Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av bitvarg »

Frenzy: Det kan mycket väl vara som du säger, att Temp standby egentligen är en förväntad rumstemperatur. Som du är inne på så borde det falla på sin egen orimlighet att det skulle vara en framledningstemperatur med tanke på den i sammanhanget okända utetemperaturen. Manualen är nog direktöversatt för det kom in ett ytterligare begrepp för just detta såg jag, "systemtemperatur".

Tomas: Tack för inspel! Jag var nog lite otydlig i beskrivningen av förutsättningarna. Det är så att systemet är skapligt intrimmat och kulventilerna i pannrummet står lika oavsett årstid och varje våningsplan håller sig konstant inom 19,8 - 21 gr vilket har fungerat bra för mig. Med undantag för de rum som sitter i söderläge med stora fönster, där kan det bli 24gr vissa dagar. Min hypotes var att reglera ner värmen med hjälp av att strypa flödet men som jag ser det behöver jag inte det längre.
-men jag tar gärna emot tips hur jag kan få det ännu bättre?

Avseende själva temperatursänkningen så avser jag givetvis inte kallställa huset eller driva ner inne tempen så att det blir en risk för några utfällningar på fel sida av kondensspärren.
Jag har ett fritidshus med ungefär samma huskonstruktion och det står på 9gr när vi inte är där. Temperaturen i lägsta laget men det har aldrig varit ett problem eller lukt där. Nu har jag en bra ventilation också. Men det är inte helt ovanligt att förråd eller garage håller ca 10-14 grader utan problem och jag inbillar mig att det kommer funka bra även här.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av TomasL »

Övertemperatur regleras av termostaterna på radiatorerna.

Generellt så justerar man in radiatorernas injusteringsventil, inbyggd antingen i termostatventilen eller returventilen, till lika temperatur i alla rum med alla termostathuvuden borttagna och när man inte har något extra värmetillskott.
När man väl har fått jämn temperatur så justerar man in framledningstemperaturen till rätt rumstemperatur.
Därefter sätter man på termostathuvuden som nu kan kompensera för övertemperaturer.

Garage och förråd bor man inte i, så det blir inte så mycket fukttillskott där, det är stor skillnad på en bostad där i princip allt är nedfuktat.
Sänker man temperaturen så riskerar man att få fuktutfällning, vilken accelererar med tiden.
Har sett det hända i alltför många bostäder genom åren, framförallt på 80-talet när det var energibesparingshysteri och man skulle sänka temperaturer överallt.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av bitvarg »

Tack Tomas! jag ska ta och göra en kalibrering på detta, det kan ju inte skada att samtidigt smörja upp och kontrollera termostaterna när man ändå håller på.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av GFEF »

bitvarg

>det kan ju inte skada att samtidigt smörja upp och kontrollera termostaterna

Standardfelet på radiatortermostaterna är kalkavlagringar på ventilspindel.

Alla packboxar läker lite, på ventilspindlar är normala läckaget så litet att vattnet dunstar bort helt.

MEN allt upplöst mineraler blir kvar som en klump "pannsten, kalk, eller vattenfläckar" finns många namn på det.

Som låser fast ventilspindel i ett lägen........

När man tar bort termostaterna kroppen skall ventilspindeln gå ut till full öppet lägen.
Cirka 2 mm slagländ skall därför gå att trycka in 2 mm........

Utgå från att alla radiatortermostater äldre än garantitiden sitter fast. i ett läge.........

Axiallåsningen på radiatorventils ventilspindlar för termostater är INGET att lita på.........

Endast en fjädrande låsbricka troligen.

Försöker man dra ut ventilspindeln med en tång är det väldigt svårt att inte få ut hela spindeln ........

Ett gammalt maskinist knep är smörja spindeln genomföringen vid glandret med spillolja.

Att få bort befintliga pannsten avlagringar utan skador på spindeln är inte enkelt......
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av TomasL »

På en del ventiler kan man byta packboxen i drift, utan problem.
Skriv svar