Digitalt flipperspel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Digitalt flipperspel

Inlägg av cazz »

Först måste jag säga i försvar att jag håller med att inget slår ett riktigt fysisk flipperspel men har man lite ont om plats
samt man vill bygga en så är ett digital flipperspel något att testa.
Samt är ju tanken att försöka hålla det till så lågt pris som möjligt.

Har kollat runt lite och har varit sugen nu ett tag och känner att nu är det dags efter har byggt en arcade maskin.

Jag har redan ett styrkort där man omvandlar knappar till USB till datorn (Arcade MAME kontroller) samt knapparna.
Tanken är att bygga en liten sådan man ställer på ett bord och om man vill kan ta med sig.

Två skärmar ska man ha, tänkte typ 19-23" 16:9 och en 15" 4:3
Men innan man är där att fixa en widescreen skärm så måste man kolla upp andra saker som datorn.

Det jag har hittat är att det ska vara minst en dual core processor och minst 2gb minne (Tänker på virtual pinball)
Har en liten äldre dator men även en i3 bärbara dator men de har ju bara en VGA utgång och jag är väldigt osäker om Matrox skulle fungera
då den bara lurar att två skärmar är en enda. Tror inte att virtual pinball kommer gilla det.

Så innan man drar igång och bygger allt så måste man testa att man har en dator som klarar programvaran, att man kan köra två skärmar med viritual pinball samt de lirar med Arcade MAME kontrollerna

BPE är det jag tänker på (Billigt, Portabel, Enkelt)

Jag misstänker det finns personer här som har byggt en pinballmaskin så var har ni för råd till mig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Digitalt flipperspel

Inlägg av Glenn »

jag har börjat göra samma sak för nåt år sen, jag slet mitt hår över virtual pinball, maken till opolerad mjukvara är svårt att hitta..

Stötte på flera problem, det första var att mitt grafikkort inte stödde nåt som behövdes, sen kraschade saker mest hela tide, och jag satt och försökte byta ut bitar som var inkompatibla med varann och ja, jag gav upp tillslut och tänkte vänta på ny version av virtual pinball..
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Digitalt flipperspel

Inlägg av cazz »

Sådär nu tror jag har fått ordning på en dator som jag kan använda.
Ska bara läsa på lite om virtual pinball för man hoppas verkligen Glenn att den inte är så svår att få det att fungera.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Digitalt flipperspel

Inlägg av Glenn »

Om du lyckas får du gärna skriva en FAQ :D

jag fick tips om att ladda ner ett färdigt paket (finns som torrent eller nåt) där allt redan är fixat, men se det sket sej också för dne versionen var så gammal att jag inte kunde ladda in de flipperspelen jag ville köra, suck..


Annars håller jag med om att inget slår ett riktigt flipperspel, tyvärr delar inte min sambo min åsikt om att ett flipperspel är en prydnad för vardagsrummet :( ..hade jag varit singel ahde jag lätt köpt ett, helst "addams family" förstås, om man kan få tag i ett..
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Digitalt flipperspel

Inlägg av cazz »

Har kollat runt lite och det som gör de lite svårare är att det är inte ett projekt utan flera projektprogram som ska kopplas ihop.

Inte omöjligt men lite svårt men ska nog lösa det på något sätt.

Ska i helgen bygga en "dummy" av kontrollbordet så när man testar på en dator så ska man kunna simulera knapparna.

Frågan är lite hur många knappar ska man ha.

2 var på var sin sida ger 4 knappar.
1 knapp för skjuta iväg kulan (kanske byter ut den mot sådan som flipper spel har)
1 start knapp

Sedan ska man ha tiltning i maskinen och går väl åt 1 kanal på den.

så just nu får jag upp det till 7
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Digitalt flipperspel

Inlägg av matsadona »

Använder personligen Visual Pinball och det finns en del bra tutorials m.m på vpforums.org.
Och så jättekomplicerat är det inte att få allt på plats, fast jag har iofs inte fipplat med trippla skärmar osv ännu. Dvs jag kör endast med en skärm som en del i ett befintligt arkadspelskabinett.
Tanken är att bygga ett dedikerat flipperspel senare (vid nästa PC uppgradering då en tillräckligt kraftig dator friställs) med liggande spelplan, dmd och backbox.
Har sedan flera år en analog plunger med inbyggd rörelsesensor liggande som jag aldrig har använt än.

Nu för tiden bygger de flesta även med LED-flashers och kontaktorer m.m. för att få mer feedback i spelet. Så även om det aldrig kan bli som på riktigt, så är det ändå hyffsat nära för att ge en trovärdig simulering. Det är ju ändå bra mycket mer än man nöjde sig med på Game & Watch och Amigan en gång i tiden :)
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Digitalt flipperspel

Inlägg av cazz »

Ja kontaktorer så man får det slående reläerna så det blir lite verkligt

Tänkte kanske någon eller några solenoid som gör att det skakar till lite i spelet :D

Hoppas det inte kräver någon monstermaskin den jag planerar testa är en gammal HP kontorsdator med Nivida Quatro med dubbla VGA ut.
byggvir
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 november 2013, 09:36:30

Re: Digitalt flipperspel

Inlägg av byggvir »

Riktigt kul att läsa om flipperspelsprojekt!
Jag har också byggt ett digitalt flipperspel som hobbyprojekt och det låter som om jag hade flera delmål gemensamma :-)
Jag ville framförallt att det skulle vara billigt och roligt att bygga men samtidigt ha bra känsla. Jag började med att köpa en TV som fick bestämma storleken på kabinettet. Sedan testade jag med en gammal dator jag hade hemma och kopplade upp allt på golvet för att se att det verkade fungera.
Till backglass använde jag en gammal 19” monitor som jag hade liggande. Arkadspelsknappar använder jag till plunger, flipprarna, coin samt ett par spelkontrollknappar på baksidan för att hoppa ur spelet till Hyperspin och för att kunna stänga av datorn mm.
Ett par gamla datorhögtalare fungerar bra till ljudet och jag har tre kontaktorer för att ge lite klonkande feedback när man spelar. En accelerator kopplad till en Arduino emulerar en Joystick som Visual Pinball kan använda rakt av för att känna av lutning och nudge. Jag har även byggt en analog plunger av lite olika delar men de flesta spel har inte stöd för analog plunger så det har jag släppt lite, det funkar där det funkar.
En andra Arduino läser av arkadspelsknapparna för flipprar, coin, plunger och spelkontroll och emulerar ett tangentbord mappat till Visual Pinball. Via parallellporten och ett egenskrivet COM-objekt kan jag styra kontaktorerna när slingshots, flippers och bumpers triggas.
Uppsättningen funkar hyfsat, det är fortfarande lite strul med acceleratorn som ibland får för sig att flipperspelet lutar, men om jag drar ur och stoppar i Arduinon till acceleratorn så funkar det igen :-)
Storleken på spelet är en trade-off mellan att kunna frakta det på fester och att ha en spelkänsla som liknar ett riktigt flipperspel. Mitt spel är inte fullstort utan kanske ¾ eller något sådant. Det är “släpbart” vilket gör det ganska lätt att ta med till fester och för min del är det ett stort plus :-)
När jag ska lägga till ett nytt bord är det lite pyssel för att få det att fungera. Förutom att filerna ska laddas hem från internet och in i rätt kataloger för Visual Pinball och Hyperspin så måste DMD:n dras till rätt ställe, skalas och eventuellt roteras att passa mitt backglass. Jag måste även ändra lite i spelets script för att DMD:n ska fungera. För att kontaktorerna ska fungera måste jag in och ändra i spelets script och leta rätt på funktionerna där flipprar, bumprar och slingshots aktiveras för att lägga till kod som styr kontaktorerna.
Jag måste även lägga till en liten XML-snutt i Hyperspinkonfigurationsfilen för att spelet ska dyka upp i menyn.
Det är som sagt lite pyssel men samtidigt gör jag det (förhoppningsvis) bara en gång per spel.
Vissa spel har dessvärre antingen en bugg i sig från början eller så har jag lyckats införa något fel, för ibland blir det fel i emuleringen och spelet avbryts och man hamnar i en texteditor med spelets script och ett meddelande att det blivit fel (oftast ett numeriskt overflow). Sådana fel har jag fixat efter hand, men det är inte så skoj när det händer mitt i ett passionerat ögonblick i ett spel ;-) Om någon upplever samma typ av fel så är jag intresserad!
Om jag skulle bygga ett nytt flipper idag skulle jag definitivt försöka använda DOF Config Tool tillsammans med en Led-Wiz eller en Pacled64 för att styra kontaktorer och eventuella lampor i spelet. Det skulle göra det mycket enklare att lägga till nya spel eftersom man får hjälp med att styra kontaktorerna utan att ändra i spelets script. Kontaktorer och accelerometer gör stor skillnad på spelupplevelsen så det skulle jag inte vilja vara utan.

Lycka till med bygget och framförallt spelandet! :D
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Digitalt flipperspel

Inlägg av BallInPlay »

Cazz: Jag tror det kräver en relativt vass maskin tyvärr. Jag har en 'kontorsdator' i min med P4 @ 3.53GHz och pci express kort med 1GB men har problem med de flesta spelen så därför har mitt projekt stannat upp lite...

Edit : såg nu att du redan listat ut att det iallafall behövs en dual core... Det har inte min så det är kanske därför....

Jag är lite mer för de riktiga spelen så emmulatorn har hamnat lite i skymundan...
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Digitalt flipperspel

Inlägg av cazz »

Japp, det är en Dual Core och kommer inte riktigt ihåg vad men kan ta reda på det.

Tanken är inte hoppa direkt in och bygga något mastodont då risken är stor att man tappar suget.

Samt jag vet inte om mitt kontrollkort som egentligen är till MAME arcade maskin fungerar på viritual pinball.

Samt jag tror de bara har input och inte någon output.

Om den nu inte klarar alla spel är ok, bara den klarar av några i alla fall :)

Tanken är att bygga en man ställer på bordet och spelar, lätt att flytta undan eller ta med sig.
Skriv svar