Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rimfrost
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 oktober 2016, 14:50:31

Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av rimfrost »

Hej! Jag är en egentligen ganska elektronik-ointresserad hästmänniska som gått med på det här forumet för att jag nu är fast besluten om att bygga två egna "lunchgrindar" till mina hästar, och jag känner att jag behöver lite hjälp med den elektriska biten. Tanken är att bygga en liten anordning som gör att en grind kan öppna sig automatiskt, den behöver inte kunna stänga igen utan ska bara kunna öppna upp till en ny hage där det ligger hö utlagt så hästarna får ett extra mål mat utan att någon behöver vara där. Det finns färdiga koncept att köpa men de är både ganska rejält dyra (runt 1200-2000 kr), kräver ändå en del montering, och passar inte helt perfekt till mina förhållanden, så jag vill bygga min egen lösning.

Själva tanken är som följer:
En ca två meter bred grindöppning, med en fjädergrind (http://www.granngarden.se/Sortiment/Lan ... 56507_BASE) emellan, med en magnet fäst på grindhantaget. En metallisk fjädergrind och inte en elastisk i gummi då det hela måste fungera i norrländsk vinter och gummigrindarna slutar dra ihop sig ordentligt vid minusgrader. På stolpen där grindhandtaget fäster ska det monterat inne i en låda (för att skydda mot väder och vind) finnas en timer kopplat till en anordning som på givet klockslag (alternativt efter givet antal timmar, beroende på hur timern är programmerad), slår av en elektromagnet som gör att handtaget lossnar, fjädern drar ihop sig och grinden öppnas.

Så långt känns det som en bra plan. Men jag vill att timern drivs på batteri (dels eftersom det är långt till närmaste elluttag och jag inte vill dra kabel, dels för att jag vill ha något som är oberoende av strömavbrott), och när jag dammsuger google på batteridrivna timers hittar jag ingenting. (Lämpliga elektromagneter var dock inga problem att hitta) Så att dels faktiskt hitta en timer är mitt första problem, att sedan montera ihop själva kretsen blir nästa svårighet eftersom jag inte är överdrivet duktig på el. Jag vet skillnaden mellan ström och spänning och att det finns + och - i en krets men det stannar ungefär där.

Är det någon som blir intresserad av mitt projekt och känner för att hjälpa mig att spåna idéer vore det guld värt, men annars får jag fortsätta klura vidare på egen hand :roll:
salle
Inlägg: 853
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av salle »

Grinden går att göra med motvikt, så att du bara behöver fundera på att släppa någon spärr, det borde väl gå att använda en inverter 12 till 230V om det inte finns några 12-voltstimrar.

Tillagt, tittade inte på länken först, trodde du menade typ en vanlig grind.....
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av Nerre »

En elektromagnet som håller i grinden innebär ju att det drar massor med ström. Måste vara mycket bättre att göra en "låsanordning" som öppnas med motor. Själva timern drar ju i princip ingenting och sen kommer då motorn bara att dra ströma under de 2-3 sekunder det tar för den att öppna.

"Motorn" i det här fallet kan ju vara ett servo eller eller bara en motor med växellåda som gör att en liten motor ändå klarar att lossa nån form av spärr tack vare utväxlingen.

Det svåraste blir alltså inte elektroniken då utan mekaniken till själva låsanordningen, det behövs nånting som går att "lösa ut" med relativt liten kraft och som inte riskerar att kärva.
rimfrost
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 oktober 2016, 14:50:31

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av rimfrost »

Nerre, tack för påpekandet om att magneten drar mycket ström! Det tänkte jag inte på :lol: Men tänker att det kanske ändå blir billigare och mer driftsäkert att utlösa spärren med en elektromagnet istället för någon form av motor? Har en tanke jag ska skissa upp sedan på att fästa grindhantaget i en liten spärr, som sedan lyfts upp ca 1 cm av en magnet och släpper handtaget. Men har något vagt minne från fysiken om att elektromagneter har en väldigt begränsad räckvidd (?), så känner att jag måste kolla upp det först :lol: Och sedan blir det till att fortsätta leta efter en lämplig timer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av grym »

många av dom elektroniska timrarna kan man relativt lätt bygga om till batteridrift, man kan även ta reservdel till biltemas foderautomat som är något man kan annvända rakt av

sedan hadde jag tagit en 12v motor med utväxling och haft den för att låsa upp grinden och sedan får man köra tillbaka den manuellt med knapp när man stänger den
finns färdiga linjärmoduler på aliexpress för rimliga summor

själva öppnande är då lämpligt med tyngdkraft eller fjäder
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av danielr112 »

Sätt ett snöre med en vikt som drar upp grinden eller ha den lutande. Sedan öppnar du bara en spärr med en magnet eller annat vid ett visst klockslag.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av CPMS »

En hake som låses upp av en elektromagnet och denna timer proggad som typ 7.
http://www.electrokit.com/timer-multi-byggsats.41493

Du ger den en startimpuls och efter inställd tid drar relät i två sekunder. Visserligen startar timern om igen men det kanske inte gör så mycket.

Ett 12V bilbatteri borde räcka ett tag men kanske 42 timmar är för kort tid?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av grym »

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag skulle nog använda en liten motor och en digital timer.
I texten om "grinden" står det att det inte är lämpligt för Hästar! Det är kloka djur som lär sig när den löser upp.

Cn101A heter denna och går på 12V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rimfrost
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 oktober 2016, 14:50:31

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av rimfrost »

Tusen tack för hjälpen hörni :)

Och Lasp, tack! Det verkar vara precis en sådan timer jag letat efter och inte kunnat hitta någonstans. Men hittade den direkt på ebay nu med det modellnamnet. Angående att det står att fjädergrinden ej är lämplig för hästar gäller det om man har hästar som tenderar att vilja krypa under, sådana har inte jag - de håller sig innanför de mest bristfälliga staket av ren artighet. Hade dock ändå valt en elastisk repgrind istället om det inte varit för att jag vet av erfarenhet att de inte klarar minusgrader så bra utan tappar sin elasticitet då, vilket metallen inte gör.

Så då var timerfrågan löst (YES!) - återstår bara själva spärr/lås-anordningen. Jag har en idé med en liten elektromagnet som känns enklare för mig att förstå mig på och montera än en motor, ska bara undersöka om magneten i fråga faktiskt kan lyfta spärren jag tänkt mig.

EDIT: Börjar överge magnetidén. Om det finns någon vänlig själ som känner för att förklara lite mer ingående för mig vilken typ av motor jag kan tänkas behöva för att flytta en liten spärr, och hur jag i sin tur kan koppla den till sitt eget batteri samt spärren, vore det mycket uppskattat. Utgå från att jag kan absolut ingenting så är det hyfsat nära verkligheten. Sorry :lol:
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av Jonaz »

Skulle inte en solenoid kunna funka?


Edit: Fast är det verkligen klokt att använda en sådan fjäder? Tänk om den ligger på gräset och hästarna fastnar iden? Bättre med en självöppnande grind.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av Mindmapper »

rimfrost skrev:Tusen tack för hjälpen hörni :)

Och Lasp, tack! Det verkar vara precis en sådan timer jag letat efter och inte kunnat hitta någonstans. Men hittade den direkt på ebay nu med det modellnamnet. Angående att det står att fjädergrinden ej är lämplig för hästar gäller det om man har hästar som tenderar att vilja krypa under, sådana har inte jag - de håller sig innanför de mest bristfälliga staket av ren artighet. Hade dock ändå valt en elastisk repgrind istället om det inte varit för att jag vet av erfarenhet att de inte klarar minusgrader så bra utan tappar sin elasticitet då, vilket metallen inte gör.

Så då var timerfrågan löst (YES!) - återstår bara själva spärr/lås-anordningen. Jag har en idé med en liten elektromagnet som känns enklare för mig att förstå mig på och montera än en motor, ska bara undersöka om magneten i fråga faktiskt kan lyfta spärren jag tänkt mig.

EDIT: Börjar överge magnetidén. Om det finns någon vänlig själ som känner för att förklara lite mer ingående för mig vilken typ av motor jag kan tänkas behöva för att flytta en liten spärr, och hur jag i sin tur kan koppla den till sitt eget batteri samt spärren, vore det mycket uppskattat. Utgå från att jag kan absolut ingenting så är det hyfsat nära verkligheten. Sorry :lol:
Fjädern och hästar går väl inte ihop för att man eller svans kan fastna i fjädern.
Jag skulle satsa på rep som stänger av öppningen. Låt repen löpa över en träram i en stolpe sedan till en rulle en meter eller två bort. Under rullen har du ett rör med en vikt som drar ner snöret i röret när öppningsmekanismen släpper repet. Hur högt rör du har bestämmer hur mycket rep som dras in. Du behöver inte dra in hela repet, en del kan hänga löst i stolpen.

Hur öppningsmekanismen utformas enklast för att få en tillförlitlig öppning kan man lösa på många sätt.
Spunk
Inlägg: 121
Blev medlem: 22 oktober 2006, 16:57:45
Ort: Hallsberg

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av Spunk »

Har haft en liknande grind när jag hade hästar för ett antal år sedan.
Funderade också det med fjäder men uteslöt det.
Hade istället en bom som reste sig upp med en led i ena änden liknade som man kan se som vägbom. Med motvikt på änden
Låset var ett litet boxlås som öppnades med en litentryckluftskolv, men det kan man någon annan typ av lås.
Timern var bara en vanlig digitaltimer. Men jag hade både tillgång till ström och tryckluft.

/Peter

Ändrat lite felstavat
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17128
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av AndLi »

Jag hade satsat på solenoid som släpper lös en "gummibandsgrind"

(Sätt tre stolpar, i den vänstra sitter solenoiden, stolpen i mitten sitter så öppningen blir lagom och gummigrinden inte ligger lös på marken när den öppnats. Den högre stolpen sitter gummibandet fäst i)

https://www.hooks.se/produkt/grindoppni ... 455/42456/
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygge av automatisk grindöppnare till hästhage

Inlägg av Nerre »

Men då missade du det som TS skrev:
inte en elastisk i gummi då det hela måste fungera i norrländsk vinter och gummigrindarna slutar dra ihop sig ordentligt vid minusgrader
Skriv svar