Jambox med effektmoduler och högtalare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Retroperra »

2x100W för en 3.5 tums högtalare i en väska ... man jag ska vara tyst om tekniska överdrifter ;)
Det där steget med inbyggt delningsfilter så väldigt trevligt ut. Och själva delningen såg på bilden som ut en radda motstånd bara.
Men också 60 W är vansinnigt mycket för dina behov.

Nåja, det kommer att funkar fint ändå, se till att inte dra på för mycket, det klarar nog inte din lilla banddiskant så bra.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Haha, jo jag vet.. Men det fanns ingen bra mellanväg direkt, och det var som sagt billigt:) Fördelen med lite överdimensionerad amp skall väl vara att jag får lägre TDH iaf. Men jo, det kommer inte gå att dra upp volymen speciellt mycket!

Nu har jag beställt det mesta som behövs till högtalardelen iaf. Förutom komponenter till det aktiva filtret.
Köpte ett gäng DC/DC omvandlare till de olika delarna som behöver ström: http://www.ebay.com/itm/262094518291, verkar vara stabila enligt vad jag kan läsa av folk som köpt dem.

Det jag börjar fundera på nu är väl effekterna då. Jag hade tänkt bygga effektpedaler, jag hittade en sida med hundratals ritningar på olika effekter av varierande komlexitet. Men nu har jag förstått att det är lite skillnad på signalstyrkan mellan en gitarr och vad som kommer ut från syntharna. Måste ta en titt och mäta lite vad jag har max ut på dem..
Sen vetefan om jag inte skall bygga ihop en egen mixer med, den jag köpte är bara fyrkanalig och jag skulle nog vilja ha några till..
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Hej igen! Tänkte det var dags för en uppdatering i projektet. Jag är i princip färdigplanerad när det kommer till just högtalardelen, har beställt alla delar jag behöver och väntar bara på att de skall dimpa ned i brevinkastet.

Jag har fått tänka om angånde effektmodulerna, de jag hade tänkt klämma in i locket på väskan. Eftersom jag bara har line-nivåer (något låga sådana, uppe och nosar på 0 dBv innan det distar om jag skall tro "oscilloskopet" i visual analyzer) från alla synthar jag tänkt koppla in, samt är osäker på impedanserna från dem, verkar det vara rätt mycket hit-and-miss vilka pedaler som funkar med synthar. Inte speciellt sugen på att löda ihop massa pedaler som sedan inte kommer fungera ordentligt... Har försökt googla runt och försöka luska ut hur man skulle kunna modifiera kretsarna för att de skall få lägre in-impedans, men det har inte direkt burit frukt. Måste jobba lite på elektronikkunskaperna känner jag!

Det finns ju ändå rätt goda möjligheter till att tweaka ljudet från syntharna, så att jag tänker att jag skall montera in några fler chip-size synthar i locket istället. Typ Bleep labs Nebulophone, kanske till och med flera sådana http://bleeplabs.com/store/nebulophone. Detta hänger ihop med min första fråga till er elektronikfrälsta:

1. Jag har köpt ett gäng regulatorer i miniutförande (http://www.ebay.com/itm/262094518291), är det bara att göra en enkel parallelkoppling ut från den om jag vill försörja flera moduler med ström från samma regulator (Inga problem med strömmen, sakerna drar inte mycket)? Jag läste nåt om Cross-talk, att komponenterna skulle kunna påverka varandra och att ett motstånd borde kopplas i serie, typ.

2. Och en förlängning av den frågan, jag har väntar på min PSU (24V DC 120W) som jag hade tänkt skulle driva hela väskan. Är det dumt att bara parallelkoppla här med? Jag tänker att man har en "skena" där man kopplar in Förstärkaren som skall gå på 24V, sen alla regulatorer. Blir det problem? Jag kommer nog behöva återkomma för hjälp med jordning också, har läst en del om "ground-loops" och vill undvika dumma kopplingar som förstör med brummande.

3. Jag har två 4-kanalsmixers (mono) som jag skall montera in för att kunna styra nivåer och få allt ut genom högtalare eller line-out. Jag skulle behöva lite hjälp med att konstruera en enkel summeringskrets för att slå ihop de två utgångarna från mixrarna, gärna baserat på transistorer (2N3904?) hellre än OP-amp, så att jag slipper tvåpolig strömförsörjning. Vad jag förstår är det viktigt med låg utimpendans för att kunna förstärka signalen ordentligt i följande steg. Jag behöver inga potentiometrar för att styra nivåer eller så. Liknande denna, men jag vet inte om det bara är att byta ut transistorn? (Den finns inte hos ELFA) Eller om någon har en invändning så lyssnar jag!
Bild

Hoppas på lite hjälp här så att jag kommer vidare, kanske jag till och med kan sitta och muppa lite i mellandagarna!
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Pedalosaurus »

Du kan byta ut 2N3819 mot BF245 eller BF256 eller någon av dess ekvivalenter. Kopplingen har låg utimpedans, så den kommer att fungera fint i ditt projekt.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Det var skönt att höra, tackar för svar! Det är bara att köra utan potentiometrarna eller?
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Pedalosaurus »

Ja det kan du göra. FET transistorer är väldigt användbara. Har byggt förförstärkare som har extremt lågt brus.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Borde jag ha några speciella kondensatorer förresten? Och 9V som matningsspänning funkar även till de transistorerna du föreslog?
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Pedalosaurus »

9 Volt fungerar bra. När det gäller kondingar så kan du använda vanliga polyester eller liknande, bara inte keramiska!
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

https://www.elfa.se/sv/kondensator-uf-e ... p/30067033
De där tänkte jag då kanske? De vanliga cylindriska elektrolyterna har ju +/-20% tolerans, känns lite väl lajbans.
Kan inte tacka nog för hjälpen, höll nästan på att ge upp idén ett tag..

Men du verkar ju ha koll på detta, så du kanske kan hjälpa mig med en annan del med.
Jag skall dela upp en 5V syncsignal till åtta utgångar (alla utgångar kommer inte alltid användas), funderar på hur jag skall få ihop det..

Funderar på om man skulle kunna använda samma sorts koppling med IC-krets som jag skall använda till min midi-splitter:
Bild

Nån idé om det skulle funka? Skulle jag kunna köra med två kretsar och splitta signalen innan?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan man kanske ha CMOS istf TTL, för att spara på batterierna? CD40106 vore mitt förstaval.

Jag behöver på tal om MIDI lite MIDI-sladd ...
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Den kommer gå på sladd, så inga problem med batterier så! Men är det ingen försämring och funkar med samma kopplingsschema så blir det bra!
Läser tech-specen för 74LS14 som var med i schemat jag länkade till. Är inte säker på att jag fattat rätt, men det ser ute som den inte klarar 5V signaler? Det schemat var ju för midi, så det funkar väl antar jag. Men den kanske inte funkar för min andra idé då kanske?
PARAMETER TEST CONDITIONS SN74LS14
PARAMETER TEST CONDITIONS MIN TYP‡ MAX
VT+ | VCC = 5 V | 1.4 1.6 1.9 V
VT– | VCC = 5 V | 0.5 0.8 1 V
(positive-going (VT+) and
negative-going (VT–) signals.)

Den som du föreslog ser däremot bättre ut vad jag kan se.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Om jag har förstått funktionen rätt, så inverterar IC1A signalen först, sedan inverteras den igen i de följande stegen. Sedan gör schmitt triggern också att signalen blir mer steglik med hjälp av tröskelvärden.

Men jag funderar på om det verkligen behövs en inverter? Jag hittar dock ingen sådan krets som både är icke-inverterande och schmitt trigger, utan det blir då en "Buffert Hex Icke-Inverter Omvandlare" https://www.elfa.se/sv/logik-ic-dil-16- ... &simi=97.5

Men jag kanske har missat något. Signalen kanske bli bättre med en sådan krets.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Pedalosaurus »

Tycker det ser vettigt ut. Använd de komponenter som finns i schemat. Signalen rättvänds ju vid själva splittern.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Nu har jag fått sågat till alla bitar till lådan, har köpt trälim och skall bara få tid att sätta ihop den. Väntar fortfarande på försenade delar, men kan börja koppla så smått iallafall. Skall snart lägga in stora beställningen på ELFA och filar bara på sista detaljerna.
Jag har ju tänkt att få strömmatning till ett par synthar ut från lådan, med runda DC kontakter. Men för att koppla in i lådan funderade jag på att använda BNC-kontakt (https://www.elfa.se/sv/hylstag-bnc-rak- ... &simi=97.5), är detta en dum idé och finns det någon som har någon bättre idé isåfall? Den skall ju gärna sitta bra och inte riskera trilla ur..

Var det någon som visste hur det var i det förrförra inlägget, om SN74LS14? Är det spänningen jag kan få ut ifrån kretsen eller skulle det kunna vara tröskelvärdet för när kretsen ser det som signal?
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Då var beställningen hos ELFA lagd, fasen vad dyrt det skall vara med hobbies då.. :doh:
Men efter att jag vart och jammat med polaren, som köpt nya prylar, inser jag ju att det hade vart trevligt med stereo line out från lådan, och möjlighet att panorera inputs.. Så atteh.. Jag har ju inte börjat borra i paneler och sånt än, så jag kommer nog sätta ihop en egen mixer då jag hittade potentiometrar till bra pris på Aliexpress, hade blivit dyrt annars. Får väl köra med de mixrarna jag köpt så länge i väntan på den ordern (29-46 dagars shipping..)

Hade tänkt följa ett schema som jag hittade på http://musicfromouterspace.com/index.ph ... SEARCHTERM

Bild

Där tänkte jag då använda "line out" till två jack i panelen, sen summera kanalerna från "headphone jacks" till en monosignal (diagrammet jag länkade till ovan) som jag matar till den inbyggda högtalaren. Jag ser ju i kretsschemat att det är lite olika nivå på utsignalerna, motstånden skiljer sig en del mellan headphones och line out. Men jag tänker att det kanske är bra att få lite högre signal ut till förstärkaren ändå.. Men om jag ville att det skulle bli samma nivå på båda utgångarna, vilket jag nog tror att jag vill ha när jag tänker efter, hur skall den modifieras då? Byta 100K mot 39K och 270 mot 1K? Hmm.

En grej som jag är lite osäker på dock, är att enligt schemat skall det vara 22pF kondensatorer över TL084:an. Jag har ju redan blivit avrådd från keramiska kondingar, men jag hittar inget annat i den storleken...
Skriv svar