100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

Hej!

Som titeln säger. Jag är total nybörjare så snälla ha tålamod med mig.
Jag hoppas att det här inlägget kommer rätt. Annars så flytta det gärna eller hänvisa mig nån annanstans.

Jag vill koppla ihop en Surface transducer med en musikspelare (vilken som helst som har ett minitele-intag, ex. iPad.) Och den ska spela upp alla möjliga ljud som text, musik och fågelsång. Det ska ske utomhus under 3-4 timmar utan eltillförsel.

Transducern finns här: http://www.electrokit.com/surface-transducer-stor.49021
Den har en impedans på 4 ohm och en effekt på 3W.
Jag tror att jag behöver en förstärkare och jag vet att jag behöver ett batteri, som jag lätta kan ladda hemma.

Electrokit tipsade om det här batteriet: http://www.electrokit.com/batteri-lipo- ... 0mah.52083

och den här förstärkaren: http://www.electrokit.com/mono-audio-am ... 05d1.49363
Den gör 1.4W till 8 Oh och har en 2.5V till 5.5V eltillförsel.

Och den här batteriladdaren: http://www.electrokit.com/batteriladdar ... -usb.52065

Jag förstår inte varför jag behöver en förstärkare och jag vet inte hur jag kopplar ihop de olika delarna. Inte heller hur jag laddar batteriet.

Jag är tacksam för all hjälp, eller hänvisningar till andra som gjort liknande, andra forum, guider, hemsidor etc.

Bästa
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av hubben »

Hej och välkommen till forumet!

En förstärkare behöver du om musikspelaren du vill använda inte har tillräckligt hög uteffekt på hörlursutgången för att orka driva din högtalare (surface transducer).. så huruvida du behöver en förstärkare beror lite på vilken musikspelare du vill använda och hur högt ljud du vill kunna spela.

Vill du spela lågt bara, eller har en musikspelare med tillräcklig uteffekt så kan du skippa förstärkaren och köra en kabel direkt från musikspelaren till högtalaren.
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

Tack!

Jag vill kunna spela ganska hög musik. Så då kör jag på en förstärkare.
Jag bestämmer nu att jag ska använda en iPod nano, den har en Impedans på 32 ohm.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av hubben »

Då behöver du som sagt en förstärkare. Det blir ju inte nämnvärt hög musik ur en 3W högtalare hur du än gör, men om du köper en förstärkare enligt ovan som är specad till 1,4W i 8 ohm så är risken rätt stor att du eldar upp den om du kopplar in en 4 ohms högtalare på den..

Här har du en som iallafall är specad för 3W i 4ohm impedans:
http://www.ebay.com/itm/Zad8002-Mini-Us ... SwHMJYHZ1E

Det jag skulle göra om jag var du och ville göra det enkelt är att helt enkelt skaffa en USB powerbank av vettig storlek att driva förstärkaren med, 3W i 5V blir 0,6A, så skaffar du en powerbank med en 2,1A utgång så kalarar du dig lätt på den. Då laddar du enkelt via USB med och behöver inte tänka på speciella laddare.
Sen är det bara en kabel till din 3,5mm stickpropp till ingången på förstärkaren, och en kabel från förstärkaren till din högtalare.. ;)
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

@Hubben.

Det var ju en superbra ide! Tack, va smart.
Jag provar snart och återkommer!
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

Hubben,
menar du att jag med en powerbank ändå bör använda förstärkaren som du tipsade om på eBay?
eller skulle då en av de andra funka?
jag förstår inte helt språket, x Watt i Y ohm, skulle du kunna tänka dig att förklara lite?
Jag fattar matematiken, men hur ska jag applicerade det i det här fallet? Vad är liksom matematikens praktiska applikation?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av hubben »

Powerbanken använder du istället för batteri. Du får ut en stabil 5V spänning som klarar av tillräckligt mycket ström för att driva en 3W förstärkare som du behöver till din högtalare.

Det förstärkaren gör är att den tar den relativt svaga ljudsignalen från din iPad och förstärker den så att det blir en kraftig signal ut till din högtalare.

Jag räknar med ohms lag här, P = U * I, dvs effekten är spänningen gånger strömmen. Du vill ha en uteffekt på 3W och har en spänning på 5V, så då blir strömmen 0,6A. Det stämmer inte helt eftersom att du inte har en likspänning och det finns en del förluster i förstärkaren osv, så du hamnar på strömtoppar en bra bit över 0,6A - men med en powerbank som klarar av 2,1A har du god marginal och bör klara dig.

En förstärkare klarar en viss effekt, i fallet med den du fick rekommenderad så klarar den 1,4W i 8 ohm. Det betyder att om du kopplar en last på 8ohm på förstärkaren så kommer den maximalt att leverera 1,4W till den lasten. Det innebär att du kan spela på full volym utan att riskera att skada din högtalare om din högtalare klarar 3W effekt. Det som händer om du kopplar en last på 4 ohm, är enligt ohms lag igen, att effekten vid samma matningsspänning blir det dubbla, så då kommer du vid fullt pådrag att dra 2,8W ur förstärkaren - vilket den inte klarar enligt spec.. Risken är alltså att förstärkaren tar skada. (För låg induktans/resistans ger för hög ström, det är därför saker går sönder när du kortsluter dem)
Därför är det bättre att köpa en förstärkare som är specad för 4 ohm last, och för att få ut det mesta ur din 3W högtalare vill du ha en 3W förstärkare. ;)

Troligen fungerar den andra förstärkaren ändå, men risken är som sagt att den tar skada om du kopplar för låg induktans på den.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av danei »

Det där är inte Ohms lag det är Jouls lag.
Förklaringen i övrigt är bra.

/Besservisser
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av hubben »

Okej, någon lag var det iallafall. ;)

(För att brasklappa började jag räkna med U = R * I, men kom på att det var effekten jag var ute efter, så jag ändrade formeln men bevisligen inte lagen)
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Mindmapper »

danei skrev:Det där är inte Ohms lag det är Jouls lag.
Förklaringen i övrigt är bra.

/Besservisser
Effektlagen skulle jag kunna gå med på!

Joule gjorde sin insatts när det gällde energi. Nog för att det bara är tiden som saknas för att effekt ska bli energi. Annars var det bra.
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

haha, sympatiskt med självinsikt "besserwisser"
Ursäkta igen okunskapen, men löder då alltså helt enkelt ihop förstärkaren med transducern?

Och hur kopplar jag ihop powerbanken med förstärkaren helt konkret?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av hubben »

Förstärkaren har ingång för signal och jord, den har även ingång för batterispänning, och en utgång för signal och jord.

Ingången signal/jord kopplar du till din ipad via 3,5mm stereoplugg..
Ingången batterispänning kopplar du till din powerbank, kolla så att polariteten blir rätt.
Utgången signal/jord kopplar du till din transducer..
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hoppas att alla tycker om musik på hög nivå!
När det gäller grunderna inom elektroniken så finns det faktiskt rätt bra start i katalogen hos Kjell&Co Och deras böcker "Hur funkar det" är i mitt tycke väldigt prisvärda. har prackat på barnbarnen dem. Så kanske de kommer till nytta ibland! ;-)
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

Jag gillar musik på hög nivå :)

Tack! Jag ser att Kjell o co även har den guiden online, ska läsa på lite i den.

Nu har jag läst och försökt förstå men jag är helt slut i huvudet (har även småbarn hemma)

Men, jag tänker då så här,

jag köper transducern: http://www.electrokit.com/surface-transducer-stor.49021

Och den här: http://www.electrokit.com/forstarkare-s ... lare.48934
Vars högtalarimpedans på 4 - 32ohm bör fungera med transducerns impedans på 4ohm.

Förstärkaren har även behov av en matningsspänning på 6 - 14VDC / 1A.
Det kan ett battery-pack ge.
Men hur kopplar jag ihop battery-packets USB-kabel som ger 1A till förstärkaren som har 2 st JST (tror jag det heter) ingångar, en + och en - ?
vad behövs för den kopplingen? Hittade den här: http://www.electrokit.com/hydra-power-cable.50442 men den ger bara upp till ca. 500 mA.

Tack
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

Sen undrar jag om förstärkaren behöver 6 - 14VDC så har jag ett problem tror jag, för battery-packet, och även lipo-batterier, ger bara 5v.....
Skriv svar