rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlådan.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av SM6XUN »

Jag håller med om 'låtgå'-marginalen :)
personligen vill jag gärna dra rejält med ström igenom 6N2P för att de skall komma till liv.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Sakerna går inte jättesnabbt här men jag har i alla fall skissat på ett schema vilket utgår ifrån det förra schemat jag laddade upp. kommer nog få göra vissa ändringar om det visar sig att förstärkningen blir för dålig. tycker personligen också att 85v anodspänning på första delen av 6N2P känns lite snålt och sedan borde det inte finnas någon avkopplingskonding mellan anoden och gallret på de två 6N2P sektionerna?

Har också köpt ett par stycken 5C4S (5Z4GT) likriktarrör som jag får se hur väl de funkar med 4v glödspänning.

det visade sig nämligen att efter lite undersökande av databladet för 6X5GT att de helt enkelt inte kan leverera tillräcklig med ström för en push-pull 6V6 förstärkare så den idén är skrotad och jag får använda de rören för något lättare projekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Hade lite dödtid på jobbet så jag passade på att testa nättrafon
Anodlindning visade sig vara 2x 240v
Med mittentap sammanlagt 490v
Detta var med trafon kopplad för 240v nätspänning och 230v i vägguttaget
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av überfuzz »

Kul att du kommit igång igen.

Det finns säkert lika många byggstilar som det finns förstärkarbyggare. Själv brukar jag börja just som dig. Kontrollera att transformatorn ger vettiga värden (såg du någon sekundär på ca 3Vac?). Sen kopplar jag in likriktaren och ser vad den levererar olastat. Efter det brukar jag bygga/koppla in slutsteget och fortsätta med förstegen, ett itaget.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Ja glödlindningen till likriktarröret levererade 3.9v och den vanliga glödlindningen 6.1v.
Testade även en annan gammal trafo jag hittade i skrotlådan men den visade sig sakna centertapp på anodlindningen så den får bli till något annat där jag vill ha diodlikrikning.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av überfuzz »

Ok, se till att dit likriktarrör får rätt filament-spänning. Vill minnas att jag sett 5V oftare än de du mätte upp...
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Trafon kommer från en gammal radiogrammofon från 40-talet jag hittade bakom en antikaffär i bedrövligt skick. Radion använde ett AZ1 likriktarrör därav 4v glödspänning, men då just 4v likriktarrör är ganska svåra att få tag på tänker jag försöka med ett 5C4S och se hur det funkar på 4v. Annars om det går åt skogen får jag montera en liten separat 5v glödtrafo för likriktarröret.
Dock har jag visserligen kvar AZ1 röret från radiogrammofonen och det testar ok på min rörprovare men AZ1 är ett gammalt svårtillgängligt rör som använder en udda och enligt rykten opålitlig rörsockel så att använda det känns inte heller som en vettig lösning.
för övrigt har även det gamla radiogrammofonchassit även bidragit med en lämplig push-pull utgångstrafo samt eventuellt en octalsockel för likriktaren om jag inte kan hitta en NOS sockel i mina komponentlådor.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av Oskar »

Tycker gott du kan använda AZ1 röret, varför krångla till det? Dessutom tycker jag AZ1 är ett tjusigt rör, de har ofta den äldre bulliga glaskroppen och brunnsockeln gör att allt man ser ovan chassit är glaset, vilket jag tycker ser "clean" ut :)
Fräscha begagnade AZ1, eller för all del nya, kan man hitta plättlätt, att de skulle vara svårtillgängliga håller jag inte med om.

Brunnsockeln är inte alls så opålitlig som man kan tro när man ser hur den är konstruerad, som med all rätta kan sägas vara udda. Har upplevt väldigt få problem med sockeltypen, de måste rengöras som alla rörsocklar med många år på nacken men efter rengöring fungerar de klanderfritt.
En bra källa till socklar är skrotfärdiga radioapparater, eller Tradera där de dyker upp med jämna mellanrum.

När du har trafo, rör och sockel redan är det en "no brainer" enligt mig :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av tecno »

AZ1 barndoms minnen, byggde förstärkare med den och EL84 på 50/60 talet. Pappa kom hem med en fin utgångs trafo till julklapp som hade en etikett med texten *Lokero käämitty* fritt översatt fack lindad.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Oskar skrev:...Fräscha begagnade AZ1, eller för all del nya, kan man hitta plättlätt, att de skulle vara svårtillgängliga håller jag inte med om.
har du något tips om var man kan få tag i ett extra AZ1? jag har själv kollat runt på nätet utan att hitta något i sverige och på Ebay var de i min åsikt för dyra.
är också osäker på om jag har någon rörhållare kvar för de. (den från radiogrammofonen gick till en röraddapter till min rörprovare men jag vill minnas att radion hade ett EM4 magiskt öga vilket också har en brunnsockel)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av Oskar »

Radiomuseet i Göteborg har, tror de tog 170kr för ett NOS. Jag brukar se dem för några tior mindre på Tradera.

Blir du rådlös med sockeln så har jag nog någon jag kan avvara mot porto.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av Oskar »

Jag håller monolog här då .. :)

Läser tråden lite noggrannare och börjar undra om strömmen som ett AZ1 kan leverera räcker till ett P-P steg med 6V6? Jag är lite tveksam. Hur mycket ström AZ1 kan leverera beror på vad du kör för anodspänning, ser att du testat trafon och att den ger 2x240V. Räkna då med att du får nöja dig med 100mA från likriktarröret, som det är specat att ge vid 300V på anoderna. Hur mycket vill dit slutsteg ha? 100mA kändes lite snålt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Enligt 6V6 datablad drar två rör i push-pull mellan 70 till 92 mA anodström vid en spänning av 290v
Det plus skärmgallerströmmen på ca 13mA innebär att att rören maximalt drar ca 105mA.
Enligt databladet skall man få ut 14w
Skall också tillägga att hela förstärkaren drar 140mA enligt mitt schema dock är ju utgångsschemat för en stereoförstärkare så för mono blir det ju 70mA vilket känns underligt om man jämför med databladet.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

har i alla fall beställt ett hammondchassi nu.
det blev ett 305x203x51mm i aluminium
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av Oskar »

Allt hänger på vilken arbetspunkt du väljer, man behöver ju inte välja exakt de värden som brukar finnas som exempel i rördatan. Närmare klass B och viloströmmen sjunker. Hur såg rörbestyckningen ut i radiogrammofonen som din trafo och likriktare härstammar ifrån? Var det ett push-pull steg även i den?
Skriv svar