Led serie och parallellt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Led serie och parallellt

Inlägg av ollebolle »

För att få ned spänningen till rimliga nivåer har jah
parallellkopplat hälften av de Seriekopplade leddarna. Varje ljusdiod tar 3,5V och jag har 200 st dvs runt 700 V. Livsfarligt värre och strömgenerator räckte inte till Så jag fick ned det till Hälften med 100 parallellt med 100 dioder. Så gör man inte skrev några elektriker på ett byggforum då lysdioderna kan ta olika ström med olika ljusstyrka som följd. Inget jag märkt men fick goda råd att låta bli då det inte fungerar teoretiskt. Nu är jag nöjd med att det fungerar i praktiken men varför borde det inte fungera? Leddarna jag använder heter 5730 Smd.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Led serie och parallellt

Inlägg av Icecap »

Vf i en LED (halvledare) varierar med temperaturen och lite med tillverkningsprocessen.

Detta betyder att du aldrig har två LED som är identiska varför den ena vill dra mer ström än den andra om du parallellkopplar dom! Skillnaden kan vara inom de tillåtna marginaler och då är det OK (men fel ändå om du förstår).

Men ofta vill man ha "skott" i den belysning man gör för att koppla så många LED, alltså utvecklas det värme. Den värme gör att Vf sjunker så att om den LED som drar mest ström blir varmast vill den ta än mer del av strömmen - varför den blir värmare och därmed tar än mer av strömmen.... det slutar med *POOOOF* då den tar all strömmen som matas till paret.

Sedan - när den har brunnit av och inte kortslutet - finns det bara en ynka LED till att ta den ström som var för mycket = *POOOOF*

Detta gäller alla framspända halvledare (dioder, LED, bipolära transistorer osv.) medan MOSFET (enhancement mode) gör motsatsen.

När man ska hantera stora strömmar med bipolära transistorer sätter man ett litet emitter-motstånd in, just för att detta till viss del balanserar bort skillnaden.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Led serie och parallellt

Inlägg av ollebolle »

Om man har många dioder i serie kanske några dioder som sticker ut inte får så stor inverkan. det kan va därför jag lyckats i praktiken. 100 dioder plus 100 kopplas sedan parallellt. Jag kör dem dessutom på låg effekt så även om ganska mång dioder avviker finns många kompisar i kedjan som tacksamt tar den ökade effekten.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Led serie och parallellt

Inlägg av limpan4all »

Till att börja med så har Icecap rätt i princip och i sak.
Till er övriga här på forumet, jag tror jag har mera kunskap och erfarenhet om just lysdioder än åtminstånde 95% av er så jag kan området väl, bara som en stilla notering innan ni brister ut i allt för mycket gnäll.

MEN om man driver vita lysdioder betydligt LÄGRE än på sin maximala ström så kan man faktiskt använda dom som vanliga glödlampor dvs med en helt fast spänning.
Det är så ollebolle gör och det fungerar bra.
Inget fel med det alls men du ligger då på ca 25-50% av maximala strömmen genom dioderna. Då jobbar dom i sitt linjära område och allt funkar. Med en konstantströmdrivare och två bankar om vardera 100 lysdioder så kommer de individuella skillnaderna att jämna ut sig. Och skull en enstaka diod gå till avbrott eller kortslutning så funkar det bra ändå.
Vf är ju framspänningsfallet vid den definierade strömmen Imax (Pmax) och vid den valda temperaturen Tjmax för den livslängden man vill ha.
Då inser man rätt lätt att om man driver lysdioder vid en spänning som ligger 100-500mV lägre än Vf så kommer dom att lysa men med betydligt lägre ljusstyrka. Vita lysdioder lyser även under 3V trots att Vf vanligen ligger runt 3,5V...
Så sammanfattningsvis, vita lysdioder kan drivas från konstantspänningskällor om man vet vad man gör eller har tur.
Att driva från konstantstömkällor fungerar också bra även om man delar upp strömmen men man skall då aldrig dimensionera strömmen så att den är högre än vad en enskild gren kan hantera.
Skriv svar