rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlådan.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Radiogrammofonen hade två stycken EBL21 i push-pull ska kolla om jag kan hitta ett schema tror jag har ett på datorn
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

här är schema över radions utgångssteg och nätdel. jag utelämnade blandarröret då jag tyckte schemat blev för stort och plottrigt med det. jag kan också nämna att röruppsättningen var:
L1 - ECH21
L2 - EAF41
L3 - EAF41
L4 - EAF41
L5 - EBL21
L6 - EBL21
L7 - EM4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av Oskar »

Ok, vilka intressanta rörval! Men oj vilket plottrigt ritat schema. Nästan omöjligt att följa!

Med 6V6 får du dubbla till tredubbla viloströmmen jämfört med EBL21, om man nu bara jämför typexemplen på arbetspunkter i databladen. Du kommer helt klart driva AZ1 onödigt hårt anser jag. Dumt att jag inte läste tråden noggrannare innan jag svarade första gången. Men ... varför inte återanvända även EBL21orna och utgångstrafon? Du får inte lika mycket effekt, men om du skall bygga med skrotlådans hjälp är det ju en klockren lösning tycker jag!

Du har såklart andra möjligheter också, likrilta med kisel exempelvis. Det finns också biffigare 4V likriktare med brunnsockel. Kan kolla på det senare ikväll.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av agfamatic »

Måste säga att 6V6 känns mer lockande då det är mindre udda och lätt och smidigt att få tag på ifall man skulle behöva byta rören i framtiden. Desutom skulle det också innebära att jag måste modifiera mitt slutsteg för andra utgångsrör vilket inte känns så lockande heller. Och sedan finns inte EBL21 i rörlistan för min rörprovare så det kan bli knepigt att testa rören. Helt enkelt känns det inte jättepraktiskt i min bok att börja ändra på röruppsättningen nu. Jag tror det enklaste vore att göra som jag skrev tidigare och använder ett 5C4S och monterar en liten separat glödtrafo under chassit antingen det eller kör med kisellikriktare.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av überfuzz »

agfamatic - Det där schemat... Vad sägs om att köra Ockhams rakkniv på det? Jag blir kallsvettig bara av att titta på det. :-)
valdemar_viking
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 maj 2011, 03:28:47

Re: rörförstärkare mono push-pull 6v6 av delar från skrotlåd

Inlägg av valdemar_viking »

Har du något ECC82 i skrotlådan så prova detta tonkontrollsteget.
Jag fick detta uppritat av en vän för flera år sedan och har provat det både med SE och PP med EL84.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar