Interiörvärmare för bil med powerbank

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av Platis »

Dom flesta moderna dieselbilar i norden behöver nån slags tillsatsvärme för att gå upp i rätt arbetstemp när det är kallt. Ofta sitter dom gömda framför framhjulen bakom stötfångaren eller nåt annat dolt ställe om du inte ser nån i motorrummet.

Det går nog läsa av felkoder på värmaren via EOBD-uttaget!

Det som brukar vara "extrautrustning" är just parkeringvärmarfunktionen vilket en del gånger är en ren omprogrammeringssak eller så krävs nån form extra modul tex för fjärrstart, tidinställning och dyl.

Men har dock ingen aning om hur det är på just din bil!

Dieselmotorer av idag utnyttjar bränslet så effektivt att det blir väldigt lite spillvärme över och dom är beroende av nån slags tillskottsvärme i kallt klimat, skulle bli förvånad om det inte finns på din bil. Be nån läsa av felkoder och se om nåt är fel eller behöver service.

Det är inte fel att säkerställa funktionen på termostaten till motorn också om problem kvarstår med att det tar lång tid för värmen att komma! :tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av mrfrenzy »

Vad jag kan se så har passat 1.9 och större dieseldrivna tillsatsvärmare medan dom mindre modellerna har elektrisk värmare.

Det är nödvändigt för att motorn ska komma upp i arbetstemperatur och klara avgaskraven.

Det ska bli varmt inom 5 minuter.

Kolla alltså att termostaten är hel och att elvärmaren fungerar med full effekt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av netrunner »

Gimbal skrev:Täpp igen stora delar av grillen i fram så inte motorrummet kyls lika effektivt.
Det var vanligt förr i tiden med kylargardiner, men även en del skapligt nya bilar har skydd att montera i fram vintertid.
Är det något som vet mer om detta? Kan man göra detta på egen hand?

Min "nya" (begagnade) bil en Nissan QASHQAI tar en väldigt tid att bli varm på vintern men samtidigt drar den nog hälften av bensinen jämfört med min gamla ... så jag förstår ju var det kommer från.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av mrfrenzy »

Många bilar har det som tillbehör. Citroen, Mercedes osv.

Säkrast är ju att kolla med Nissan om det finns att köpa och annars vad som kan vara fel.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av netrunner »

Undra vad detta heter på engelska? Kylargardin ...radiator curtain?

Jag har googlat lite och inte hittat något. Stoppade överdrager till stolarna verkar det finnas ... och rattmuff.

Det är ju inte jätte hi-tech att täppa till kylaren men det skulle ju vara kul att se om någon annan har gjort detta tidigare och lyckats.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av Nerre »

Radiator blinds verkar det heta (enligt den engelska Wikipedia-artikeln om kylare).

Curtain är väl mer löshängande gardiner, rullgardin heter väl blinds?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av svanted »

om man skulle låta vattenpumpen pumpa genom en strypning, vid kall motor....
borde en del värme genereras p.g.a. tryckfallet?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av E Kafeman »

Dagens Nyheter är stor nog att hänga framför kylaren. Trä in den framför kylaren inifrån motorrummet så 2/3-delar täcks. Vik överskottet av tidningen så att den i inte kasar ner längre än så.
I gamla tider, 30-40-50-talet var rullgardinen framför kylaren regleringen av kylvatten-temperaturen. Från förarplats kunde man dra i en kedja som höjde och sänkte gardinen.
Sedan kom automatiska kylartermostaten. En ventil styrd av ett bimetall-element.
Då behövdes inte kylaren regleras. Men vid kall väderlek och värmdes å andra sidan inte heller luften som passerade kylaren och motorerna gick kalla och gick illa. Det kunde delvis avhjälpas med den manuella choken som fetade bränsleblandningen.
Kylarmaskering blev då ett vanligt biltillbehör. En yttre silverfärgad duk som spändes fast med snabbfästen som var försedd med någon form av reglerbar öppning.
Franska bilar, Peugeot och Citroen tror jag fortfarande har sådant som original-tillbehör, lösa skivor att sätta framför kylaren.
Rolls Royce hade redan på 30-talet en variant där kylargrillens ribbor agerade spjäll. Det har nu åter blivit populärt.
Men en Dagens Nyheter duger bra och är lätt att reglera efter behov. Glöm inte att reglera även när varmare väder återvänder på vårkanten, så inte kylarvätskan kokar.

Apropå värme i bil, i enklare jaktstugor och husvagnar är det inte ovanligt med denna typ av värmare: http://www.keronairaq.com/radiant-type/wkh-100a/
Har för mej att jag sett sådana på militärt överskott. Jula har också något åt det hållet.
Förmodar att en viss grad av självventilation behövs för att hålla koloset på måttligt giftig nivå.
Skriv svar