Jambox med effektmoduler och högtalare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Pedalosaurus »

Du kan skippa dem. De ska fungera som filterkondingar men behövs inte för funktionen. Ersätt TL084 med TL074. Bättre brusegenskaper.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Stort tack för den kunskapen, får se om de kan lägga till några 074or i min elfa-order.
Jag beställde ett pack med 300 keramiska kondensatorer av varierande storlek för 30 spänn så det är ju ingen större förlust. Har jag någon som helst användning för dem, eller är de helt oanvändbara i ljudkretsar? Funkar kanske till strömförsörjningskretsar?
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Pedalosaurus »

De är mycket bra till strömförsörjning och avkoppling så de kan du säkert ha nytta av. Om du nu redan har beställt TL084:or så funkar det givetvis också. Men TL07x serien har bättre brusegenskaper, så för framtida byggen kan det ju vara bra att känna till. De klarar också enkel spänningsmatning utmärkt och går att köra ända ner till 6-7 volt. Fast jag har själv kört med 9 volt och referensspänning.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av superx »

Keramer går bra där. Deras uppgift är enbart att förhindra att radiosignaler tar sig igenom. Välj dielektrikum med beteckningen NP0 eller C0G så kommer det funka fint.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Pedalosaurus »

Min erfarenhet säger att keramer inte ska finnas i signalkedjan, men det funkar med de typer du nämner?
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av superx »

Problemet med keramer är framförallt att de ändrar kapacitans när DC-spänningen över dem ändras. I det här fallet ligger filtrets brytpunkt så högt över audio-området så att dessa ändringar inte gör något. Dessutom har de typerna jag nämnde inte så mycket av dessa problem, men finns bara för små kapacitansvärden, vilket inte är ett problem i detta fall.
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Oj, missade att jag hade fått svar, kom inget mail denna gången! Men jag tackar för ytterligare info där, får se vad det står på kondensatorerna när de dyker upp..

Nu har jag fått en laddning med komponenter och skall snart sätta igång och löda, så snart jag fått tag i en bra lödstation.
Men jag hade en fråga till där angående "midischemat" jag postade på förra sidan, som jag hade tänkt använda till CV signal-splitter också.
Jag tänkte använda två IC där, bara koppla vidare på nästa IC från ben 2 på IC1A. Men steget innan, där det sitter en optokopplare nu, är det bara att koppla signalen (max 5V) rakt på där eller behöver jag ett motstånd mellan källa och ben 1? (Hur stort isf?)
Bild

Jag beställde både 74LS14 och CD40106 i alla fall, de har ju samma kopplingar så jag tänkte jag kunde byta enkelt i IC-sockel och testa skillnaden.

Och posten innan dess, i summeringskretsen som jag tänkt köra utan potentiometrarna, skall 100kOhm resistorerna vara kvar om jag tar bort potarna?
Bild
rackabajsarn
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 november 2016, 21:02:32

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av rackabajsarn »

Tänkte bara uppdatera med en liten bild på den färdiga lådan. Det låter faktiskt riktigt bra och jag har inga problem med surrande eller nåt, trots en SMPS. Dock så har jag börjat med ett ganska ambitiöst projekt som skall sitta i väskans lock. Skall bygga ett interface med skärmar och encodrar till en Axoloti med hjälp av en Teensy (arduinoliknande pyttepryl). Ganska långt över min nuvarande kunskapsnivå, men det är ju kul att lära sig programmera:)
Tänkte slänga ihop en bygglogg med lite bilder från hela processen med..

Bild
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jambox med effektmoduler och högtalare

Inlägg av Retroperra »

Tjusigt!
Skriv svar