Bygga egen temperatur kammare.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Bygga egen temperatur kammare.

Inlägg av newbadboy »

Håller på och ska bygga ett värmeskåp på ca 19L. Har köpt två värmeelemnt a 250w/st. Hela ska styras av en enkel stc1000 kontroller. Det ska i ngn pcfläkt och lampa.

Nu undrar jag på tips på hur jag ska placera värmelemnten och ptc givare för bästa funktion?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygga egen temperatur kammare.

Inlägg av Mindmapper »

500W måste väl vara nog för att antända träet i lådan?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga egen temperatur kammare.

Inlägg av newbadboy »

troligtvis ja :)

har tänkt köra dem i serie och därmed minska det till 125w
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Bygga egen temperatur kammare.

Inlägg av gkar »

Iom att man brukar testa under många timmar och inte alltid vill vara närvarande.
Fundera på vad som händer vid felfall...

Det absolut vanligaste fel på våra fabriksbyggda skåp är att tempgivaren halv går sönder och driver iväg.
Då kan det bli 100 miljoner grader varmt i skåpet, och det vill man inte.

non retriggable thermal cut off is da shit.

Lägg en plåt eller folie mellan elementen och trälådan.

Jag hade nog använda mig av några E27 glödlampor eller halogenrör. Enkelt och färdigt med sockel.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga egen temperatur kammare.

Inlägg av newbadboy »

tänkte sätta in ngn termosäkring ska jag väl tillägga.

Plåt ska jag köpa under helgen.
glemmy
Inlägg: 206
Blev medlem: 30 juni 2010, 21:19:52

Re: Bygga egen temperatur kammare.

Inlägg av glemmy »

Tempmätaren bör väl sitta på den plats där du vill komma så nära inställd temperatur som möjligt.
Sitter den för nära värmeelementen bryter termostaten för tidigt. Sitter den för långt ifrån kan du få för hög temperatur någonstans. Fläkten vill hjälpa att jämna ut temperaturen visserligen, se till att den transporterar bort den varmaste luften.

Jag gjorde något liknande en gång när jag ville hålla en kontrollerad temperatur i ett utrymme.
Använde då en kylväska. Ju mindre utrymmet påverkas av omgivningen, desto jämnare temp invändigt och desto lättare att kontrollera temperaturen tänkte jag.
Men jag använde en doppvärmare som satt i en stor glasburk med vatten. Tempsensorn låg i vattnet, så långt från doppvärmaren som möjligt.

På så sätt blev det en mjukare temperaturändring. Vattnet i glasburken fick vara kanske 1-2 grader varmare för att få korrekt temperatur.

Dock är det väl lite opraktiskt om man ska ha höga temperaturer (jag ville ha ca 37 grader), eller ofta vill använda olika temperatur.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga egen temperatur kammare.

Inlägg av Nerre »

Om elementens ytterhölje är jordat så ska övertemperaturskydd sitta i motsatt ledare till termostaten. Detta eftersom om det blir kortis inne i elementet så går strömmen från fas till skyddsjord och stängs inte av om nollan bryts. (Det bästa är såklart att ha flera övertemperaturskydd.)
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga egen temperatur kammare.

Inlägg av newbadboy »

:tumupp: hoppas kunna komma igång denna veckan med bygget.
Baroon
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2016, 23:00:09
Ort: Linköping

Re: Bygga egen temperatur kammare.

Inlägg av Baroon »

En tanke kan vara att bygga in värmeelementen bakom en vägg som är öppen både uppe och nere för att få lite rotation på luften med hjälp av skorstenseffekten. Samtidigt skyddas objektet effektivt från värmeelementen. Räcker inte rotationen på luften kan man montera en fläkte i botten av skorstenen för att hjälpa till.
Skriv svar