12x2 lcd, trådlös

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bassebus
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 november 2016, 11:41:28

12x2 lcd, trådlös

Inlägg av bassebus »

Hej.

Enkel fråga:
Jag vill bygga en liten, 12x2 LCD, allra helst batteridriven.
Denna vill jag kunna visa text på via helst WiFI, annars bluetooth, sista alternativet <vad som helst som går att skicka från en dator med usbport>.

Är detta görbart?
Alla liknande projekt jag hittat är baserade på en arduino eller en raspberry pi.
Det känns så sjukt overkill. Hårdvaran i sig är typ 3-4-5 gånger större än själva displayen, och batteritiden lär ju vara en dag eller två..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 12x2 lcd, trådlös

Inlägg av Icecap »

Självklart går det!

MEN det finns lite saker som är viktiga:
* Hur snabbt ska det kunde uppdateras?
* Vilken batteritid tror du på?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: 12x2 lcd, trådlös

Inlägg av Micke_s »

Jag hade kört en esp8266 modul, dessa kan gå ner i sleep för spara ström. Dock brukar 12x2 lcd dra lite väl mycket ström för vara batteridriven...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: 12x2 lcd, trådlös

Inlägg av adent »

Du kan köra Arduino, men sedan göra ett eget kretskort med bara processorn och ledningar till displayen. Bör ju finnas mycket stöd för att sova
i Arduino också, då kommer du lätt ner i 1uA i förbrukning på processorn. Ser du bara till att bakgrundbelysningen är av lär LCD:en inte dra fantastiskt mycket,
men säkert minst 1mA (gissar!).

Edit: Men vill du ha wifi så är helt klart ESP8266 rätt val. Är oinsatt i strömförbrukningen, men om du pollar wifi:t en gång i timmen eller så kan du nog komma
ner i rätt låg strömförbrukning. Du kan köra arduinomiljön på ESP8266, kanske det enklaste. Modulerna är också små.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: 12x2 lcd, trådlös

Inlägg av rvl »

Som icecap poängterade, mycket beror på hur ofta du ska uppdatera. Om det är sällan, kunde en såndär elektronisk prisskylt vara ett alternativ. Säljer nån såna förmånligt styckevis, eller måste man köpa typ 1000?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: 12x2 lcd, trådlös

Inlägg av netrunner »

Varför måste den vara 12x2? Är det någon speciell grej eller?

Viktigast är nog att hitta en display med bra läsbarhet utan bakgrundsbelysning. Då får man nog ta vad man hittar så att säga.

Sen är frågan om blåtand drar mindre ström än WiFi med sovperioder. Jag tror nog att blåtand är bättre för att den kan anses vara online hela tiden. Sen är det en lättare teknik.
Skriv svar