MEMS-mikrofon till Ukulele

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

MEMS-mikrofon till Ukulele

Inlägg av AndersG »

Dottern har en Piezomik som inte är ngt vidare. Enda bra är väl att den inte behöver matningsspänning, men den sitter på baksidan med dubbelhäftande tape, inget vidare.

Köpte ett breakutkort med en AKU143 och gjorde en mycket provisorisk hållare. Frågan är nu om man helt kallt skulle försöka få tag på lösa AKU 143 och göra ett clip, exvis med två kretskort som löds eller skrivas ihop med distanser? Kan man ens löda en sådan här utan ugn?
Ukulele2.JPG
Ukulele1.JPG
Tips på tunn, 2-ledars mikrofonkabel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: MEMS-mikrofon till Ukulele

Inlägg av Pedalosaurus »

Jag tror inte att den mikrofonen är lämpad för det ändamålet. Dålig S/N också. Varför inte fästa piezomicken på insidan och göra ett litet snyggt 6,3mm uttag?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: MEMS-mikrofon till Ukulele

Inlägg av AndersG »

Hörs ingen skillnad och nej, jag vill inte göra åverkan på instrumentet. Tror inte heller att en Piezomik har så bra SN :)
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: MEMS-mikrofon till Ukulele

Inlägg av Pedalosaurus »

Jag hade nog satt fast piezomicken på insidan under stallet. Man kan ju dra sladden ut genom hålet. Micken du testar tar väl upp ljud akustiskt?
Jobbade som ljudtekniker på en skola. Där hade vi piezomickar till fiolerna bl.a. De sattes på locket bakom stallet och lät fantastiskt! De kostade väl runt 1000:- tippar jag på. Men det har betydelse var man placerar dem också. Till akustiska gitarrer finns det ju stall med inbyggd piezomick.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: MEMS-mikrofon till Ukulele

Inlägg av AndersG »

Jo, men nu är det inte primärt för ljudkvaliteten, utan för hanteringen. Vill helst inte göra åverkan på instrumentet. Jo, mems-miken tar upp akustistkt.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: MEMS-mikrofon till Ukulele

Inlägg av Pedalosaurus »

Ok
Skriv svar