Batteri till 3g kamera?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
leakimdnus
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 november 2016, 21:23:24

Batteri till 3g kamera?

Inlägg av leakimdnus »

Hej!

Jag jobbar som mobilkranförare och ska försöka mig på att få till en kamera som ska fästas på "hönan" (kroken).

Jag behöver en trådlös kamera med batteri som klarar långa dagar ute på fältet, vad tror ni om en sån här?

https://www.aliexpress.com/item/Outdoor ... .28.wYDxxc

Med 3g borde det bli bäst räckvidd, ofta står man på en sida huset och lyftet sker på andra sidan mao blir det kanske svårt att använda 2.4ghz kamera?

Hur bör man tänka med batteriet? Jag behöver ett smidigt batteripack som klarar typ 12 timmar, kameran i länken kräver 12v/2a vad jag kan förstå. Hur kraftigt batteri krävs?
Skulle det fungera med det här:
https://www.aliexpress.com/item/real-12 ... 4.2.pw9v7Y

Tanken är att kunna använda mobilen som skärm.

// Micke
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det står att kameran förbrukar 2W så det är bara att räkna på: 2W i 12 h innebär 12Wh.

Sedan får man väl räkna baklänges också: 2W vid 12V innebär 0.17A. 12 timmar innebär 2Ah.

Sedan får du väl räkna med att de data som AliX kanske eller kanske inte stämmer till sista siffran.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av Hedis »

Det som drar mest effekt i den där kameran är nog när den aktiverar IR-dioderna för att få mörkerseende och det gissar jag inte är allt för många timmar under ditt arbete?
leakimdnus
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 november 2016, 21:23:24

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av leakimdnus »

Jag har tänkt om lite, 3G med simkort och typ tio timmars live kameraövervakning per dag blir sjuka mängder gigabyte per månad.

Är det någon som har koll på 2.4ghz kameror som har lång räckvidd? Såg på aliexpress att det finns dom som klarar 1500meter vid optimala förhållanden. Skulle kunna montera en sådan i bomtoppen och rikta den neråt mot "kroken", där finns ju även 12v (eller om det är 24v?) man kan koppla in sig på!

Om man då har mottagaren i hytten blir avståndet inte så långt, men det blir ju grejer ivägen mellan kamera och mottagare!

Vad tror ni?

Mvh Micael
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av mrfrenzy »

Köp valfri Wifi kamera och sätt den på kroken. Strömförsörjs med lämpligt batteripack.

Montera en Ubiquiti Picostation eller Rocket med lämplig antenn på bommen.

Använd en mobiltelefon eller surfplatta för att visa bilden, det är bara att ansluta till Picostation med båda enheterna.

Så länge din mobil/platta har fri sikt till bommen fungerar det garanterat, det bör även fungera genom några väggar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan man inte köra med ett rejält 12V-batteri, typ MC-batteri. Jag har ett par 7Ah-batterier som inte är alltför stora.
leakimdnus
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 november 2016, 21:23:24

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av leakimdnus »

mrfrenzy skrev:Köp valfri Wifi kamera och sätt den på kroken. Strömförsörjs med lämpligt batteripack.

Montera en Ubiquiti Picostation eller Rocket med lämplig antenn på bommen.

Använd en mobiltelefon eller surfplatta för att visa bilden, det är bara att ansluta till Picostation med båda enheterna.

Så länge din mobil/platta har fri sikt till bommen fungerar det garanterat, det bör även fungera genom några väggar.
Intressant! Men hur fungerar den där Ubiquiti Picostation? Behövs det någon app till telefonen? Är den enkel att installera?

Ni får ursäkta att jag har många frågor, men jag är inte direkt superteknisk :roll: .

Mvh Micael
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av mrfrenzy »

Picostation fungerar som en vanlig wifi accesspunkt/router men den är av bra kvalitet och gjord för att sitta utomhus i många år. Strömförsörjs av 24V passiv POE.

Många kameror går att visa genom telefonens webbläsare men det går smidigare om man lägger in en app. Antingen kameratillverkarens egen eller en av alla universal som finns.
leakimdnus
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 november 2016, 21:23:24

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av leakimdnus »

Aha, måste man alltså ha tillgång till wifi eller fungerar telefonens 4g?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av mrfrenzy »

Nej din picostation skapar alltså wifi. Du får ett lokalt "Internet" med bara två enheter: en "server" som är kameran och en klient som är din mobiltelefon.

Kameran anslutas till picostation hemma och programmeras med lösenord etc. Sedan flyttar man upp picostation i bommen och sätter kameran på kroken.

Sedan kan vemsomhelst på bygget ansluta till "Kamerawifi", och visa kameran i lämplig app.
Anslutning till 4G eller Internet behövs inte.
leakimdnus
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 november 2016, 21:23:24

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av leakimdnus »

Grymt!

Det är alltså en sån här som behövs? =https://www.dustinhome.se/product/50104 ... 5637146356

Vilken respons! Härligt med tips, kanonforum! :bravo:

Nu ska jag bara gräva fram en lämplig kamera och batteripack! Sitter kameran på kroken så behövs inte någon jätteavancerad kamera, typ backkamera borde fixa biffen!

Det skulle vara smutt att kunna använda batteri från en skruvdragare eller liknande, då krävs nog att man slaktar en skruvdragar eller laddare. Eller är det någon som har koll på om det finns någon adapter man kan använda?

Mvh Micael
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av Skogen »

>om det finns någon adapter man kan använda?

Finns flera som har.
Jag har en Makita med två USB-uttag, men det finns andra varianter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
leakimdnus
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 november 2016, 21:23:24

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av leakimdnus »

Det blir nog för lite ström ur usb adaptern, dom flesta kamerorna behöver 12v.
En sån här http://www.wamungo.com/PrintModel/Detai ... 16c05c058b

Fast till något 12v batteri skulle nog fungera. Den verkar vara 3d printad, borde finnas att köpa kan man tycka.

// Micael
leakimdnus
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 november 2016, 21:23:24

Re: Batteri till 3g kamera?

Inlägg av leakimdnus »

Jag hittade precis vad jag söker efter!
http://www.maskinhandel.com/backkameror ... ystem.html

Ska ta ett snack med chefen!
Skriv svar