Balansbänk/bromsbänk liten MC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Hej alla glada.

Har gått i tankarna länge att bygga en liten balansbänk för min 125a.

När jag menar balansbänk så menar jag alltså egentligen "wheeliemachine" där man kan öva på att hitta balanspunkten och få kontroll på gas/bromsandet när man kör på bakhjulet. Tänkt på detta enda sen mopedtiden men nu 15år senare så känner jag att det är något jag vill bocka av, även om det kräver en del insatser.

Jag har läst på lite och vad kommit fram tid så är det enklare och billigare att bygga en balansbänk, även om den fungerar snarlikt en riktig bromsbänk.

I en bromsbänk så snurrar man upp en känd massa till en viss hastighet, sen måste man bromsa/sakta ner den i kontrollerat vilket kan bli dyrt och farligt när det är stora effekter man ska handskas med.

Som jag förstått det behöver jag bara ha en mindre massa som liknande normal acceleration på min mc, sen när man kommit upp i lagom hastighet så blir det en tröghet i systemet som man kan reglera elektriskt/hydrauliskt. Annars, i min värld, skulle man bara snurra upp den till varvstoppet ganska fort. Detta kommer att simulera luftmotstånd/toppfart.

Om man struntar i motmassan att accelerera upp en rulle eller liknande, blir det väldigt svårt att bromsa ner motorcykeln när man kommit över balanspunkten och ska tillbaka, då finns det ingen massa som kan trycka tillbaka motorcykeln, heller ingen att lyfta den.


Så jag frågar mest ödmjukt till er som kanske sysslat med liknande innan, är jag på rätt bana eller är det helt fel tänkt?

Smidigast (och enklast) vore kanske om man kunde reglera allt elektriskt med en motor som man styr. om man kunde sätta en setspeed och sen köra en vridmomentsreglering både upp och ner i hastighet kring det satta varvet så skulle den mycket väl kunna fixa "motmomentet" när man ska bromsa ner igen istället för en stor, klumpig och dyr vikt? Eftersom det inte handlar om att bränna bort toppeffekten så är det väl mer precis reglering allt handlar om. Även om den regleringen skulle få ta hand om några kilowatt som man hanterar upp och ner.


Mycket text och frågor på mina egna påståenden. Hoppas verkligen någon av er har tid att bolla med mig.

Med vänliga hälsningar,
Mikael
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av jpalsson »

Spännande grej :-)

Visste inte ens att såna prylar existerade, vore kul att testa.

Men, även om man får till en reglering som kan ta emot momentet och som kan
simulera ett motstånd, hur ställer man in den så att det motsvarar verkligheten.?

Dvs. om motståndet är för lågt eller för högt kommer man ju att träna
in en rutin som är felaktig och som kan ge stora konsekvenser ute i verkligheten.

Jag misstänker att man behöver nån som är en mästare på riktig wheelie på aktuell MC för
att kunna kalibrera upp den.
Du kanske måste samarbeta med nån stuntgrupp ?
(fast, du kanske redan kör stunt och behöver ett sätt att mängdträna hemma i garaget ?)
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Ja det är helt korrekt. Det gäller att hitta rätt balans och tröghet om det ska vara så verkligt som möjligt.
Jag kör redan lite "stunt" och har en liten MC som jag dedikerat till detta, 125an i fråga. Jag har tröttnat på att flippa hojen nu och köpa nya jeans så tänkte att jag kunde göra detta bättre, att lära sig att att komma över balanspunkten i en säkrare och mindre dramatisk miljö. Att göra s.k powerwheelies där man gasar järnet och låter motorn lyfta hojen tills man får slut på varv, är barnsligt enkelt jämfört med att bli bekväm med balanspunkten, alla klipp ni någonsin sett där de flippar över hojen och kraschar är p.g.a. att de inte vet hur man ska hantera det som händer när man passerat balanspunkten. Detta är väldigt läskigt och tar mycket träning att komma förbi.

Så är egentligen mest för att bemästra denna känsla och få in rätt reflex i ryggraden.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av jpalsson »

Det låter som att du behöver nån typ av magnetisk broms som först håller mot bakhjulet så att du
kommer upp, sedan reglerar motståndet (dvs. fartvindssimulering) i takt med att varvtalet på rullen ökar.

Det låter inte omöjligt (och säkert finns det en hel del på nätet som byggt DIY dynos).

Sen måste man ju också tänka in mycket säkerhet, även om maskinen sitter fast och är liten
så är det ganska stora krafter i rörelse.

Misstänker också att du måste ordna med en hastighetsmätare på prylen.
Kan tänka mig att en grundkalibrering kan vara att köra 0-100 på väg, mäta tiden
och sedan försöka efterlikna det på dynon.
Dvs. logga och kanske först manuellt ställa motstånd, det borde då ge ett hyfsat "vägmotstånd"
Sen måste man säkert via reglering kompensera för rullens tröghet, exempelvis om du slår av gasen (eller fotbromsar) så blir en
tung rulle nästan som att motorbromsa med en stor stånka eller trampa bakbromsen i botten.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Japp. Håller med i de mesta punkterna där. Det bästa hade varit om man hade en Eddy current brake som man kunde styra elektriskt sen ett svänghjul med lagom massa för att matcha hojen på vägen. Sen kunde man laborerat för att få det så trovärdigt som möjligt.

Problem nummer ett är att hitta en sådan broms... Inget man slänger ihop med några permamagneter direkt. Har kollat lite och de som finns att köpa kostar guld tyvärr.

Denna lösningen är mer för att göra det på en budget, kanske inte mest trovärdiga resultatet...

Du har ingen EDB som ligger och dräller? :P
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av NeoTech »

Scania lastbilar har magnetbromsar, som kopplas till befintliga bromssystemet för o ta sig ner för backar.
Dom används populärt i hemma knåpade bromsbänkar med rullar, 1m lång stång och en lastcell..

Google it finns en hel del lösningar på detta inkl. mjukvara..

Lycka till. =)
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av Joe »

Telmabroms / Telma retarder
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Intressant. Visst inte att de använde sig av Elektriska bromsar på det viset. Gäller det bara att få tag på dessa på lämpligt ställe.

Hittade någon på ebay men den var inte billig. Ska googla lite mer på det och se om man kan bli lite inspirerad.
Ingen som har något tips på vart man kan finna dessa retarders, annat än blocket, ebay och tradera?
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av Joe »

Buss och lastbilsskrotar.
Användarvisningsbild
Erikk
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 april 2011, 12:13:40

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av Erikk »

Jag har köpt retarders ifrån Frenelsa i Spanien http://www.frenelsa.es .
De har en hel del olika storlekar. Den jag köpte kostade 2500 EUR, dock var den specad till 2450nm och 3600rpm.

Verkar finnas från 50nm -> 3800nm
http://www.frenelsa.es/en/producto-apli ... e-gama.asp
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av nifelheim »

Ring till abde.org
"Storsäljarna" finns på hemsidan, men dom säljer allt på beställning.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Erikk skrev:Jag har köpt retarders ifrån Frenelsa i Spanien http://www.frenelsa.es .
De har en hel del olika storlekar. Den jag köpte kostade 2500 EUR, dock var den specad till 2450nm och 3600rpm.

Verkar finnas från 50nm -> 3800nm
http://www.frenelsa.es/en/producto-apli ... e-gama.asp

Wow vilka rediga grejer. Lite väl över min budget men där har man förutsättningarna för att göra ett seriöst bygge iaf. Gissar på att man senare strömreglerare de för att få ut respektive moment. Hur dyra är de färdiga styrboxarna för detta eller kan man göra på något enkelt sätt själv?
hummel
Inlägg: 2268
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av hummel »

"Tricket" att åka på bakhjulet med cykel är att trampa och samtliga använda bakhjulsbromsen.
Antar att det på motorcykel fungerar på samma sätt. Du borde inte behöva någon hjälputrustning.
Detta kanske förstör för dig då du inte behöver bygga något. :-)
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av E Kafeman »

Billigt och enkelt hämtar man ett hjulnav komplett med däck och drivaxel från bilskroten. Ju tyngre desto bättre då det simulerar dynamiska kraften motorcykel+förare normalt har.
Ett plus om man även tar med skivbromsen då den kan nyttjas att simulera motorcykelns broms.
Bildäcket kan användas som körbana med hygglig friktion.
En hydraulpump lär bli enkel att koppla till drivaxeln. Pumpens arbetsområde är varvtalsberoende, så i värsta fall kan man behöva göra en mellanväxel.
Fast strypning på olje-flödet ger utmärkt simulering av med farten ökande vindmotstånd.
Det påverkas dock av oljetemperaturen och kylare av både olja och strypning lär behövas. Lägga grejorna i vattenbalja kan duga som första utvärdering av kylbehov.
Pump kan man köpa en kasserad där traktorer repareras. Det gör inte så mycket om den är sliten bara den inte är skuren.
Detta är ekonomi-bygge, det går naturligtvis bygga lyxigare med servo-kontrollerade ventiler mm.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

hummel skrev:"Tricket" att åka på bakhjulet med cykel är att trampa och samtliga använda bakhjulsbromsen.
Antar att det på motorcykel fungerar på samma sätt. Du borde inte behöva någon hjälputrustning.
Detta kanske förstör för dig då du inte behöver bygga något. :-)
Har du testat/kan du åka på bakhjulet med en mc hummel? Jag har lärt mig att det är väldigt stor skillnad mot vad bör göra och vad man faktiskt gör när man väl är där. MYCKET lättare sagt än gjort. Det gör även ont att slå runt och få hojen på kroppen (har testat detta)

Att använda sig av hydraulik har jag funderat på men inte givit någon större tanke då jag inte känner mig bekväm med det. Har noll erfarenhet med hydraulik och vet inte vart jag ska börja.
Men har en kompis här på forat som förespråkar det så det är kanske inte helt uteslutet. Som du säger är det förmodligen ganska enkelt och billigt med en sådan lösning. Dock vet jag inte ens vart jag ska börja kolla efter delar till detta och vad jag skulle behöva. Kylningen behövs nog men är som mest kanske 4-5kW som ska brännas bort i kortare stunder, långt ifrån en kontinuerligt effektuttag så den kanske klarar av lite stötvis utan att överhetta.
Skriv svar