Projekthjälp finnes kanske

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Projekthjälp finnes kanske

Inlägg av meconer »

Hej på er

Jag har lite tomt på idéer för nya projekt och skulle kunna tänka mig att bidra i någon form till andras. Det kan vara både privata projekt men även någon som kanske har en produktidé som skulle behöva en partner av något slag. Jag är "teknikgalen" och gillar därmed teknik i alla former. Jag är 52 år, civilingenjör maskin med inriktning mikrodatorsystem. Det som idag kallas mekatronik. Jag har byggt en del apparater av olika slag genom åren men arbetat allra mest med cnc-maskiner. Både svarvning, fräsning och trådgnistning. Dessutom blir det en hel del felsökning i maskinerna. Jag har också programmerat datorer och microcontrollers i en uppsjö olika språk. Just nu är det mest java.

Eftersom jag har tillgång till en ganska avancerad finmekanisk verkstad så finns det goda möjligheter att få fram mekaniska delar. Framförallt i små dimensioner. Utrustning för att labba med elektronik har jag en del men jag får erkänna att många här har betydligt mer välutrustade hobbylabb än det jag har tillgång till.

Och vad får jag för det då? Ja.. det får tiden utvisa. Jag hoppas på en del intellektuell stimulans, nya vänner och om man har lite tur kanske man ramlar in på något som skulle kunna bli ekonomiskt lönsamt nån gång i framtiden.

Vad tror ni om det? Är jag ute och cyklar eller finns det någon/några som skulle kunna vara intresserad?
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Projekthjälp finnes kanske

Inlägg av bitvarg »

Hej!
Vilket bra initiativ! Det sitter säker flera på detta forum med bra ide'er men utan möjlighet att förverkliga dom. Hoppas det kommer lite roliga förslag.
Det var länge sedan jag var inne och letade hjälp på forumet men denna gång sökte jag faktiskt uppslag på hur man kan lösa ett behov jag kommer få i vinter, se det som ett bidrag från mig:

Det började med när den "nya" alkohollagen på sjön kom. Jag är båtintresserad och började fundera på de motargument som kom upp i samband med införandet. Det kunde vara att en skeppare hade förankrat sin båt för natten och intagit en middag med nån pilsner sedan börjar det blåsa och båten behöver helt plötsligt flyttas men kapten är onykter. Det blir antagligen fyrkantigt att helt leva upp till denna lag för många båtåkare.
Jag har haft tjänstebil de senaste 15 åren och min arbetsgivare har alltid låtit montera in alkolås i alla tjänstebilar. Riktiga alkolås som regelbundet kalibreras och spärrar fordonet.

Eftersom lagen som infördes har några undantag så började jag fundera på en produkt. Det är så att båtar som inte går snabbare än 15knop och är under 10m är undantagna från lagen. Det vore alltså möjligt att kombinera ett standardalkolås med en sorts fartreducerare som är inkopplad på gasvajern i båten. Om kapten på en snabb motorbåt fått någon för mycket innanför västen och behöver flytta sin båt så blåser denne i låset, vips så reagerar en sensor och motorn blir direkt reducerad till att bara gå 14,99 knop och kapten kan flytta sin båt som vanligt. Båten blir plöstligt per definition konstruerad att inte överstiga 15knop och därmed faller den under radarn... Kanske!

Nu blev det aktuellt igen med en typ av reducerare. Jag har tänkt köpa en barnskoter till ungarna, en sån där som har en liten fyrtaktsmotor och far runt på åkern. Men dom växer rätt snabbt ur den så jag började istället titta på en liten större ungdomsmodell istället. Nu finns det inga "ungdomsskotrar" utan det är en vanlig skoter med en liten svagare motor. Sagt och gjort, nu står det en Yamaha CS340 i garaget som väntar på snö. Det jag vill bygga är en liknande fartreducerare som exemplet med båten. Inte så mycket utifrån vad som är lagligt eller inte, utan snarare som en ren säkerhetsåtgärd. Det enklaste vore givetvis att spärra gasen med en skruv med det är ju för enkelt. Det är heller inte helt optimalt eftersom man antagligen behöver kunna gasa mera i början innan man får upp farten och därefter ska gasen reduceras så att skotern går ca 20km/h. I min volvo sitter det en liknande fartreducerare bredvid farhållaren.

Det jag tänker mig är en pulsmätare på drivaxeln som indikerar farten. Som i sin tur kan styra ett servo som går in och drar tillbaka spjället till ett läge som motsvarar 20km/h. Nu hinner man inte så mycket med småbarn hemma så jag har väl inga förhoppningar att få till någonting till denna säsong men nästa år kanske det kan bli fart! All hjälp på logik och ide'er på konstruktion mottages tacksamt!
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Projekthjälp finnes kanske

Inlägg av bitvarg »

För sjutton, det ska givetvis inte vara något alkolås på ungarnas skoter :), bara samma typ av fartreducerare :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Projekthjälp finnes kanske

Inlägg av adent »

bitvarg: Jag har samma tanke med en fyrhjuling sonen far omkring med. Den har inga (eller en beroende på hur man ser det) växel och en ställskruv på gasen. Som det är nu är det ganska trögt att komma igång eftersom han bara kan ge begränsad gas och sen går den ändå lite väl fort när den väl kommit igång, trots skruven. Jag har också funderat på nån lösning likt din.

meconer: Jag önskar jag hade någon klockren idé men det har jag nog tyvärr inte :/ Kombinationen finmekanik och elektronik är ju fantastiskt roligt annars.


MVH: Mikael
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Projekthjälp finnes kanske

Inlägg av bitvarg »

Mikael: ja exakt, jag har letat runt bland fyrhjulingar mm som alla borde ha detta behov kan man tycka. Men det är oftast bara simpla lösningar som får precis den effekt du beskriver, seg accelration och sedan för hög fart ändå. Vi får fundera vidare!
Mvh Björn
Skriv svar