Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nordin
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 november 2016, 07:18:59

Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Inlägg av Nordin »

Jag har köpt ett batteripack 5 V 12000 mAh på Kjell & Co för att förstå kapaciteten. Har vid ca 3 ohms last studerat utspänningen på ett kurvformsregistrerande instrument tills dess att energin tog slut, och det var en fantastiskt slat och välreglerad 5 VDC. Under helgen har jag därför vågat driva min Raspberry Pi på detta batteripack, och det racket i drygt 14 timmar, vilket också gör mig mycket nöjd. Men det anges att man får inte ladda batteripacket samtidigt som man tar ut ström ur det, och för övrigt är det lite godtyckligt att få utmatningen att "komma i gång".

Jag skulle vilja ha ett så smidigt batteripack som det här är, att fungera som UPS vid nätbortfall. Det fungerar ju på en laptop, surfplatta och mobiltelefon. Är det någon som har en hjälpande idé?

PS. Jag är ny här, full av förväntningar :) DS.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Inlägg av Miramithe »

Hej och välkommen till forumet! Det finns kort typ http://www.ebay.com.au/itm/172351540803. Ska kunna ladda och driva samtidigt, har inte testat men skulle kunna göra det, har liknande tankar att jag skulle haft nå liknade på min odroid.
Det finns även kretskort för powerbank som ska kunna ladda och förbruka samtidigt. Frågan är ju bara hur många ampere man behöver.

.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Inlägg av maDa »

Spänningen är 5V slät och fin tills den tar stopp tack vare att det sitter en spänningsregulator, troligen buck-boost för att hålla 5V hela tiden. Annars hade det mer varit ett dalande diagram.

Som Miramithe finns det färdiga och bra kretsar som sköter sånt här själv.
Användarvisningsbild
marmite
Inlägg: 192
Blev medlem: 4 maj 2011, 18:06:14
Skype: marmite_ost
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Inlägg av marmite »

Nordin
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 november 2016, 07:18:59

Re: Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Inlägg av Nordin »

Tack för den snabba responsen. Jag är ju ny här (men många har tjatat på mig länge att jag borde bli medlem i något forum för att få hjälp med allt jag frågar om... för de har väl tröttnat :-) ). Så nu är jag här!

Tack för länkar etc. Mycket att läsa, och själv bedöma. Jag skulle ändå verkligen vilja veta hur just ett batteripack som jag har fungerar (föregångaren till Kjell & Co art nr. 96510). Man laddar med 5V och man tar ut 5V... Om batteriet är på mycket mera "volt" så borde det väl sitta någon form av "step-up-elektronik" och sedan ladder man kanske ur tills det bara är lite mer än 5V i batteriet. Eller så är batteriet på säg 6 V och så kramar man ur allt man kan med en "step-up-elektronik" på utgången. Eller kanske mest sannolikt, både och!?

Jag gillar verkligen formatet och kapaciteten. Har god lust att ladda ur batteriet och såga sönder höljet. Men det blir väl som vanligt då; antingen sågar man i det man vill kunna studera, eller så sitter hela intelligensen i en krets, och då är man ju riktigt rökt.

Om man skulle få till det här för 5V så finns det ett lika stort behov på 12 V (routrar av allehanda slag). Även om man får strömlöst i sitt eget lilla kvareter kanske bredbandsfibersystemet inte är strömlöst, eller har batteridrift.

Men som sagt - tack tills vidare
LarsN
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Inlägg av xxargs »

En sådan batteripack har oftast en eller flera 18650 LiIon-celler (ibland aluminum-påsbatterier aka lipo) som är parallellkopplade och så har man en stepup-konverter som omvandlar batterispänningen typiskt 3.7 Volt till 5.1 Volt ungefär. Den bryter automatiskt när batterierna är urladdade till lägsta lämpliga nivå.

På samma kort sitter det laddkrets som ser till att batteriet laddas och laddningen avbryts korrekt och så är det en batterinivå-visare på typiskt 4 lysdioder.

I de flesta fallen är inte laddningen speciellt effektiv utan batteripacket bli varm av förlusten 5V -> 3.7Volt och mellanskillnaden blir värme. Det finns dock de med stepdown-konverter och bättre laddeffektivitet men är inte lätta att hitta eller läsa sig fram på annonsmaterialet för batteripacket i fråga. Skall man ladda mha. solpaneler så är laddningseffektivitet viktigt.

Det är ganska sällsynt att man hittar sådana batteripack med seriekopplade battericeller - men de förekommer och då har de också balanseringsuttag mellan cellerna och i dessa har man då stepdown-konverter från batterispänning till 5.1 Volt och stepup-konverter för laddningen och i regel också bra laddningseffektivitet.
Nordin
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 november 2016, 07:18:59

Re: Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Inlägg av Nordin »

Tack för svaret, xxargs!

Om man nu envisas som jag, var ska jag börja leta de exklusivare batteripacken du skriver om?

Och bara för att tömma ut allt jag kan saga om "mitt" batteripack: jag kan väl bygga någon enkel växlare med reläer mellan nätmatning och batterimatning av min förbrukare och laddning eller inte av packet, men jag tycker mig ha känt av en negativ egenskap som batterpacket har - det är inte självklart att det startar utmatning utan att man "joxar" med kontakten (drar ut den och stoppar i den på nytt). Har dock inte fått kläm på varför och/eller hur...
Nordin
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 november 2016, 07:18:59

Re: Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Inlägg av Nordin »

Ja så var man där igen. Lite för tidigt ute alltså. Följ denna lank, och läs under "Experten svarar". Verkar som att det är vad jag söker...
http://www.clasohlson.com/se/Powerbank- ... 5#moreinfo
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Inlägg av nifelheim »

xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Batteripack som UPS för t. ex. en Raspberry Pi

Inlägg av xxargs »

Nordin skrev:Tack för svaret, xxargs!

Om man nu envisas som jag, var ska jag börja leta de exklusivare batteripacken du skriver om?

problemet är att man inte vet förrän efteråt om batteribanken är av de lite bättre sorten eller inte - den med seriekopplade batterier är utgången från Co sedan länge, den som är hyffsad idag när det gäller verkningsgrad både urladdning och laddning är Co:s 38-7700 - dock bara 10 Ah och vad jag förstår så suktar du efter betydligt större.

Det som du är intresserad av är om den stänger av sig vid låg förbrukning, hur man startar den igen (en del känner av när något kopplas in på USB-bussen andra måste man starta med en knapp som ovan nämnda etc. - de flesta klarar inte att ladda och samtidigt driva saker - det finns sådana som klarar det uttalat men kostar förstås mer.

Söker man lite så finns det tusentals olika modeller av powerbank om man kommer in på vissa säljsite med ambition låg prisnivå och eftersom dessa till 99% är gjorda i kina till lägsta möjliga kostnad så är säkerhetsfunktioner i dessa högst tveksamma.

Det som man köper genom dom stora svenska gubbdagis har i alla fall gallrats ur till en viss kvalitetsnivå när det gäller säkerhetsfunktioner. - och det är viktigt då om en LiIon(LiPol)-batteri självtänder så vill man inte ha något annat brännbart i närheten då det brinner väldigt varmt som en termitblandning och ryker mycket

LiIon-batteri innehåller mycket energi - men de är inte helt ofarliga att hantera och kräver elektroniska skyddskretsar för att hålla sig inom säker arbetsområde, framförallt vid användarmisstag.
Skriv svar