Interiörvärmare för bil med powerbank

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
KONSTAPEL-MURMEL
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 september 2005, 17:16:08

Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Hallå!

Mitt problem är att det är väldigt kallt i min bil när jag kommer ner på morgonen. Jag har motorvärmare men inget uttag på parkeringen.

Först och främst skulle jag vilja värma motorn. Jag vet att det finns dieselvärmare som fixar detta men de är väl rätt så dyra?

Jag vet att att det krävs en hel del effekt för att få fram värme. Det första jag tänkte på var att driva en kupévärmare med en kraftig powerbank. Såg sedan att powerbanksen endast leverar låga strömmar ut, typ 2-5A på 9-12V.

Någon som har någon idé till detta eller är det omöjligt?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av AndLi »

I princip omöjligt med batteri.... som du själv säger finns ju diesel och bensin värmare!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av mrfrenzy »

Batterier är bara att glömma, dom rymmer inte tillräckligt med energi.

Det finns bara två sätt:
1. Montera dieselvärmare. Kostar väl 5-10k.

2. Montera fjärrstart av motorn. Finns original på många amerikanska bilar och då räcker en enkel programmering, annars behövs extrautrustning som kostar en liten slant.
Dock är tomgångskörning förbjudet i vissa kommuner.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av AndLi »

Hur gör tessla? De lär ju behöva köra värme och ac på batteri?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av mrfrenzy »

Dom har värmepump med kompressor.
Hyvler
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juni 2012, 22:06:33

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av Hyvler »

En webasto för bil är drygt 20 lax om jag inte är ute och cyklar
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av Nerre »

En normal kupevärmare är kanske på 1500 W (de jag sett brukar ha ställbar effekt upp till 2000 W).

Att köra en sån i en timme drar alltså 1500 Wh.

Ett bilbatteri på 70 Ah innehåller 12x70=850 Wh. Du skulle alltså göra av med typ två fulladdade bilbatterier varje gång du behövde värma bilen.

Räknar man på sånt här så inser man ofta rätt snabbt att bränsle innehåller enorma mängder energi jämfört med batterier.

En liter bensin innehåller vad jag förstått 9000 Wh, du kan alltså värma bilen 6 gånger på en liter bensin.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av Zkronk »

Använder man LiPo-batterier som har en energidensitet på åtminstone 200 Wh/kg så väger ett batteripack innehållande 1500 Wh ungefär 7,5 kg.
Så helt orimligt med batteridriven kupévärmare är det inte, men skulle jag vara i din sits så skulle jag som tidigare nämnt kika efter en bränsledriven tillsatsvärmare.
Är det lite för kostsamt med en ny så går det nog att fynda begagnade värmare till ett vettigt pris.

För att bygga ett sådant batteripack, skaffa laddare och en lämplig kupévärmare blir nog inte så jättebilligt heller...
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av xxargs »

Nästa problem är att få batteri-paket laddad igen för nästa omgång. den behöver typ egen 120 Amperegenerator och att man kör i typ 2 timmar innan den är full igen. typisk bilgeneratorn i sig har ca 50% verkningsgrad och bilmotorn vid låglast ~ 10-15% verkningsgrad...

att låta bilmotorn gå på tomgång och värma sig själv har högre verkningsgrad än ovanstående om man ser till värmeproduktion...

---

Sådant här kan man leka med i hybridbilar med jämförelsevis mot vanlig startbatteri har ganska stor batteribank samt har en motor/generator som orka ösa på med ström.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av Platis »

Köp en beg webasto på skroten, tror det rör sej om några tusenlappar!
Kan rekommendera en från peugeot expert/citroen jumpy, dels så sitter dessa väl skyddade i motorrummet vilket gör att dom klarar sej bra, dels är det bra grejor som håller länge och reservdelar lätt tillgängliga och lättbytta, dels så finns dessa i drivor då alla är/var i princip standard-utrustade med detta!
Webasto har också rykte om sej att dra mycket mindre ström än motsvarande Ebensprächer, vet inte sanning i detta dock! Tumregel är annars att inte köra Webaston längre tid än man tänkt köra bilen för att batteri ska hinna laddas upp och max en halvtimme, om man inte har tillgång till regelbunden laddström!
https://www.bildelsbasen.se/
KONSTAPEL-MURMEL
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 september 2005, 17:16:08

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Grym respons, tack!

Jag har ju som sagt en motorvärmare men inget uttag. Går det kanske att koppla denna till batteriet så den startar när jag startar bilen - alternativt en switchknapp inne i kupén?

Med andra ord så den börjar hjälpvärma motorn när jag startat den. Problemet är att jag inte får upp motorvärmen på sträckan jag kör till jobbet. Det tar ändå 15 minuter att köra dit - med en liten dieselmotor med små värmespill blir det så.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av Gimbal »

Täpp igen stora delar av grillen i fram så inte motorrummet kyls lika effektivt.
Det var vanligt förr i tiden med kylargardiner, men även en del skapligt nya bilar har skydd att montera i fram vintertid.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av Platis »

Har du en modern dieselbil så sitter det troligtvis redan en dieselvärmare i bilen. Om den fungerar är en annan sak!
Originalmonterade värmare går ofta omprogrammera eller uppgradera så att man kan använda dom som parkeringsvärmare dvs förvärma bilen med!

En normal elektrisk motorvärmare drar ca 500W, så rätt mycket om du ska dra det från batteriet! Men det går säkert!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för bil blir ju nästa fråga.
KONSTAPEL-MURMEL
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 september 2005, 17:16:08

Re: Interiörvärmare för bil med powerbank

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Passat 1.6 TDI 2010

Jag tror inte det sitter en dieselvärmare i, det är väl tillval när man köper bil? Men jag kan ju inte säga till 100% att det är så. Var brukar dem sitta?
Skriv svar