Jambox med effektmoduler och högtalare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Vill börja med att säga att jag är helt ny på forumet, hittade detta i min research inför det kommande projektet. Jag gick elektronik/data på gymnasiet (15 år sedan...) och har läst en del elkurser på Chalmers, så jag har hyfsat koll på elektronik och saker runt om, även om det behövs en del putsande på kunskaperna..

Jag startar tråden dels för att jag behöver strukturera upp projektet på ett lite mer uttalat sätt än bara i skallen, samt att jag gärna bollar med och får tips från kunniga medlemmar.

Om vi börjar från grundtanken, där jag som nybliven far har fått flytta ut från mitt studiorum, förpassad till ett egenbyggt litet skrivbord i sovrummet (vad man hinner med den där lilla timmen grabben sover på dagen). Mitt enda utlopp för min amatörmusikerådra är när jag plockar med lite småsynthar till polaren och jammar i hans kök. Att packa allt i en ryggsäck har förvisso sin charm, men jag köpte en verktygslåda i "aluminium" på classe och tänkte jag skulle ha grejerna där i.
När jag väl började fundera på det så tänkte jag att det hade ju vart skönt om man kunde sätta in en förgreningsdosa och ett uttag för apparatkabel i sidan bara, så man slapp byta batterier på syntharna hela tiden och fick ström till den lilla mixern. Men sedan kom jag på att det var ju rätt onödigt att klämma in en förgreningsdosa när jag har ett gammalt flex ATX PSU på 120W som ligger och skräpar och varför inte köra det och slippa massa onödiga adaptrar? Det är ju svårt att sluta fantisera när man väl har börjat, och jag tänkte att varför inte bygga ihop lite roliga effektmoduler också? Och en högtalare hade ju vart gött att få dit för att kunna vara riktigt mobil...

Jag tänkter mig att rattar till alla moduler skall sitta i locket, med kretskort på baksidan. Möjligen att jag vill montera allt på plexiglas för att kunna se nörderiet ordentligt. Kommer bli lite som en modulär synth där man kopplar med monopluggar!

Bild

Tanken är att bygga en ram till botten av väskan som håller syntharna, mixer och uttag till monopluggar till effekterna (skall sitta där kartongerna ligger i övre höger hörn).

Bild

Och nu till vad jag behöver lite hjälp och stöd med:
1. Högtalare
Lådan är ju inte nåt resonansunderverk direkt, så jag vet inte hur mycket krut jag vill lägga på detta. Den urklippta pappcirkeln motsvarar ett 6"-element, men det är nog lite att ta i när jag tänker efter. Vad är rimligt för en sån här låda? Alla synthar har inbyggda högtalare, men det går knappt att höra bastoner så det är lite tråkigt. Jag vill ha nåt som ändå ger mig ett hyfsat ljud, vilket inte borde vara helt omöjligt. Sen tänker jag mig en diskant också. Har ni några tips på rimliga element? Även delningsfilter som passar duon hade vart trevligt att få tips på om det finns nån med lite mer erfarenhet. Jag vill inte lägga för mycket pengar på detta, pappalönen är inte fet..

2. Förstärkare
Här tänker jag köpa en liten 12V förstärkare i kretskortsformat, tips på effekt som är lämplig hade uppskattats. Kopplat då till högtalarna i föregående punkt.

3. Lödkolv
I nuläget äger jag endast en sketen lödkolv från classe, tips på någon bra kolv till hyfsat pris för att löda elektronik tar jag gärna emot. Även tips på en "helping hand" om ni vet någon bra.

4. Elektronikkomponenter
Vart är bäst att köpa komponenter ifrån? Hur viktig är kvalitén och hur mycket skiljer det (tänk på att det är ljudkretsar)?

5. PSU
Ser ni några problem med att använda det gamla nätagget till detta projektet? Något speciellt jag skall tänka på, kanske använda PCI-strömkabel till förstärkaren och ta det andra från moderkortskontakten? Tänkte köpa en 12V-9V converter.. Sen hade jag en tanke om att köra allt från 12V linan (även 3V) för att kunna koppla in batterier någon gång i framtiden..

Det som kommer behövas är 12V till mixer (200 mA) och förstärkare (~3-4A?), 9V (3-400 mA) till KORG Volca Keys och effekterna, och 3V (? mA, lågt iaf) till Pocket Operators. Effektmodulerna kommer i princip vara effektpedaler utan chassi, men jag har lite svårt att uppskatta effektåtgång till dessa.

Bild

Det var nog det jag hade för tillfället iaf, vi får se om någon god själ vill hjälpa mig. Vid intresse kan jag flytta över till "projekt" när det börjar hända lite grejer och föra någon slags projektdagbok där.
Senast redigerad av rackabajsarn 20 november 2016, 14:20:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Antingen är något väldigt fel med bilderna, om det nu ska vara bilder, eller ville du visa en rad fina minustecken. :doubt:

Fixa bilderna så tror jag tråden blir mer än intressant! :wink:
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av superx »

Ett datornätagg är olämpligt. Tråkigt med fläkt och spänningen är dåligt filtrerad vilket kan orsaka pip och andra missljud. Gammaldags (tung) batterieliminator är bättre om du har någon. Brukar gå att hitta på Myrorna eller liknande.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

@soundbrigade Attans, det gick att se bilderna för att jag var inloggad med mitt google-konto. Nu kan jag iaf se dem när jag kör inkognito, ser ni bilderna nu?

@superx Det var precis detta jag funderade på, och det är guld värt att få lite feedback från någon som vet bättre! Så det är alltså dålig filtrering på nätagg? Trodde nästan det var bättre filtrerat med tanke på att det skall styra finelektronik. Men som sagt, mycket uppskattad feedback! Då får jag fundera på alternativ..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi är nog inte alla inloggade på Google-konton. Lägg upp bilderna på EFs server istället. Och nej - de syns fortfarande inte.

Eftersom jag har delvis samma idéer som du vill jag vara med fråm dö värry beginning. 8)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av lillahuset »

Lägg bilderna i tråden så kanske det funkar.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

@superx Du har helt rätt, efter lite googling ser jag att det inte alls är någon bra idé. Tydligen är de generellt väldigt "noisy", just för att moderkortet har såpass mycket filtrering att det kan matas in vad för skit som helst..
Hmm, men jag vill ha en snygg lösning där jag kan koppla in apparatkabel in i sidan av lådan. Sen är ju tanken att den skall klara av att driva allt som sitter i, så jag får nog googla runt lite till.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Hmmmmm, letar febrilt efter ett sätt att ladda upp bilderna på EF's server...
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Så då, startade ett imageshack-konto. Tänkte att jag skulle kunna använda google photos och slippa ladda upp, ner och runt saker. Men icke! Hoppas de syns ordentligt nu då :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DET var bättre!!! :tumupp:

Jag har själv på G, MFOS SoundLab och SoundLab 2, jämte en 32-stegs sekvenser från MFOS.
I samlingarna finns också en Anushri, ett MIDI-tangentbord (USB :cry: ) jämt en Mode Machine (USB-MIDI - MIDI-MIDI).

Jag anfäktas av samma tankar som du att hysa in det mesta i en väska och jag har i princip bara en (två) idéer:
#1. I locket sätta panelerna med alla kuliga rattar och knappar. I själva lådan/väskan ett tangentbord/ribbon och eventuellt en del kuliga rattar/knappar. I locket högtalare - ett par billiga tre-tums, tror jag kan duga. Jag har inga direkta förslag men något från slaktade datorhögtalare eller något billigt från Kina (typ: SÅDANA HÄR) eller kolla på Eluxon (typ: http://www.eluxson.se/247-billiga-element-under-5-tum).
Vad gäller matningen tänker jag krasst att linjärt nätaggregat är det mest optimala. Vad har vi för spänningar? +/-12...15V och kanske +/-5V. Eventuellt 24V någonstans. Någon eller några trafar som ger bra grundspänning och någon till halvannan ampere/lindning kan vara helt tillfyllest.
Till förstärkare, några billiga moduler. Jag har ett litet gäng från Kina och som ger 5-10W. Där finns moduler med radio och ingångar för SD-kort, USB, linje.

#2. Till Anushrin, tänkte jag nog bara en brädlapp (MDF eller plyfa) där jag hade ett nätaggregat, likt det ovan med uttag för de spänningar som de tre modulerna behöver, alltså 5V och 12V.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Härligt att jag hittar någon med samma "muppighet" som min flickvän kallar det!

Din idé ser också riktigt kul ut, du har ju dock lite roligare ljudgeneratorer att leka med! Men min tanke är att det skall gå lätt att koppla in andra prylar via en "I/O-panel" så man inte blir låst att endast använda de prylar som sitter i lådan.. Jag har som sagt en del till att planera så jag kan visa mer ingående vad jag tänker.

Jag blir bara lite misstänksam när jag ser högtalare som kostar runt hundringen, men man kan säkert få bra grejer för små pengar ändå. Det blir lite paradoxalt när jag vet att lådan inte kommer kunna ge ifrån sig nåt vidare ljud, men jag inte vill köpa för dåliga högtalare.. ArGH :shock:
Jag jobbar i en elektronikbutik, så förhoppningsvis får vi nån BT-högtalare som skall skrotas som jag kan återanvända!

Linjärt agg läste jag mig fram till skulle vara det bästa ja, skall räkna lite mer på hur mycket belastning det skall kunna tåla när jag väl bestämt mig för högtalare/stärkare osv. Men en förstärkare i den lägre effektklassen borde räcka eller? Är lite osäker på hur jag skall uppskatta effektbehovet, för det är väl inte bara att räkna ihop vad högtalarna är klassade till?

*edit: Läser nu om isolerad strömförsörjning, vilket man helst skall ha om man skall ha flera effekter, då klockfrekvenser från digitala kretsar kan sprida sig om det är gemensam jord till de olika delarna.. Fan vad mycket det är att tänka på :oops:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror och tycker inte de billiga 4" elementen från Eluxon (de kostade väl 79:-) är helt OK. Jag köpte fyra av dem och har byggt några smålådor av dem och, som sagt, det låter lite klent, men inte dåligt.
Se det såhär, du kan ju ha de inbyggda högtalarna som monitorhögtalare och ha möjlighet att ansluta bättre/större. Skaffar du dessutom förstärkeri som utgörs av klassD-förstärkare kan du driva mycket utan att behöva så mycket effekt att mata med (hög verkningsgrad).

Ett annat alternativ för strömförsörjning är att köra med väggvårtor som du liksom monterat ganska fast och som är special till dina favoritmoduler och generella för sådant du vill koppla till.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Retroperra »

Jag skulle dels välja köpta aktiva små-monitirer. Då lyfter du ut dom ur väskan och få lite bredd på ljudet. Sedan skulle jag designa så att du kör med en - kanske du hittar gratis - laptopadapter (19V) och sedan bygga något som reglerar och "tystar" ner till 12V.

Vill du ändå göra väskan till högtalare så funns det fina 20W 2ch förstärkarmoduler på Electrokit som är utmärkta för små- och mellanstora byggen.

http://www.electrokit.com/max9744-forst ... -20w.52829
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Känner att jag kommer börja med högtalardelen av projektet och så får jag jobba vidare på effekter och den delen av projektet lite senare, blir för spretigt att researcha allt på en gång som det gärna blir..

Jag har nu bestämt mig för element iaf om inte någon skjuter ner mig totalt.
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... m--290-226
Detta element verkar ge mig en ganska perfekt storlek på låda om jag vill nå lite längre ned i registret..

Detta är ett bredbandselement och jag funderar på om jag skall komplettera med diskanter, mer om detta i en tråd på minhembio (tänkte att det finns fler som är kunniga om just detta där, detta är ju främst ett elektronikforum, som jag kommer behöva hjälp med senare 8) )
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=330987

Angående externa monitorer så har jag redan ett par ordentliga, de är dock lite för tunga att dra med sig när man bara vill ses och jamma. Tanken är att det skall vara en låda som man bara skall öppna upp och börja köra med :P . Dessutom är allt mono, så någon direkt bredd blir det ändå inte tänker jag.
Laptop adapter verkar vara ännu värre avseende "dålig signal" än det stationära nätagg jag tänkte först, vad jag har kunnat läsa mig till iaf.. Skall börja fundera mer på detta så snart jag planerat klart högtalaren..
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Retroperra »

Min tanke med laptop-agg är att du bygger en stabb i väskan som tar ner till önskade spänningar, säg 15V och 12V och 5V, och på köpet filtrerar ev. störningar. Det är är en relativt enkel grej att sno ihop. En stab och fyra kondensatorer per utspänning. Var och en av dina syntar har ju interna regulatorer och filter på inkommande spänning ändå. Problemet kommer att vara litet.

Men det är ju kul att bygga eget givetvis ;)

Det fina med laptopladdare är att dom är hyggligt säkra mot fel, lätta och mkt billiga för vad du får.
Då kan du t.om göra väskan batteridriven med en par laptop batterier innan stabbarna.



Jag har byggt små lådor med två lager 6mm plywood ihoplimmade.
För mig funkade det då jag enkelt kan laserskära 6mm plywood men över 10mm blir det inte lika snyggt i kanterna.
Det kändes stumt och tillräckligt resonansdött jämfört med motsvarande MDF.
Jag får det till att en basreflexlåda blir 3.25 liter med dom elementen, det är hanterligt också i en väska.
Skriv svar