100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul att du tar till dig information! Det finns StepUp konverter som ger dig rätt V.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av hubben »

Den förstärkare du länkat till här lär fungera bra med din transducer - det du får tänka på är att förstärkaren levererar mer effekt än transducern klarar av, så du riskerar att skada din transducer om du drar på för mycket volym..

Det finns step-up converters, men till den förstärkaren skulle jag koppla två USB powerbanks i serie istället så har du löst det problemet. ;)
Du får löda ihop en egen kabel för strömmatningen.
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

Hej igen.

Ingen som kan hjälpa mig med det här sista?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av hubben »

Vilket sista?
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

Sorry, min webbläsare sa att den uppdaterad sidan, så jag såg inte era sista inlägg, därav mitt mystiska inlägg

Tack för peppen!
OK, då ska jag ta det lugnt med volymen.

Så då behöver jag löda 2 st powerbanks (USB) till JST (heter de så?) ingångarna på förstärkaren.

Jag har en sån minimal kunskap om lödning, jag förstår grunderna i lödning, men kan ni ge mig en push i rätt håll?
Om jag "klipper upp" eller skär av ytterplasten på usb-kablarna, visst kommer jag då att se den röda som är + och den svarta som är - ?, och andra kablar tar jag ur vägen?
Så då kan jag göra det och sen bara föra in dem i rätt hål i förstärkaren, eller hur?

Men hur gör jag om det är 2 st powerbanks? tar jag bara 2 st röda i + hålet och 2 st svarta i - hålet?
Hubben, menar du att jag löder ihop de 2 x 2 el-kablarna innan jag för in dem i förstärkaren?

Supertack igen, det hjälper verkligen!
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av hubben »

På bilden av förstärkaren har den ingen JST, utan bara lödpunkter för strömmatning..

Skala av lite på usb-kablarna så ska du ha 4 kablar i varje, och eventuellt en skärm.. Troligen har du röd + svart och sen typ grön och vit eller liknande.. De som inte är röd/svart kan du ta bort.. Sen löder du den första kabelns röda på den andra kabelns svarta och isolerar det.. Plugga sen in båda USB-kontakterna i varsin powerbank och mät så att rött är + och svart -.. (Är det kinakablar kan det vara lite som det vill med det). Plugga ur och löd + kabeln på förstärkarens + och - på förstärkarens -.. Fin. ;)

Om du gör som du skrev, rött + rött på plus så parallellkopplar du powerbanksen och då får du fortfarande bara 5 volt..

Var noga med att koppla ur din egenlödda kabel innan du laddar powerbanksen dock, annars är risken stor att du steker någonting..
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

Härligt!
Nu börjar vi närma oss lite aktion :)
Fan va kul!
Tack för det här igen.

Så jag skalar av, löder ihop svart med rött, pluggar ut och löder ihop dem med förstärkaren.

Vad är kinakablar?

Mäter jag + och - med en batterimätare?

Är det något speciellt att tänka på när en löder på lödpunkterna för strömmatning på förstärkaren?

Så då behöver jag lödpenna+station+tenn.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av hubben »

Kinakablar = kablar tillverkade i kina.. ;)

Precis så.
Du mäter med en voltmeter eller liknande.

Lödpenna + fluss + tenn räcker gott till detta. Lite krympslang att isolera kablara med skadar inte heller.
Deckard
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 november 2016, 11:49:56

Re: 100 % Nybörjare behöver grundläggande kunskap om el

Inlägg av Deckard »

Wohoo.
Tack nu beställer jag allt och kör!
Skriv svar