rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlådan.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlådan.

Inlägg av agfamatic »

har fått för mig att vilja bygga en rörförstärkare (detta blir min andra rörförstärkare jag bygger) utgångspunkten för detta bygge blir som ofta med mina projekt blir delar från skrotlåden i detta fall nämligen:

1: 9 kohm till 4 ohm push pull utgångstrafo av märket Philips från slutet av 40-talet
2: nättrafo med sekundärlindningar ca 250-350v, 6.3v glödspänning samt 4v glödspänning för likriktarrör. samt primärlindning med tappar för alla tänkbara nätspänningar från 110v till 240v. ochså philips sent 40-tal.
3 diverse rörsocklar, motstånd mm.

till detta har jag införskaffat ett par 6П6С (sovjetisk version av 6V6GT) samt hittade både ett ECC83 samt ett
AZ41 likriktarrör bland mina rör. båda är begagnade men testar bra i min enkla Euratele rörprovare.
valet av AZ41 som likriktarrör beror egentligen enbart på att det råkar vara det enda likriktarröret i min ägo som har 4v glödspänning vilket innebär att jag kan nyttja trafons 4v glödlindning, annars om någon råkar ha ett eller flertal AZ21 eller AZ31 eller liknande så är jag intresserad.

konstruktionsmässigt blir det något liknande Fender 5E3 fast med ett annat ingångssteg för mer generellt audiobruk snarare än en renodlad instrumentförstärkare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ser spännande ut. Jag har något liknande i filen för tankar om kommande och viktiga rörpojekt. Jag har ju en elgura i delar liggande ...

En liten skiten detalj - skippa den där omkopplaren på nätet men inkoppling av kondingen på endera tåten. Du kör väl med jordad kontakt.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av superx »

Den konstruktionen saknar återkoppling runt slutrören (som en konsekvens av den typen av enkla fasinverterare gissar jag) så räkna med ganska mycket distorsion.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ju en gitarrförstärkare så den ska ju dista! :wink:
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av superx »

Jo, då är det nog ok. Tänkte mest på "mer generellt audiobruk".
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Kommer nog skissa ihop en mer lämplig krets baserad på ett antal scheman jag har hittat på nätet och kommer då inkoperera återkoppling samt jordat chassi och normal avstörningskrets. Har inte helt bestämt mig vilka förstegsrör jag vill ha men det lutar åt ecc83 eller den ryska motsvarigheten. Men annars verkar även rör som ecc82 och 85 förekomma samt i samanhanget udda rör som ech80.
Kommer antagligen använda ett hammondchassi i aluminium om jag kan hitta ett i lämplig storlek.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hammondchassin kan man köpa från Edgar Audio i Bollnäs.

Kolla efter Fred Nachbauer på nätet, Innan han gick bort tog han fram några väldigt enkla men läckra och välljudande kretsar för mindre rör.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Edgar Audios webshop verkar vara under ombyggnad men hittade ett lämpligt hammondchassi här:
http://nordstromaudio.se/shop/product/h ... ssi/chassi
har också hittat ett mer lämpligt schema att utgå från som är bifogat.
kommer nog använda ryska 6N2P rör istället för ECC83-or pga det lågra priset.
det blir antagligen ett extra mikrofon eller RIAA steg med ett extra 6N2P samt en enkel tonkontroll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av überfuzz »

Jag har inte mixtrat så mycket med 6N2P, men det är några skillnader. Jag utgår ifrån att du vet de rent tekniska skillnaderna. :-) Däremot upplevenser, jag upplever dem som lite snällare än ECC83:or. Vilket inte behöver vara någon nackdel...

Edit, missade ett ord i en mening
Senast redigerad av überfuzz 21 november 2016, 16:20:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Vet ej om mina öron är tillräkligt finstämda för att höra någon skillnad på olika rör men man kanske kan rigga upp någon adapter och testa hur det låter med en ECC83 men det får förstås bli när förstärkaren är färdig.

I övrigt tänker jag köra med en vanlig indirektuppvärmd 6v likriktare har hittat en mer lämplig trafo som inte har några extra glödlindningar att bekymra sig för.

Likriktarröret kommer då antagligen att bli ett 6U5S, en rysk eqivelent till EZ35 eller 6X5GT sålunda blir förstärkarens röruppsättning bli helrysk och härmed döper jag förstärkaren till Rodion Raskolnikov, en referens till en av världens mest berömda romaner från detta säregna land.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rodion Raskolnikov
8)

Mina förstärkare har namn efter ryska städer: Karaganda, Omsk (1x5998A), Tomsk (2x5998A), Semipalatinsk osv.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Idag kom en låda från Ukraina full med en massa små 6N2P-or
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hoppas de låg bättre förpackade än så.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

De var invirade i tidningspapper, massor med ukrainskt tidningspapper. sedan var varje inviduelt rör inlindade i tidningspapper, de såg ut som massor av väldigt tjocka harshjointar...

Dock verkar rören testa något halvdant i min rörprovare, mätaren går upp precis till kanten av det gröna området nära mitten. (Och ja jag kopplade in glödspänningen rätt)
Rören ser för övrigt helt oanvända ut. Kan dock tänka mig att rören åtminstånde kommer fungera någolunda i kretsen.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av überfuzz »

agfamatic - Det går i linje med mina erfarenheter av den typen av rör. Lite tröttare än ecc83:or, men inom 'låtgå' marginalen.
Skriv svar