Bygga och programmera loggersystem

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Joey.England
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 november 2016, 22:01:57

Bygga och programmera loggersystem

Inlägg av Joey.England »

Hej!

Vad behöver jag för att mäta och logga dragkraft? Jag har hästar som jag kör med vagn efter och är nyfiken på vad vagnens vikt, rullmotstånd, olika underlag, backar osv påverkar hur mycket hästen faktiskt behöver dra.
Jag har hyfsade kunskaper inom elektronik, jag köpte en raspberry pi för ett par år sen som jag tänkte ha till ett annat projekt (som förövrigt också innefattar dataloggning men hamnat lite vid sidan...) så helt grön är jag inte.
Linorna som hästen drar med är i syntetläder med stålbeslag i ändarna för att koppla ihop med vagnen.

Problemet jag fastnat på just nu är att jag vet inte vad jag ska ha för slags sensor för att mäta dragkraften och hur jag får det till ett värde som raspberryn kan hantera.
Om det finns någon enklare eller smartare lösning är jag öppen för förslag :)

Så, sammanfattning:
Mäta och logga dragkraft över tid, mellan ca 50 och 500kg.
Infästning osv, som det ser ut idag funkar det med typ karbinhakar, men där är jag ganska flexibel.

På sikt skulle det vara fräckt att kombinera med pulsmätare, GPS och hastighetsmätare också, men det är överkurs just nu - jag behöver mest hjälp att komma igång! :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga och programmera loggersystem

Inlägg av TomasL »

Det här kan vara en början, så ser du vad det handlar om i alla fall
http://www.sensotest.se/pages/kraftgiva ... celler.php
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga och programmera loggersystem

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag förstår det hela rätt så behöver du en slags våg direkt efter skaklarna. Den skall klara hela din belastning.
Och utan GPS är den inte så värdefull.
typ http://www.jagamera.se/jakt-skytte/kniv ... gvag-500kg
Så gäller det att finna en med utdata .
Kanske skulle jag sätta min DashCam med GPS till att filma displayen för att få några data!
Joey.England
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 november 2016, 22:01:57

Re: Bygga och programmera loggersystem

Inlägg av Joey.England »

Tack för svar, länken om olika sensorer var intressant!

Lasp,
GPS är ett vettigt tillägg, men inte livsnödvändigt... För att testa tror jag det skulle gå att använda tid och extern GPS.
Att filma en våg är ingen dum idé, men det blir lite bökigt att föra någon slags statistik över insamlad data för att jämföra...

Skulle trådtöjningsgivare kunna fungera?
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Bygga och programmera loggersystem

Inlägg av Johanb »

Sök på ebay efter "load cell" och leta efter en som passar kraftmässigt och är avsedd för drag.
Skriv svar