gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av pasi »

hej! Jag har en Peugeot 508sw 2012 med mebasto thermo top evo5 dieselvärmare och skulle verkligen uppskatta om jag kunde få hjälp med att konstruera en egen gsm styrning till den. Jag har redan en arduino uno utvecklingskort och arduino gsm kort. vad behöver jag mer, en spänningsstabilisering? kör ju bilens batteri som strömkälla sen och vad jag förstår så ska arduinon ha max 12v?

Jag behöver alltså få en potentialfri slutning vid aktivering och tänker mig en enkel sms styrning. Behöver ha en relämodul till arduinon antar jag? Var hittar jag allt jag behöver...helt ny på detta men vill prova om någon vänlig vill hjälpa mig med detta.. en original webasto styrning kostar över 4000kr så det vill jag inte betala för det..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av Micke_s »

Relä funkar. Optokopplare kan vara en annan.

Matspänningen är enklast att ta en mobilladdare för bil..då har du 5v 2A väldigt lätt.

Edit: Kjell har rea på en 1A billaddare https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... 1-a-p94917
Senast redigerad av Micke_s 25 september 2016, 11:12:11, redigerad totalt 1 gång.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av Norpan »

Stor risk att det är någon form av seriekommunikation mellan värmaren och bilen, iallafall om den är originalmonterad och startas via nån originalkontroll i bilen.
Det brukar ju originalmonteras sådana i dieselbilar nuförtiden då motorn inte värmer upp kupén eller sig själv pga för hög verkningsgrad, och isåfall kommunicerar den ganska säkert med bilen på nån busslina.
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av pasi »

ja den är originalmonterad.. nu styrs den via bilens färddator men kollar jag på schemat till webastos egna gsm system så ska den kopplas in på kabelstammen till värmaren, bifogar länk till pdf för original gsm systemet som passar min bil :
http://www.autokatalogen.se/afw/boras/v ... TC4_SV.pdf
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av Micke_s »

Finns väl knappar för manuell start i nya bilar också?
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av pasi »

jag har ingen manuell startknapp, däremot kan jag starta den manuellt via färddatorn.. peugeot ville ha 10k för jobbet och gsm enheten, den kostar 6500kr hos dom.. tillkommer programmering och arbete sa dom..
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av pasi »

står i bruksanvisningen till värmaren att den måste ha w-bus signal... då går inte detta då :(
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av Micke_s »

Har du inte en fjärrkontroll till värmaren?
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av pasi »

nej, ingen fjärr till den..
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av Norpan »

Har inte sagt att det inte går, bara att det antagligen inte går att göra som du tänkte.
Men det förutsätter lite forskning och programmering så du kan skicka kommandon till värmaren via bussledningen
Webastos egen kommunikation som används bl.a. till felsökning kallas W-bus, vet dock inte om det går att starta och stoppa en normal vämningscykel via denna, men det finns en hel del på interwebben om ämnet.
Inte en aning om vad de har för bussystem i en fransk bil.
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av pasi »

skulle detta fungera, ihop med en vanlig gsm styrning?
http://www.ebay.com/itm/Analog-to-W-bus ... 1841312325
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av Micke_s »

Om den gör vad som är tänkt:ja
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av pasi »

då ska jag beställa en sån och prova :)
fredriq
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 september 2003, 11:36:14
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av fredriq »

Jag har grejat lite med värmare i VAG-bilar och det är en egen version av värmare i dom, de har inte W-bus utan kommunicerar CAN-BUS istället med bilen, då funkar det inte med externa tidur som snackar W-bus osv.
Det är möjligt att man inte "gått så långt" i PSA-bilar.
Äldre värmare för eftermontering har en separat 12v-ingång för start, då behövs ingen W-bus.
östergren
Inlägg: 42
Blev medlem: 7 oktober 2012, 12:57:49

Re: gsm styrning till min webasto dieselvärmare

Inlägg av östergren »

Själv har jag köpt autoplugin till min V60, funkar riktigt bra. Jag köpte den som heter rcp-v2, då behöver man åtminstone inte gå ut till bilen för att starta värmaren.
Kan vara en grej att kika på iaf :)

http://www.autopluginstore.com/en/volvo/v2/index.html

Edit: såg nu att du hade en Peugeot, men det kanske är intressant för nån annan så låter det stå kvar :)
Skriv svar