Postfack indikator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Postfack indikator

Inlägg av cazz »

Jadu nu är man igång igen med konstiga rubriker men håller ni er till tåls så ska jag försöka förklara lite.

Alla anställda har en postfack där de "analoga breven" som min kollega brukar säga hamnar.
Det är mörkt och ibland väldigt svårt att se om det har kommit något så man får ta fram sin nyckel och öppna och titta.

Man har skojat lite och undrar om man kunde bygga något som gör det lättare och man har skojat allt från att ha en lampa där inne till dokumentförstörare :D

Tanken är att bygga något litet, platt som går på batteri så när det finns något så ska det lysa en liten diod som talar om att nu finns det något att hämta.
Men liksom inte kommit på hur.

Kanske en liten rörelse-IR som känner av att något har kommit och sedan lyser tills man stänger av den.
Kanske en fotosensor så man har något blankt i botten som känner av något bryts och lyser tills man tar bort det

Eller kanske något helt riktigt enkelt som en liten tryckknapp så när man tycker så lyser det en lite stark LED så man ser vad som finns där inne.

Det sista är det enklaste, ett kretskort, en LED, en knappcell med hållare och en tryckknapp så det blir nog den jag satsar på.

Så innan man börjar på det sista alternativet så undrar jag vad ni har för planer.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Postfack indikator

Inlägg av elshorto »

Tråkig mekanisk lösning:
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Postfack indikator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du är inte först att fundera på det här. Det finns (minst) en tråd på detta tema. Jag har någonstans scheman på en variant fast där man använder en typisk amerikansk brevlåda. Flaggan är kopplad till en switch som startar en oscillator som skickar en signal i en sådan där 455kHz FM-sändare.
Signalen plockas av motsvarande mottagare och blir en triggsignal i en CD4046 (PLL).
Vad som krävs är att få till switchen och det finns det tankar om i en annan tråd.

HÄR: http://elektronikforumet.com/forum/view ... vl%C3%A5da
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Postfack indikator

Inlägg av cazz »

Ja jäklar, det finns galna personer här med :)

Fast postlåda som det verkar som många är inne på har jag själv fixat hemma med en helt enkelt tellstick magnetbrytare.
Den skickar en signal när något lägger något in i brevlådan och fungerar riktigt bra då man får tiden när någon har lyft och vet att något har kommit.

De postfack jag pratar om är liknande dessa
http://www.runelandhs.se/storage/ma/d85 ... 1000px.png

och jag behöver inte sända någon info, bara försöka se lätt om det har kommit något.
och det kan vara rätt så mörkt att titta in i gluggen så det där med LED,batteri och lampa kan vara något.

ett 2032 batteri ligger på 3v, har stark ljust LED som ligger på 3.2-5v som jag kan använda.
Kretskort har man med, det som kan vara lite problem är tryckknappen.
Den måste vara liten så den inte är ivägen men heller inte vara svår att trycka på, kanske en lång pinne så LED och batteriet kommer längre in..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Postfack indikator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hokeej! Vi har likannde men i plåt i entren och det vore kul att få meddelande när posten kommit. Jag har grubblat men lagt det på is ett tag.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Postfack indikator

Inlägg av Icecap »

Det svåra är ju att avkänna posten, resten är enkelt.

Att avkänna att luckan har varit öppen och signalera det är nog rimligt enkelt, beroende på hur det hela ser ut rent fysisk.

Jag ser omedelbart för mig en µC i ultimat sparläge som ibland (10 gg/sek) kollar luckans position medelst en magnet och ett tungelement.

Skulle det ha varit en öppning sätts en flagga och en LED borrat in i framkanten blinkar korta blink kanske var 500ms.

Kan drivas på 2 st AA i kanske ett år eller mer.

Nollställning kan ske vid ytterligare en magnet-tungelement sensor på öppning av fronten för tömning.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Postfack indikator

Inlägg av Nerre »

Posten stoppas ju in genom springan, så öppnad lucka betyder då att man har tömt facket. Så det svåra är fortfarande att detektera att det finns post.

Fotocell tenderar ju att dra en del ström, man skulle möjligen kunna göra så den bara slås på nån gång i minuten (blir lite fördröjning då). Men det måste ju då monteras både uppe och nere om man inte kör med reflexdetektor (men posten kanske reflekterar...).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Postfack indikator

Inlägg av Icecap »

En mycket kort puls räcker fint. Drar mycket lite energi.
Senast redigerad av Icecap 8 november 2016, 11:49:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Postfack indikator

Inlägg av rvl »

Mina funderingar börjar med att inreda facket med matt svart. Post är valigen vit. Sen om man haft turen att få nåt av facken längst upp på ögonhöjd utan att krypa på golvet, så kan man sätta en spegel längst in i höjd med springan. Då återstår bara en ljuskälla. Den kan sitta på insidan av luckan och aktiveras (reed) med en neodymmagnet från utsidan, på så sätt blir hela öppningen fri.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Postfack indikator

Inlägg av GastonDeVille »

En grej att detekteta post skulle kanske vara att belysa med en IR LED med tanke på att det reflekterar häftigt på vitt papper.. kanske?
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Postfack indikator

Inlägg av Fossingarna »

Har inte byggt indikering än, men när tiden finns ska det lösas.
För tillfället fick det räcka med lite belysning, som har ett MC-batteri som laddas med solcell, har suttit uppe sedan januari 2014.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Postfack indikator

Inlägg av cazz »

Beroende hur långt en postlåda är och vad som finns i vägen så är tellstick dörrmagnet något att tänka på
Jag har som sagt sådan och kopplad till switchking som gör att jag kan se på telefonen eller min "magiska spegel" när den senaste öppnades.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Postfack indikator

Inlägg av Icecap »

GastonDeVille: du menar väl UV-LED?

Jag har tänkt efter och jag skulle definitivt ha gjort en fyrkant av tunn pianotråd - eller någon annan form.

Den ska täcka en del av bottenytan och hängas upp med en kontravikt (eller fjäder) som är just svag nog till att bara kunde hålla pianotråden upp när den är obelastat.

När en bit papper placeras på tråden ska den sjunka till botten, denna rörelse kan sedan enkelt avkännas och aktivera en indikator.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Postfack indikator

Inlägg av Pedalosaurus »

Vad ni krånglar till det! Sätt en LDR riktad uppåt i botten. Koppla till en LED via en transistor som switch. Man kan behöva kalibrera med en trimpot så att LDR:en får rätt arbetsområde. Jag har LDRmotstånd hemma Cazz om du vill låna och testa :)
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Postfack indikator

Inlägg av cazz »

Tackar tackar för alla förslag
Men till sist får man göra det enkelt för sig och det gjorde jag nu.
En labbplatta man löder batterihållare med LED och tryckknapp.
Skruva upp den på sidan så man behöver bara sticka in ett finger och trycka på knappen för att se om det har kommit något.
Skriv svar