:en var inte det minsta rolig. Bara en liten fis och ett blink. Här behövs nog mycket högre spänning, som du säger PeterH

Gjorde samma med en polvänd elyt. Det blev lite roligare -> https://www.youtube.com/watch?v=OGXLp0ej3fs

Nu var detta en 25V-elyt så där kan man ju gå ner en del. Och den drog ca 1A, dock osäker om mitt gamla labbagg kan ge mer. Får testa med ett bilbatteri nästa gång och mäta strömmen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Nerre »

En explosion består ju av en tryckvåg. Som jag ser det finns det två sätt att skapa en tryckvåg.

Det ena är att bygga upp trycket långsamt för att sen släppa ut det snabbt (tänk: ballong, men även smällande ellyt hamnar väl där under).

Det andra är att ha nåt som bygger upp trycket snabbt (d.v.s. det som egentligen är en explosion).

Den andra lösningen är svår att lösa utan flammor (men det är inte omöjligt att lösa det t.ex. med en kemisk reaktion, tänk: väteperoxid).

Det svåra med den första lösningen är att kunna trigga "utsläppet" när man vill. Sticka hål på en ballong är enkelt, men svårare att fjärrstyra. Men en solenoid som trycker in nålen i ballongen funkar kanske?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Meduza »

Eltändare för pyroteknik kan ju också vara en lösning?



http://www.pyroshop.org/group.asp?group=17
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Magnus_K »

Väldigt bra idéer!
Blev så sugen att testa några elektriska tändare men 150:- som lägsta frakt avskräcker en del.

Ballongen är festlig, men tror inte den kommer få plats i min lilla testenhet tyvärr.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av E Kafeman »

Varför all vånda. Tryckkänsligt pulver i måttliga portioner behöver ingen ytterligare tändare och skapar inget farligt splitter.
Har sett plåtsplittrert från små elektrolyter göra avtryck i chassi-plåtar. De minsta elektrolyterna har inte de skårorna i toppen som ska släppa trycket i tid och botten-tätningen kan hålla bra om gummit är gammalt.
Du fick länk till youtube-filmen som visar hur du kan tillverka tryckkänligt pulver av vanliga kemikalier som kan köpas i välsorterad färgaffär.
Fyll pulvret i små sugrörs-bitar och förslut med modellera eller lim för senare enkel utplacering eller gör en boll av det indränkt i bomull eller vad som nu kan passa där du tänkt att använda smällare. Fyllning/förpackning/transport gör man med vått pulver, det blir enklast så.
Tryckkänsligt fulminat finns nog även att köpa färdigt men har inte sett det säljas i Sverige. Gissar på att det är för besvärligt/farligt att transportera säkert i större mängder. I USA säljs liknande pulver (silver-fulminat, pop-its, bang snaps) att använda på t.ex. barnkalas och inomhus då det är relativt ofarligt i små portioner, trots att det blir en liten smäll. Det närmsta jag kan komma på att jag sett säljas i Sverige är gammaldags knallpulver-remsor som man lekte med som barn. Krävde lite mera tryck för att antändas och lite farligare då det går att bränna sej om man tänder eld på en hög av pulvret direkt i handen. Innehåller fosfor som förmodligen bidrar till den högre energin vid smällen.
Blyazid är en annan variant som inte heller är svår att tillverka.

OBS! I synnerhet om man ger sej på egen-tillverkning, graden av ofarlighet försvinner i takt med att man ökar mängderna man tillverkar. Bly, silver och starka syror som evt. används är inte helt ofarliga eller ogiftiga. Isopropanol används ofta vid framställning av silver fulminat kan om inte annat ta eld. Kvicksilver har jag inte nämnt.
Tillverkning bör ske utomhus och i små satser. Ju mindre man kan förutse vad som kan hända, ju mindre dos.
Använd handskar och ögonskydd. Om man hanterar frätande, typ kaustiksoda och salpetersyra som kan förekomma i en del recept så bör en balja med rent vatten finnas upphälld trots att man använder skyddsglasögon och andra skydd.

Jag var kanske 9-10 år, pillade ut krutet från fem sex knallpulver-rullar och samlade ihop krutet från dessa i en hög i en bit aluminium-folie som jag placerade i handflatan och sedan tände på.
Det brändes ordentligt. Inte ens knallpulver är ofarligt i större proportioner.

Ytterligare ett sätt att använda barn-smällare och sugrör:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Meduza »

Är det vad man är ute efter så finns såna kastsmällare med silverfulminat även i sverige:
https://www.partykungen.se/tricky-smallare.html
Skriv svar