Komradion och dess subtoner/toner?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
osci
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juli 2016, 15:21:17
Ort: Stockholm

Komradion och dess subtoner/toner?

Inlägg av osci »

Någon som vet om man kan göra en komradio till en tongenerator?
Jag satt och funderade på hur komradion och alla dess toner/subtoner dtcs, ctcss fungerar.
De som man använder för att skapa egna grupper/kanaler med.

Det jag undrar är om man kan göra den till en tongenerator för felsökning i kabel, genom att tabort antennen och sätta på ett lågpassfilter på kanske 5khz som filtrerar bort alla radiovågor så bara tonerna sänds, för att skanna frekvenserna på en annan kanal för att se vilken frekvens eller ton som kommer tillbaka.
för att sen skruva på antennen så radion fungerar som vanligt när man inte behöver en tongenerator.
skulle vara ett bra och intressant projekt för mig och göra om det bara fungerar.
///Osci
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Komradion och dess subtoner/toner?

Inlägg av xxargs »

Bättre att försöka identifiera vilken krets/utgång som gör alla toner och koppla bort/göra RF-steget strömlöst.

Förr i tiden var sådant i separata små kretsar (från bl.a CML) men idag genereras alltihop inne i CPU/FPGA

Alternativt så tillverkar du tonerna själv i en lämplig ljudediteringsprogram då aktuella frekvenser för dtcs, ctcss med stor sannolikhet ganska lätt går att hitta mha vald sökmotor.

---

att lågpassfiltrera på RF fungerar inte då tonen ligger på bärvågsfrekvensen +/- frekvensen tonen kör med på var sidan om bärvågen (vid AM) eller frekvensmodulerad bärvåg (vid FM)
osci
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juli 2016, 15:21:17
Ort: Stockholm

Re: Komradion och dess subtoner/toner?

Inlägg av osci »

Tack xxargs för ett riktigt bra svar!!

En tanke med att använda komradion med tonerna var att kunna använda den som ett test instrument, men också flera andra saker som ex: aukustisk radar som Johan Antus gör på sin hemsida :http://antus.org/radar.html . förövrigt en riktigt grym hemsida där han gör många spännande saker, tråkigt att han inte har uppdaterat den bara.

Att koppla bort rf-sändaren kan vara en ide, då jag vill ha funktionerna:
1:sända olika toner/frekvenser samt att kunna ta emot de.,
2:kunna skanna efter olika frekvenser
3: Lägga in frekvenserna i en följd som kanaler och sända "chirpar".
att kunna göra de här i realtid, genom att sända på ena kanalen och lyssna på andra kanalen i frekvens omfånget ultraljud till vanligt hörbart 100hz-150khz.


Hur är det med AM modulering? är inte det en bärvåg som är en "förstoring" av sändarsignalen? ex: sätter jag in en tongenerator i mick ingången så blir sändarsignalen en stor frekvens av just den tonen?
eller någon som har en bra ide om hur jag kan få de här funktionerna via en radio?

Förövrigt xxargs så tar jag dina kunniga svar/råd alltid tvärseriöst, jag beställde ett enklare labaggregat från ebay.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Komradion och dess subtoner/toner?

Inlägg av Bjaellerud »

Det finns ett antal subtoner som används i kommunikatiosradio de är:

67,0 69,3 71,9 74,4 77,0 79,7 82,5 85,4 88,5 91,5 94,8 97,4 100,0 103,5 107,2 110,9 114,8 118,8 123,0 127,3 131,8 136,5 141,3 146,2 151,4 156,7 159,8 162,2 165,5 167,9 171,3 173,8 177,3 179,9 183,5 186,2 189,9 192,8 196,6 199,5 203,5 206,5 210,7 218,1 225,7 229,1 233,6 241,8 250,3 254,1 Hz.

Observer de anges i Hz med en deciml, dvs de är väldigt noggranna.

Beroende på fabrikat kallas subtonsystyemet, eller som jag föredrar att kalla systemet CTCSS, för exvis något av dessa mer eller mindre fantasinamn;

Subton
Subaudibletone system
Pilotton
Pilote tone
Pilote-tone system
Tonsystem
Repeater tone
PL = Private Line
CG =Channel Guard
Tone Squelch
Tone encoder
Tone decoder
Subaudible tone operation
Privatton
Privatkanal
Underkanal

Skälet till alla olika namn torde vara att skapa förvirring och okunskap bland kunderna, för att möjligen vinna fördelar med sitt eget system.

CTCSS är ett gammalt selektivsystem för komradio, säkert sedan 40 talet, (1940) då frekvensmodulerad komradio började finnas så smått.
Vad man kulle ha en CTCSS-generator till som tongenerator är en bra fråga.

de
Roy
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Komradion och dess subtoner/toner?

Inlägg av xxargs »

Det finns säkert någon bra wikipedia angående AM, FM etc.

tex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Amplitudmodulering

din radio modulerar förmodligen på frekvens istället - dvs. är en FM-radio

AM sändning är kort att amplitudmodulera (styrkemodulera) RF-frekvensen med kurvformen som rösten/tonen skapar - dvs att positiva halvperioden i ljudet gör att RF-sändaren sänder mer än 50% av sin maxeffekt och negativa halvperioden gör att sändaren sänder mindre än 50%.

Man vill inte styra ut så att sändaren går till eller över 100% eller 0% i styrka i respektive halvvåg då det börja låta illa eftersom de flesta modulatorer/slutsteg för AM inte kan modulera i 4 kvandranter.

Hur eller hur så innebär detta att ingen frekvens finns kvar på det hörbara området utan allt finns som högfrekvens tillsamman med bärvågen.

Detta kan man prova själv i en ljudediteringsprogram där man _multiplicerar_ sin röst/ton på en kanal med en fullt utstyrd 10 kHz ton på en andra kanal och det som blir kvar motsvara en AM-signal med bärvågsfrekvens på 10 kHz och låter - tja... - i en radio så är 10 kHz bärvåg istället på många MHz och hela 'paketet' flyttar upp till den frekvensen och på så sätt distrubierar talet på en vald frekvens som bärvågen är på och +/- ett antal kHz på var sida om bärvågen där talet förmedlas (det behövs frekvensutrymme för att förmedla information och för AM behöver man dubbla frekvensutrymmet gentemot högsta ljud-frekvens man tänker överföra, dvs skall man ha ljudkomponenter upp till 5 kHz så måste man få använda 10 kHz bandbredd på AM-kanalen )
osci
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juli 2016, 15:21:17
Ort: Stockholm

Re: Komradion och dess subtoner/toner?

Inlägg av osci »

Bjaellerud skrev:Det finns ett antal subtoner som används i kommunikatiosradio de är:

67,0 69,3 71,9 74,4 77,0 79,7 82,5 85,4 88,5 91,5 94,8 97,4 100,0 103,5 107,2 110,9 114,8 118,8 123,0 127,3 131,8 136,5 141,3 146,2 151,4 156,7 159,8 162,2 165,5 167,9 171,3 173,8 177,3 179,9 183,5 186,2 189,9 192,8 196,6 199,5 203,5 206,5 210,7 218,1 225,7 229,1 233,6 241,8 250,3 254,1 Hz.

Observer de anges i Hz med en deciml, dvs de är väldigt noggranna.

Beroende på fabrikat kallas subtonsystyemet, eller som jag föredrar att kalla systemet CTCSS, för exvis något av dessa mer eller mindre fantasinamn;

Subton
Subaudibletone system
Pilotton
Pilote tone
Pilote-tone system
Tonsystem
Repeater tone
PL = Private Line
CG =Channel Guard
Tone Squelch
Tone encoder
Tone decoder
Subaudible tone operation
Privatton
Privatkanal
Underkanal

Skälet till alla olika namn torde vara att skapa förvirring och okunskap bland kunderna, för att möjligen vinna fördelar med sitt eget system.

CTCSS är ett gammalt selektivsystem för komradio, säkert sedan 40 talet, (1940) då frekvensmodulerad komradio började finnas så smått.
Vad man kulle ha en CTCSS-generator till som tongenerator är en bra fråga.

de
Roy
Tack för svaret Bjaellerud,


Du gav mig också svar på en annan fråga: vad det är för skillnad på de olika tonerna , men det är bara fabrikaten .
Även Dcs och dtmf?.

komradion ( haft den ett tag men knappt använt den) kan använda sig av två kanaler, en tanke var att kunna sända en ton på ena kanalen för att lyssna efter den på den andra kanalen ( jag har haft den ett tag men knappt använt den),
cttcss- generatorn med radions två kanals funktioner framstod som en funktionsgenerator i mina ögon.
satt mest och funderade över radions alla funktioner, de blir bara fler och fler//Osci
osci
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juli 2016, 15:21:17
Ort: Stockholm

Re: Komradion och dess subtoner/toner?

Inlägg av osci »

xxargs skrev:Det finns säkert någon bra wikipedia angående AM, FM etc.

tex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Amplitudmodulering

din radio modulerar förmodligen på frekvens istället - dvs. är en FM-radio

AM sändning är kort att amplitudmodulera (styrkemodulera) RF-frekvensen med kurvformen som rösten/tonen skapar - dvs att positiva halvperioden i ljudet gör att RF-sändaren sänder mer än 50% av sin maxeffekt och negativa halvperioden gör att sändaren sänder mindre än 50%.

Man vill inte styra ut så att sändaren går till eller över 100% eller 0% i styrka i respektive halvvåg då det börja låta illa eftersom de flesta modulatorer/slutsteg för AM inte kan modulera i 4 kvandranter.

Hur eller hur så innebär detta att ingen frekvens finns kvar på det hörbara området utan allt finns som högfrekvens tillsamman med bärvågen.

Detta kan man prova själv i en ljudediteringsprogram där man _multiplicerar_ sin röst/ton på en kanal med en fullt utstyrd 10 kHz ton på en andra kanal och det som blir kvar motsvara en AM-signal med bärvågsfrekvens på 10 kHz och låter - tja... - i en radio så är 10 kHz bärvåg istället på många MHz och hela 'paketet' flyttar upp till den frekvensen och på så sätt distrubierar talet på en vald frekvens som bärvågen är på och +/- ett antal kHz på var sida om bärvågen där talet förmedlas (det behövs frekvensutrymme för att förmedla information och för AM behöver man dubbla frekvensutrymmet gentemot högsta ljud-frekvens man tänker överföra, dvs skall man ha ljudkomponenter upp till 5 kHz så måste man få använda 10 kHz bandbredd på AM-kanalen )

Tack xxargs!! Hade jag vetat vem du var hade jag köpt en sån där t-shirt´s där det står "Fuck google ask me" till dig. Du är otroligt kunnig!!
jag har laddat ner speclab ska prova det låter klart intressant och lärorikt. ( ska bara komma in i speclab , den är ganska komplex men allt man kan önska sig finns i programmet
Skriv svar