Bygga 3D-skrivare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av säter »

Om drivhjulet i extrudern är Ø10mm, och utväxlad 3:1, då ger ett helsteg på motorn 0.05mm.
Jag har svårt att förstå att bättre upplösning är nödvändig.
floppen
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 september 2012, 13:28:32

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av floppen »

Det är klart att skall du printa med ett munstycke som har samma diameter som tråden så visst.
Om min matte inte är helt fel så säg att du kör 3mm tråd och 0,4mm munstycke så blir väl det ca 3mm/steg då, Om jag räknade rätt så tycker iaf jag det är lite grovt.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av Erik M »

Vid Ø10mm får du ett varv om ≈ 31.5mm.
Om du endast använder standard steg [1.8°] så matar du [31.5/200≈] 0.16mm/steg, vilket i sig blir [0.16*2.25/0.04≈] 9mm med Ø3mm filament och munstycke om Ø400um.
Tack å lov finns det sub-steg [2, 4, 8, 16, 32, 64], så dessa 9mm kan komma ner till 0.14mm.
Det är upplösningen vid en matning över Ø10mm. Om jag räknat rätt.

Helt plötsligt blir det uppenbart varför man vill köra den tunnare tråden... :oops:

Visst ja - utväxling 3:1 var det ju - 3mm är det.

Och, följdaktligen ≈0.05mm Ø3mm's filament genom ett Ø400um munstycke.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av säter »

floppen skrev:Om min matte inte är helt fel så säg att du kör 3mm tråd och 0,4mm munstycke så blir väl det ca 3mm/steg då, Om jag räknade rätt så tycker iaf jag det är lite grovt.
Du har nog rätt i att det blir lite grovt.
Vad ligger maximala matningshastigheten på för 3mm tråd?
floppen
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 september 2012, 13:28:32

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av floppen »

Nja, Du är ju i mina ögon något av ett ess när det kommer till fräsning och mekanik så att prata vad som är max i matning??..
Dom problem jag ser är att deceleration och acceleration i X & Y ger fel mängd fillament så..
Du vet säkert väl hur tex M26x och M28x fungerar, i detta fall så skall du spruta ut tråd så det fyller lagom/stämmer med radier så du fattar nog vad jag menar.
I fallet 3D-printer vill du ju få samma mängd tråd oavsett om det är korta eller långa sträckor/acceleration. Löser du det och lämplig upplösning på tråd/mm så fungerar det nog.
Så jag anser att typ alla bra drivers för 3D printers missar funktioner, Man skall ju justera matning ihop med/efter accelerationen också, Just detta saknas i typ alla printrar jag sett eller fungerar dåligt iaf.
Så skall du bygga bra så fixa bra upplösning i matning på tråden och om du tex kör Sxxx för tråd så skall även matning för tråd titta på steg/motor för Y & Y så typ om X & Y står still så skall ingen tråd matas, Detta förstår du säkert att det måste ligga i drivern för trådmataren då det inte finns möjlighet att lösa från G-kod på bra sätt, Gör du detta så kommer mängden tråd stämma oavsett matning, Kräver dock att du har den dynamiken.
Vad gäller max så är det HW och tid som sätter gränsen, Men det är ju lätt att räkna ut teoretiskt max, Tänk dock på att effekten/längden på huvud skall räcka till...
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av Eli »

Allt detta verkar slicerprogrammet klara bra.
Varje liten delsträcka får sin mängd trådmatning satt med 5 decimaler.

G1 X136.422 Y142.625 E0.39984
G1 X134.391 Y143.504 E0.51025
G1 X129.268 Y148.626 E0.87167
5LC.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
floppen
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 september 2012, 13:28:32

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av floppen »

Jo det kan ju se så ut, Om slicern delar upp alla rader i små steg så blir snart g-koden jättestor vilket inte är så bra sen tror jag det snarare beror på att det är stl format du jobbar från vilket bara är små trekanter så alla linjer är små segment i storleken/upplösningen som modellen är gjord i typ.

Att det är många decimaler för matningen gör ju ingen glad om man saknar dynamiken/upplösningen i matningen. Tex om du skall flytta X 1mm och mata 0,1234 med tråd så har du en viss hastighet du flyttar med men hur skalar man om 0,1234 i steg för trådmatningen så det stämmer med matningen för axlarna?
Det är ju lätt att räkna ut vad det bör vara men om vi säger att du lägger 0,05mm/steg så betyder det att 1mm förflyttning skall ha typ 20 steg matning av tråd.
Men om vi flyttar X med 1,04mm så går det inte längre att få det att gå jämnt ut och det är ju svårt att ta det där sista nästan steget som saknas, Alltså antalet decimaler man kan nyttja är ju beroende av vad hårdvaran har.

Det som jag tror är det största problemet är att matning för tråd inte tar hänsyn till acceleration. Tror många ser detta, typiskt är när man fyller och då blir det tunt med fyll på långa sträckor och mycket i vändningarna och korta sträckor. Det går ju att lösa med div parametrar i slicern men byter du tråd eller ändrar hastighet så får man labba fram nya inställningar för att det skall fungera.
Detta tror jag man skulle slippa om trådmatningen var synkad men matningen för axlarna.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av Eli »

FFF tekniken innebär att det är omöjligt att unvika en randighet i höjled.
Jämfört med denna tycker jag att de ojämnheter i trådens längsriktning pga ojämn trådmatning
( som ibland kan skönjas vid kraftig förstoring ) är helt försumbara.

Påverkan av infill och för högt satt jerkvärde är mycket större.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av säter »

floppen skrev:Detta förstår du säkert att det måste ligga i drivern för trådmataren då det inte finns möjlighet att lösa från G-kod på bra sätt, Gör du detta så kommer mängden tråd stämma oavsett matning, Kräver dock att du har den dynamiken.
Jag antar att du menar något som påminner om RidgidTapping i fräsmaskiner?
Där "väntar" ju axlarna medans spindeln accelererar/vänder.

Ett sätt att lösa det hela är ju uppdeling av G-koden i korta sträckor, men även det brukar kräva rätt mycket av hårdvaran.
De här nya ARM-baserade styrningarna kanske löser problemet?

Sen är frågan hur viktigt det är?
Av vad jag har läst mig till om 3D-printning, så är detta ett måttligt problem jämfört med en massa annat.

Jag har även lite servomotorer liggande.
Kanske det vore bättre än stegmotorer?
floppen
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 september 2012, 13:28:32

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av floppen »

Japp som typ gängning, Hoppas det inte låter som att jag försöker göra en jätte grej av det men lyfter dom saker jag själv sett som förbättrings möjligheter.
Jag anser ju att DC/BLDC eller kanske snarare servo oavsett motortyp för den saken är bättre och det gäller alla axlarna detta för att man får helt annan upplösning och dynamik.
Min printer lider av taskig upplösning på Z och det beror just på detta "Cubex", inget jätte problem men väljer man en lagertjocklek som inte är jämnt delbar med skruvens stigning och 200 steg så blir vissa lager tunna och andra tjocka inte mycket men det syns, utskriften blir bra nog men man vill ju alltid ha det bättre.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av hawkan »

Max filamenthastighet är ungefär 10 mm3/min med ett 0.4 mm munstycke. Det är vad som kan tryckas igenom.
Med 0.2 mm lager hamnar man på förflyttningshastighet kring 100 mm/sek. Räkna baklänges från det.

Alla styrprogram jag vet om synkar trådmatning med förflyttningen. Även under acceleration.

Det finns en effekt av det uppbyggda trycket av plasten mellan matning och munstycke.
Där finns en viss flexibilitet. Bara för att man tvärt stoppar trådmatning så slutar inte
plasten att komma ur munstycket, det kommer en liten klick för att släppa på trycket.
Det blir en viss eftersläpning.
Labba med saker som låg temperatur, hög acceleration, hög förflyttngshastighet.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av Eli »

"Max filamenthastighet är ungefär 10 mm3/min med ett 0.4 mm munstycke. Det är vad som kan tryckas igenom."

Så du tror inte att motorkraft, temp, och drivhjulsutformning, mm har någon betydelse?
Och du menar nog per sek.

"det kommer en liten klick för att släppa på trycket." Kör man med en Bowdenmatning så kan det bli en rätt stor klick.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av hawkan »

Och du menar nog per sek.
Ja det stämmer, 10 mm3/sek är rätt.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av Eli »

Att det var det du menade kan vara rätt, men naturlitvis går det att trycka ut mer plast än så med rätt utrustning.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Bygga 3D-skrivare

Inlägg av Bonehead »

Jag har funderat lite på det som nämndes tidigare med matning av 3mm tråd.

Om stegmotorn(1.8*) är växlad 3:1 till 10mm drivhjul(31.4mm omkrets) så bör det ge 600 steg per varv på drivhjulet så 0.052mm rörelse för ett helsteg, på filamentet i sig.
Dock har jag dålig koll på substeg men tanken är väl att att t.ex vid 16 substeg så delas varje helsteg på 16? Så 0.052 / 16 = 0.0033mm, vilket ger 0.0233mm3/0.0178mm efter extrudering genom att 0.4mm nozzle.

Så vid 16 substeg har man då 0.0178mm rörelse(efter extrudering) per substeg på motorn?

Har jag räknat rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Skriv svar