Bygga kalkylator i TTL

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av Platis »

Det är nog många här på forumet som byggt typ 4-bitars binär-räknare, men är det nån som byggt nåt mer avancerat typ miniräknare i enbart TTL?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av 4kTRB »

Nog har jag funderat i de banorna någon gång.
Problemet är väl att det är svårt att få tag i nödvändiga TTL-kretsar nu för tiden.
Det klart de mer komplexa kretsarna går väl också bygga med grindar men det
blir ju jättejobbigt.

http://pong74ls.blogspot.se/2013/11/asa ... sible.html
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av lillahuset »

Lär er använda PALar eller liknande.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av Platis »

Bra tips! :) Tack förresten för böckerna rörande PAL! :tumupp:
Men nu handlar det inte att göra saker på enklaste vis! :wink:
4kTRB skrev:Nog har jag funderat i de banorna någon gång.
Problemet är väl att det är svårt att få tag i nödvändiga TTL-kretsar nu för tiden.
Det klart de mer komplexa kretsarna går väl också bygga med grindar men det
blir ju jättejobbigt.

http://pong74ls.blogspot.se/2013/11/asa ... sible.html
Jo jag har också sett ASAP innan, cool! :tumupp:

Tänkte försöka om det gick att hålla det på en nivå under "mikroprocessor", alltså nåt mer dedikerat åt att enbart räkna. Ingen mjukvara, utan mer typ "hardwired" logik! :humm: Försöka hålla ner det till rätt hyfsat enkla logiska kretsar, inte enbart typ 7402 men ändå försöka undvika allt för hög-integrerade kretsar typ som färdig ALU(74181).

Historiskt(1965-75) om tittar bakåt på när svindyra high-end elektroniska kalkylatorer plötsligt och relativt snabbt blev handhållen och överkomlig(billig) miniräknare, så verkar det inte finnas så mycket byggbeskrivningar som egentligen är byggt i TTL. :humm:

Tittar man i gamla hobby/DIY/elektronik-tidningar från 70-talet så utgår man oftast i sina byggbeskrivningar från färdiga chip, antingen dedikerade kalkylator-chip eller typ mikrokontroller.

Jag har ändå hittat lite material som jag plöjer igenom just nu, men väntar med att presentera!
Är också lite nyfiken på vad ni har för ideer och tankar?
Tips om tidnings-artiklar och böcker som behandlar ämnet är också jätte-intressant! :tumupp:

Tänker mej en rätt enkel kalkylator men som iallafall åtminstone klarar dom fyra räknesätten, men gärna ytterligare funktioner om dom låter sej hyfsat enkelt implementeras!

Tänkte börja med att läsa igenom den här boken som jag fick tips om, vilket säkert kommer att ta en liten stund(450s)! :wink:
DSC_0559.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av ahlsten »

Om du kan tänka dig att operatören själv utför mer avancerade operationer som multiplikation i flera steg så finns ju exempelvis 74181, 4-bitars bit slice-ALU...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av rvl »

Inte helt relaterat, men dethär var en kul "räknare". http://www.vk2zay.net/article/258
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av Platis »

Japp, riktigt supercool! :D Sett den innan, vann nån 555-contest!

Edit; Rätt häftigt att få till dekad-räknare med enbart 555, tror inte många ser en 555 som ett logik-chip! :D
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av stenD »

Det fanns nån gång på tidigt 70tal i den engelska tidningen practical electronics(tror jag den hette) en lång serie artiklar om en kalkylator gjord med ren ttl. blev väl nästan en skokartong med kretskort och kretsar har jag för mig. Skall kolla i arkivet om jag kan hitta nån av dom tidningarna
SvenW
Inlägg: 1122
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av SvenW »

Som examensarbete i gymnasiet 1970 byggde jag en miniräknare baserad på ett antal 7490 dekadräknare.
Den kunde addera och subtrahera ungefär.

I mitten på 70-talet byggde jag en minidator i stil med Digitals PDP15 fast enklare och betydligt sämre kvalitet i det mesta. Den fungerade med reducerad klockfrekvens.
Den var planerad för 1 MHz men jag fick dra ner den till 0.2 MHz.
Den fungerade men var väl i stort sett oanvändbar Den kunde multiplicera och dividera.
Program lagrades på magnetbandkassetter. Man fick programmera i maskinspråk. Erfarenheten
var väl ungefär att program med fler än 20 instruktioner inte gick att få till.
Hade stora planer som rann ut i sanden.

Idag köper man en fungerande dator med tusen gånger högre kapacitet för mindre än vad metallskenorna till lådan kostade. Hela dator kostade väl ca 4000 kr på den tiden, vilket var ca en månadlön, samt kanske tre månaders fritidspyssel.

Har kvar delarna. Ett par hundra TTL-kretsar liggande i en låda i källaren.
Metallskenorna har jag kunnat återanvända!

Det finns en hel del liknande all läsa om här:
http://www.homebrewcpu.com/
Gå vidare med "Homebuilt CPUs WebRing" längs ner på sidan!
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av ojz0r »

Du kan ju beskriva en kalkylator i HDL (VHDL, Verilog - eller schematiskt) före du ger dig på det i verkligheten så ser du omfattningen.

Jag har själv varit sugen på att beskriva en väldigt enkel CPU i HDL men jag har inte funnit tiden för det än.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av stenD »

stenD skrev:Det fanns nån gång på tidigt 70tal i den engelska tidningen practical electronics(tror jag den hette) en lång serie artiklar om en kalkylator gjord med ren ttl. blev väl nästan en skokartong med kretskort och kretsar har jag för mig. Skall kolla i arkivet om jag kan hitta nån av dom tidningarna
Efter att ha googla hit och dit har jag funnit detta:

Publiserades som 11 artiklar från juli 72 - maj 73
Författare R.W. Coles

Och jag hittade dom här: :D
https://archive.org/details/bitsavers_p ... 73_8879126

Och den här kan vara nog så intressant även för den som inte ska bygga en ttl kalkylator
http://saccade.com/writing/projects/CS428/WireWrap.html

Osså några till:
http://dangerousprototypes.com/blog/ope ... mpetition/
https://en.wikipedia.org/wiki/7400_series

Och som tack för hjälpen kräver vi på EF en projekttråd med många porriga bilder :mrgreen:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av Henry »

Men nu handlar det inte att göra saker på enklaste vis!

Ok, gör då en komplett miniräknare från scratch i en FPGA. :wink:
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av opampen »

Trevligt projekt! Lite nostalgi kan man säga! Kände en i början av 80-talet som byggde en hel frekvensräknare uppbyggd av dekad räknaren SN74LS192. Vill minnas att räknaren kunde komma upp i omkring 100kHz.

Det finns många TTL kretsar att köpa på bl.a. Elfa.

En bok jag kan rekommendera är TTL Cook Book av Don Lancaster, tror jag han heter. Har dock inte möjlighet att titta bland mina samlingar av böcker och kataloger just nu då jag är på annan ort.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av Zkronk »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av Icecap »

Själv skulle jag gärna skruva ihop en TRS80 (iaf. basen, skärmen lösas på annat sätt) - men när jag nu i vardagen jobbar med en 32 bitars µC som rullar 50MHz känns det larvigt ju.
Skriv svar