Tips på minimal lösning för trådlös styrning av 12v relä

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
emil.s
Inlägg: 147
Blev medlem: 22 oktober 2011, 20:08:06

Tips på minimal lösning för trådlös styrning av 12v relä

Inlägg av emil.s »

Hösten är här och så är mörkret... Detta är dock inget som brukar stoppa mig från att åka MC.
Dock så är lyset lite dåligt, så jag tänkte komplettera med en hjälm-lampa. Men för att den ska användas så måste det vara en smidig lösning som är lätt att använda.

Jag har ett 12v uttag på hojen, så idén är bara ansluta hjälmlampan dit, och sen ha någon trådlös krets som signalerar när hellyset är på/av.

Det jag tänkte på spontant är att bygga in typ en liten Arduino nano + en 433MHz sändare, och motsvarande i en liten låda på sladden till lampan.
Funderar dock på om inte det är en onödigt komplicerad lösning på ett relativt simpelt problem.

Tips på andra lösningar?

Självklart så är det absolut enklaste att dra fram en ny kontakt som enbart är ansluten till helljusslingan, men det vore trevligt om man kunde undvika fler synliga uttag. Samt, hur kul är det? ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tips på minimal lösning för trådlös styrning av 12v relä

Inlägg av grym »

något som gör att man kan växlöa funktion på befintlig kontakt, antingen normal eller helljus, strömbrytare eller något mera osynligt
Pumba
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 oktober 2016, 11:39:17

Re: Tips på minimal lösning för trådlös styrning av 12v relä

Inlägg av Pumba »

Hej!
Har du hittat nån vettig styrning?
Jag är själv sugen på ett projekt där jag vill att signal till bromsljus (och ev även blinkers) ska styra ett ryggemblem med Neopixlar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Tips på minimal lösning för trådlös styrning av 12v relä

Inlägg av PeterH »

Skriv svar