Bygga kalkylator i TTL

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SvenW
Inlägg: 1122
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av SvenW »

Ett litet kuriosum, men viktig för alla som vill bygga någonting:
läste just här https://en.wikipedia.org/wiki/74181
"The 74181 performs these operations on two four-bit operands generating a four-bit result with carry in 22 nanoseconds (45 MHz). The 74S181 performs the same operations in 11 nanoseconds (90 MHz), while the 74F181 performs the operations in 7 nanoseconds (143 MHz) (typical)."

Som jag skrev ovan fick jag dra ner klockan till 0.2 MHz för att min dator som innehöll 74S181 skulle gå rätt. Så ta alltid uppgifter om klockfrekvenser med en stor nypa salt!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av lillahuset »

Jag gissar att ditt problem var att du inte hade gjort det som en pipeline utan hade flera grindnivåer mellan registren.
Tänk också på att carry introducerar fördröjning. Och för ALUn är klockfrekvens inte relevant eftersom den inte innehåller register.
SvenW
Inlägg: 1122
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av SvenW »

Korrekt. 6-10 grindnivåer.
Hade suttit i veckor och summerat TTL-bokens fördröjningstider, men hade då inte klart för mig att lastkapacitanser tillkommer.
Körde tillråga på allt med open-kollektorbussar, 1k pull up, och som belastades av 10 -15 ingångar, utan att helt förstå vad det innebar.
Inga riktiga bakplan heller. Ganska ny i gemet på den tiden. Nybakad och med med stor framtidstro :-)
Men det var väl ändå ganska fantastiskt att överhuvudtaget få åbäket att fungera!
Det var flera tusen lödpunkter.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av lillahuset »

:tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av HUGGBÄVERN »

stenD skrev:Det fanns nån gång på tidigt 70tal i den engelska tidningen practical electronics(tror jag den hette) en lång serie artiklar om en kalkylator gjord med ren ttl. blev väl nästan en skokartong med kretskort och kretsar har jag för mig. Skall kolla i arkivet om jag kan hitta nån av dom tidningarna
Jag vill minnas att strax efter den här oändligt långa artikeln publicerats, eller kanske tom under tiden, kom kommersiellt tillgängliga (och skapligt billiga) fickräknare. Jag vill minnas att räknaren från Sinclair var mycket överkomlig i pris.

Bild
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av stenD »

jupp, byggde en
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av lillahuset »

Jag också. Trevlig men lite seg räknare. HP25 var ett skapligt lyft.

Edit: OBS RPN.
Senast redigerad av lillahuset 29 oktober 2016, 12:14:25, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av SeniorLemuren »

I stället för 74-kretsar kan man ju använda reläer som Suzie :)
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av opampen »

När jag började gymnasiet slutet av 70-talet köpte jag en liknande fickräknare från Texas TI-30. Fast mer avancerad med alla matematiska funktioner. Den hade också röd led display, drivs med ett 9-volt batteri. Har den kvar fortfarande och fungerar!

http://myvimu.com/exhibit/54640520-texa ... ents-ti-30
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av SeniorLemuren »

När jag klickar på länken så får jagmefter 3 Minuter upp detta meddelande :
Błąd


Przykro nam, ale wystąpił błąd, którego my nie znaleźliśmy.
Nasi pracownicy już zostali o nim poinformowani i prawdopodobnie zostanie on naprawiony w następnej wersji serwisu.


Powrót do serwisu

Strona główna
Som betyder:
misstag


Tyvärr, men ett fel uppstod, som vi inte hittade.
Våra medarbetare har informerats om det och förmodligen kommer att fastställas i nästa version av webbplatsen.


Tillbaka till huvudsidan

hem
Varför i helvete kan inte folk lära sig att ladda upp bilder till EF-servern?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av Henry »

Konstigt, funkar bra för mig i Chrome.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av Icecap »

Testade just med FF, inget problem.
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av opampen »

Fungerar utmärkt här! Har också FF.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av Platis »

Där fick jag lite att fundera på! :) Tack för länkarna stenD och ni andra! :tumupp:
SvenW skrev:Som examensarbete i gymnasiet 1970 byggde jag en miniräknare baserad på ett antal 7490 dekadräknare.
Den kunde addera och subtrahera ungefär.
Kul att få höra om sånt ! :tumupp: Har du några gamla bilder eller anteckningar så får du gärna publicera i tråden!
SeniorLemuren skrev:I stället för 74-kretsar kan man ju använda reläer som Suzie :)
Kolla in denna! Programbyte = byte till annan "planka"! :D

Icecap skrev:Själv skulle jag gärna skruva ihop en TRS80 (iaf. basen, skärmen lösas på annat sätt) - men när jag nu i vardagen jobbar med en 32 bitars µC som rullar 50MHz känns det larvigt ju.
Är det en TRS80 model 1 du tänker på ?
ladda ned.jpg
På tal om 32-bitars µC så är "Micromite" rätt intressant då den kombinerar old-school BASIC med billig modern mikrokontroller och stöder modernt runtomkring stuff! :)

ojz0r skrev:Du kan ju beskriva en kalkylator i HDL (VHDL, Verilog - eller schematiskt) före du ger dig på det i verkligheten så ser du omfattningen.

Jag har själv varit sugen på att beskriva en väldigt enkel CPU i HDL men jag har inte funnit tiden för det än.
"TTL" är ju ett sätt att tänka i grindar och logiska block så egentligen kan steget inte vara så jättelångt till nån slags programmerbar hårdvara typ PAL, GAL, CPLD eller FPGA. Så helt emot detta är jag inte, men kan inget om VHDL i dagsläget! Spontant undrar jag hur lätt det är/om det går bra att simulera kretsarna direkt i programmering-miljön?

Det börjar bli lite trångt bland "skithus-litteraturen" denna veckan! :wink:
DSC_0571.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bygga kalkylator i TTL

Inlägg av lillahuset »

Simulering brukar vara integrerad. Jag tror ingen skulle använda en miljö som inte innehåller simulator.
Skriv svar