Liten batteribank

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Liten batteribank

Inlägg av Uttis »

Jag tänkte plocka ihop en batteribank för att ha lite flyttbar power, den ska troligtvis leva ute året om så +10 och hällregn till -40 grader.

Prio är hållbarhet, pris, att man kan djupurladda samt plocka ut 100A konstant(kan bli 200-250A längre fram).

Jag har kikat på AGM batterier ex
http://www.ebay.co.uk/itm/Xtreme-Deep-C ... Sw4T5XHd-M

Tanken är 4st för att få 48V. Är det rätt batterityp eller finns det nått annat värt att kika på? Hur mycket kan man köra ur sånna batterier utan att dom tar skada och är det ok att låta dom pytsa ut 100A? Tappar man nån kapacitet när dom är kalla eller när strömuttaget är högt?

Hur laddar man banken? Kan man ladda dom i serie/48V eller ska dom kopplas isär och laddas separat ?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Liten batteribank

Inlägg av GastonDeVille »

Jar också spånat i dessa banor. Skulle det inte funka med LiFeYPO4?
typ detta:
https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-20 ... 100Ah.html

:edit:
Finns även i 12Volt
https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batter ... V90AH.html
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Liten batteribank

Inlägg av Uttis »

Jo det gör det nog men priset blir ju ~4ggr så högt och 12voltaren är märkt med 45A som optimalt strömuttag.

Jag har ett 20Ah lifepo4 som jag kört vid -30 grader och om det nu var fulladdat då vilket jag tror att det var så var kapaciteten mycket lägre när det var kallt.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Liten batteribank

Inlägg av Sverige »

Alla batterier tappar kapacitet i kyla.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Liten batteribank

Inlägg av danielr112 »

Frågan är hur många cykler du räknar med?

Tänk på att månba Bly baserade batterier ska inte cyklas ner mer än till 50% och vissa bara 75% för att klara antalet cykler de förespråkar och då sjunker ju också verklig energi du kan utnyttja per cykel!
Slår du ut detta mot vad en Li* kostar och vad den istället klarar när det kommer till cykling samt även vikt så kan dessa vara mer värt att ha med.

Är få batterier som klarar hålla samma kapacitet vid -40 mot t ex +10 som är optimalt eller ivf nära inpå optimalt för många batterier.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Liten batteribank

Inlägg av Uttis »

Hur många tja så många som möjligt :) batteriet jag länkade till nämner 300 urladdningar men det framgår ju inte hur urladdat det är då.

Jag har tyvärr ingen aning om hur mycket kräm som kommer gå åt innan man kan ladda igen men förhoppningsvis har jag tagit i lite i överkant om inte får jag dubbla banken vid senare tillfälle.
Batterivikten är inte så noga.

Med en isolerad låda med värmare i för batterierna borde det gå hyffsat enkelt att hålla vettig temp på vintern.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Liten batteribank

Inlägg av danielr112 »

Om vikten inte är det viktigaste så funkar ju bly bra. Se till att ha minst 4ggr så mycket kapacitet i banken mot vad du tänkt använda så kommer du skona dina batterier så mycket som möjligt.

Det finns bly som klarar 500, tom upp mot 1000 cykler om du bara kör ner till ca 80%
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Liten batteribank

Inlägg av rawsezx »

Uttis skrev:Jo det gör det nog men priset blir ju ~4ggr så högt och 12voltaren är märkt med 45A som optimalt strömuttag.

Jag har ett 20Ah lifepo4 som jag kört vid -30 grader och om det nu var fulladdat då vilket jag tror att det var så var kapaciteten mycket lägre när det var kallt.

De GastonWille länkade till är LiFe-Y-PO4. Där själva katoden är Yttriumdopad vilket medger större strömuttag och laddning ända ner till -45 grader. Jag har fram till dagens datum köpt närmare 160 st 260Ah winston celler utdelat på 10 st fordon och gjort en hel del tester, både köldtester och värmetester, i och urladdning, jag kan tyvärr inte lämna ut några dokument då det inte är i min ägo utan kundens, men vid just köldtester ner till - 35 grader så överträffade vi slutkundens krav med råge! Makalösa celler helt enkelt!

Jag kan också säga att den uppmätta kapaciteten för dessa celler är mer än 260Ah, närmare 270-280Ah enligt de initiala tester som gjordes på det två första batteripacken som vi levererade. Ganska ovanligt för att komma från Kina! :)
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Liten batteribank

Inlägg av Uttis »

Låter bra har tänkt om och det blir nog ett 48V pack av dom här, finns lite diagram för cellerna på den sidan.

http://evcomponents.com/winston-lifepo4 ... -cell.html

Inte direkt gott om BMS som klarar hög ström men här är en jag funderar på/den enda jag hittat.

http://evcomponents.com/lifepo4-bms/48v ... c-bms.html
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Liten batteribank

Inlägg av rawsezx »

Istället för att beställa från sidan som du länkade till (skickas från Kina?) så skulle jag i stället rekommendera dig om att köpa från ev-power.eu istället, snabbare leverans från Polen och du slipper tull osv. Sedan så är Pavel som har ev-power förbannat trevlig och hjälpsam, plus att den är några cent billigare där!

Just BMS så har vi kört igenom en del och testat, bäst skulle jag nog säga att Orion BMS från USA var sedan vi har testkört 123bms, dock så slutade det med ett egenutvecklat BMS system skräddarsytt med övrig elektronik. Vi byggde det kring LTC6802-1 kretsen från LT. Laddare beställer vi direkt från Elcon i USA. Dom går att få programmerad precis hur man vill, bara man spec:ar hur vid beställning.

En rolig anekdot gällande winstoncellerna är att vi i början när vi labbade med dom råkade tömma ner några celler till ~2.0 - 2.1 volt, tänkte att nu har man brännt några tusenlappar, men vad vi kunnat se så har dom inte tappat varken kapacitet eller hittat något annat skumt efter den djupurladdningen.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Liten batteribank

Inlägg av Uttis »

Bra tips det hade jag missat, tyvärr har dom inte cellerna i lager och innan nyår hade jag nog haft råd att köpa dom.
Skriv svar