6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Simon86
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 april 2016, 00:11:11

6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Simon86 »

Hej jag har en Yamaha FS1 som jag tänkte bygga om belysningen på till LED, framljus, bak och bromsljus, blinkers varvräknare osv.
Den ger 6V AC från ljusspolen men det blir såklart varierande spänning och frekvens beronde på hur motorns varv.

Går det att lösa med mina komponenter nedan:
6V AC -> diodbrygga -> Step UP -> Spänningsregulator -> Dioderlampor för bilar gjorda för 12V DC och eventuellt cigarettuttag för mobilladdare osv.

Brygga
http://www.ebay.com/itm/KBPC5010-1000-V ... SwgQ9V5Znm

DC DC step up.
http://www.ebay.com/itm/2A-Max-DC-DC-Bo ... SwuYVWpYlm

12V 2A regulator.
http://www.electrokit.com/l78s12cv-to22 ... 000ma-v396
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Glenn »

Ett problem du får är ju att du bara kan halvvågslikrikta, eftersom AC-jorden är samma som DC-jorden så att säga.. Visst, du KAN ju modifiera ljusspolen så du separerar jorden men det är en del meck.

Sen är det precis som du säger VÄLDIGT varierande spänning i ett sådant här system, i alla fall om man saknar batteri.

Jag har en yamaha MR50 som har samma tändsystem som äldre FS1 (med brytare) och jag körde utan batteri och hade 12V H4 lampa i lyset och 24V-lampor i instrumentet, obelastat tror jag jag mätte upp typ mellan 5 och 50V.. med H4-lampan var det väl mer 5-15V..
Simon86
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 april 2016, 00:11:11

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Simon86 »

Det är en ombyggd hoj. så det sitter inte så mycket elsystem kvar.
Tanken är att dra + o - DC med kabel till alla förbrukare och låter tändsystemet AC leva sitt eget liv med nolla i ramen.
Fast jag kanske har missuppfattat något. Det kanske inte funkar.

En svaghet är väl hur step up:en klarare spänningsvariationerna på DC strömmen efter likriktaren.

Här har en kille ritat ett schema på en dubblering + likriktning.
Bild
Källa http://sm7ucz.se/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Glenn »

Ljusspolen är ju jordad i chassit nere på tändplattan redan, om du gör så får du antingen separera din elsystemsjord från chassijord, eller modifiera ljusspolen så den har separat jordanslutning.

Jag tänkte väl lösa det där på nåt elektroniskt sätt vid tillfälle också, men min MR50 står i en kompis förråd längst bakom en massa skräp och har stått där i 9 år nu så.. nån dag ska den hem :)

Såhär der den ut f.ö, helt off topic :) http://picture.goobike.com/880/8800550/ ... 100400.jpg
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Bjaellerud »

Varför inte bara ta ut ljuspolen och linda om den till önskad spänning, exvis drygt 12 V och sedan bara använda en likriktarbro och analog spänningstab 7812 eller så. Eller plock fram lindningens jordning och använda dig av spänningsfördubblarkopplingen.
Allt för att slippa en massa hackade spänningsomvandlare som orsakar enorma radiostörningar i omgivningarna.
Att avstöta de här step up och step down mojarna är en vetenskap, och att ens komma i närhet av EMC kraven är ett stooort jobb.

De
Roy
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Retroperra »

Köp ett 12V system av Roffe på VRM:
http://www.pvlsverige.se/vrm/tendsystem/tendsystem.html
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev:Ljusspolen är ju jordad i chassit nere på tändplattan redan, om du gör så får du antingen separera din elsystemsjord från chassijord, eller modifiera ljusspolen så den har separat jordanslutning.
Han skriver ju redan:
Tanken är att dra + o - DC med kabel till alla förbrukare och låter tändsystemet AC leva sitt eget liv med nolla i ramen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Glenn »

Retroperra skrev:Köp ett 12V system av Roffe på VRM:
http://www.pvlsverige.se/vrm/tendsystem/tendsystem.html
Intressant, synd att det inte står priser, men man kan ju maila.

Nerre: Dock är det ju inte ett AC-system, det är ett halvvågslikriktat DC-system med batteriet som utjämnare original.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Nerre »

Poängen var ju inledningen av meningen:
Tanken är att dra + o - DC med kabel till alla förbrukare
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Glenn »

Det emotsägs ju dock av resten av meningen.

Själva tändsystemet är f.ö helt separat, man kan plocka bort belysningsspolen och det fungerar ändå.
Simon86
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 april 2016, 00:11:11

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Simon86 »

Moppen blev stulen förra helgen men fick tillbaka den så tändningslåset är trasigt.
Visserligen kostar ett nytt 165 kr men jag hade ändå planer på att flytta ned en nyckelbrytare till under sadeln eller sidokåpan och sätta en brytare vid hastighetsmätaren för tändning.

Nya dyra tändsystem är jag inte intresserad av då det kostar mer än vad jag köpt den för.
Att linda om en spole är kanske inte så svårt men inget jag är så intresserad av. Risken är att jag aldrig får tid/ork att montera ihop det igen, då moppen faktiskt är körbar nu tänkte jag försöka hålla den till ett körbart projekt.

I dagsläget är det endast tändsystem inkopplat.

Visionen är att ha framlampa med 3W eller 5W COB-LED, Diod bak/broms-ljus, diod för neturallampa, och en diod för hastighetsmätarbelysning samt en 12v tuta.
Gärna klämma in ett litet 12V kapslat blyacc. Lipo och sånt är för avancerat.

Moppen är lätt viktkompenserad med 60cc cylinder, 16mm förgasare + insug, 32mm avgassystem.
Bild

Kopplingsschema
Bild
Original verkar det bara sitta halvvågsriktare som laddar batteriet?

Ljusspolen verkar är specad till 8,7V 4A enligt en gammal verkstadsmanual.
Men som bilden nedan och kopplingsschemat visar verkar den vara uppdelad i två delar. Gul kabel och grön kabel.
Undra om det går att koppla de båda spolarna i serie så det blir en gemensam spole?
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Glenn »

Man använder ju batteriet för spänningsreglering, ganska vanligt på äldre moped/MC, man har dessutom olika lindningar för med och utan lyse.[1]

har du en LED-modul som tål stora variationer i inspänning kan du ju antagligen koppla den direkt mellan gul och jord, med en likriktare mellan.. troligen räcker spänningen som den är, jag skulle vara mer orolig för överspänning.


[1] Till och med min GSX1100 med trefasgenerator har en sådan lösning, den kopplar helt enkelt bort en lindning när man inte har lyset på för att inte koka sönder batteriet, trots en primitiv inbyggd laddningsregulator, känns lite sådär..)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev:Det emotsägs ju dock av resten av meningen.
Det gör det väl inte? Resten av meningen tycker i alla fall jag klart och tydligt säger "resten får vara som det är".

D.v.s. alla 12 V-förbrukare kommer att få bägge poler via separat kabeln, isolerat från ramen.
Simon86
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 april 2016, 00:11:11

Re: 6V AC till 12V DC moped yamha fs1

Inlägg av Simon86 »

Ja jag är lite inne på samma sak kanske förenkla lite.
Gul från spolen och GND från ramen -> Likriktarbrygga -> + & - i kablar -> Spänningsregulator ca 14V -> Blybatteri -> förbrukare.
Välja komponenter som klarar minst 5A.

Typ en sån här. Frågan är väl om den inställda ut spänningen varierar beroende på in spänningen.
http://www.ebay.com/itm/New-DC-4V-38V-t ... OxycmBSvSb~
Skriv svar