Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av E Kafeman »

Oj, hade inte en aning om att sådant finns att köpa i Sverige. Ser precis ut som USA-varianten pop-its. Medans fulminatet fortfarande är fuktigt viras det in i papper till en liten kula som sedan får torka.
Förmodligen är silverfulminatet lite uppblandat så frågan är om kulorna är tillräckligt känsliga för att smälla om man t.ex. petar på en kula med prob-spets, vilket jag förmodar är det som efterfrågas.
Kostar iofs inte många kronor att testa.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Cano »

Nu har jag inte lusläst tråden, så det här förslaget kanske missar lite.

Knallkork, typ sådana för angeldon.

Lekte jag med som liten.
Gjorde "remote"-utlösare/snubbeltråd av fiskelina och råttfälla. :D
Och så gjorde jag såklart pilar man kunde kasta, där knallkorken satt i spetsen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Teknikern »

Skrapa svavlet av en hög tändstickor, ta ett av plånen och gör ett "kuvert" av det med hjälp av tejp, fyll "kuvertet" och tejpa ihop och tejpa fast det på en gammaldags råttfälla (slagfälla). Smäller utav helvete och får traktens skvallerkärring att skita i byxorna. Testat iallafall med det resultatet. :vissla: 8) :twisted:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av lond »

En servokontrollerad musfälla, laddad med knallhatt från en knallpulver pistol. Eller använda servot till att trycka på avtryckaren på knallpulver pistolen, kan smälla en hel ring snabbt...

/// Marcus
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av nifelheim »

tänd gassvetsen,
justera in lågan "som vanligt",
släck lågan genom att blåsa ut den eller döda den mot en träbit typ.
fyll en ballong med den utströmmande gasen. (inte helt full )
knyt igen.
puffa ballongen över ett ljus. :)

Går bra med en fryspåse också.

Kan med enkelhet skalas upp till en plastkasse från mataffären som man knyter en meter hushållspapper i och tänder
MÅSTE man vara utomhus :vissla:

Man kan se det som ESD utbildning,
det är mycket känsligt för statisk elektricitet, och vissa plaster värre än andra, en sprejflaska med vatten kan hjälpa.
En gnista så smäller det vid fyllning eller knytande av påsen
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Teknikern »

Gassvetsmodellen är testad med gott resultat, en plåtburk modell pannkakssyltburk från företagsrestaurangen som ställdes uppochner bredvid cykelvägen, en lång plastslang (var säkert 100 meter i rullen), en idiot till bas på cykel och 3 reparatörer, behöver jag säga mera? Burken har inte kommit ner än och basen cyklade rätt ner i diket och vurpade. :lol:
Ibland måste man bara hämnas oförrätter (han var rövslickare och skvallerkärring).


För många år sen smällde några en sopsäck full med blandningen en sen natt på torget här i stan, fönsterrutor sprack och bankens larm drog igång men dom hittade aldrig förövarna, det går rykten om vilka dom var och ryktena är med all sannolikhet riktiga. Man ska veta att det är tryck i skiten när det är rätt blandning, undrar hur mycket det varit kvar av dom som satt i bilen när dom körde från verkstan om det skulle smällt inne i bilen? :shock:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!

Inlägg av Glenn »

Har nog skrivit om det förut, men i gymnasiet var det nån som fick för sej att fylla en sopsäck med acetylen, sen tejpade dom fast en bit torkpapper på den och skickade fram den mest korkade eleven för att tända på. Själv stod jag långt ifrån.

Det blev en väldigt fin effekt med ett gigantiskt orange svampmoln, betydligt högre än skolans tak :)

Blir väl så eftersom det går åt en massa syre när det bara är acetylen.
Skriv svar