Balansbänk/bromsbänk liten MC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av E Kafeman »

Hydraulik har du i många former, hydraulisk handbroms på hojen kanske? Säkert en pump som pumpar olja i motorn?
Pumpen är oftast enkel att förstå, kan vara typiskt två kugghjul.
Man kan ersätta den fasta strypningen med en handmanövrerad ventil, så har man byggt en fungerande bromsbänk.

Har man inte tummen helt mitt i, så bör du klara ett sådant bygge på en kväll. Om inte, spring allt vad du kan om man pratar telma-broms, det är raket-teknik i sammanhanget.
Sök på eddy current dyno, så hittar du en hel del självbyggen som mestadels fungerar med låg repeterbarhet jämfört med youtube-klippet ovan, då det är så många mer parametrar att ta hänsyn till.
Även här används inte sällan skivbroms från bil som billigt utgångsmaterial.

Att oljan blir varm är inte i första hand att den överhettas, det får inte hända, men varm olja rinner lättare genom en strypventil och en hydraulpump pumpar sämre.
Ska du på ett repeterbart sätt kunna få samma dynamik för en viss simulerad hastighet efter första som andra efterföljande körningarna så behöver systemet vara stabilt med avseende på temperatur.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av Joe »

Hydraulik är vätska under tryck, det går precis lika bra att pumpa vatten.
Så funkade bromsbänkarna hos motortillverkarna innan 3-fas AC motorer blev vanligare, då kan man simulera motorbroms.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av Platis »

Använda en momentomvandlare från en automatlåda? :humm:
Användarvisningsbild
Erikk
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 april 2011, 12:13:40

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av Erikk »

warpcore skrev: Wow vilka rediga grejer. Lite väl över min budget men där har man förutsättningarna för att göra ett seriöst bygge iaf. Gissar på att man senare strömreglerare de för att få ut respektive moment. Hur dyra är de färdiga styrboxarna för detta eller kan man göra på något enkelt sätt själv?
Jag körde med fasvinkelstyrning av en thyristor och sedan likriktning, väldigt lätt att ställa in rätt moment!
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Ok spännande, hur gjorde du med resten av Mekaniken Erikk? Har du en projekttråd eller liknande?
Användarvisningsbild
Erikk
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 april 2011, 12:13:40

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av Erikk »

Jag har haft nån projekttråd nånstans, vet inte om den finns kvar.
Maskinen är vidaresåld, men finns nån film på den in action från nuvarande ägaren:

https://www.youtube.com/watch?v=LkXNb9xx5wc

Chassin osv blev rätt så temporärt ihopsatta, när det väl fungerade så funkade det så pass bra att jag hade fullt upp med att bromsa bilar istället för att bygga klart maskinen :mrgreen: :lol:


Det har iaf körts över 1000whp, Mustang med V8 och turbo
https://vimeo.com/112639123
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Häftigt bygge, och rätt stabil lösning. Inga små moppar som är bänkade i den utrustningen.
Vill du förklara lite mer ingående hur du styr och reglerar bort all den effekten på ett kontrollerat sätt?

Jag ska alltså i jämförelse bli av med typ 6-7whp :D
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Erikk skrev:Jag har haft nån projekttråd nånstans, vet inte om den finns kvar.
Maskinen är vidaresåld, men finns nån film på den in action från nuvarande ägaren:

https://www.youtube.com/watch?v=LkXNb9xx5wc

Chassin osv blev rätt så temporärt ihopsatta, när det väl fungerade så funkade det så pass bra att jag hade fullt upp med att bromsa bilar istället för att bygga klart maskinen :mrgreen: :lol:


Det har iaf körts över 1000whp, Mustang med V8 och turbo
https://vimeo.com/112639123

Läst på lite om fasvinkelstyrning. Verkar vara helt rätt tänk om man ska ta hand om stora effekter på ett hyfsat smidigt sätt.
En fråga bara, vart dumpade ni effekten?
Användarvisningsbild
Erikk
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 april 2011, 12:13:40

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av Erikk »

Effekten blir till värme och rotorerna är byggda som fläktar som ventilerar sig själva.
Så länge man inte kapslar in det för mycket så funkar det fint.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Okej intressant. Jag tänkte mig en last efter styrningen som man dumpar i men egentligen så kortsluter du bara generatorn med kontroll då helt enkelt?
Tänkte mig samma koncept med en lite mindre motor som generator typ 3kW 230/400V 3000rpm motor...
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av bearing »

Borde gå enkelt att bygga en broms med en bromsskiva till en större bil. Antingen med mekaniska bromsok, eller med några permanent/elektromagneter intill, för att få virvelströms-effekt. Kylning kan t.ex. ske genom att spraya vatten mot skivan. Jag tycker att det inte spelar någon roll ifall skivan inte klara kontinuerlig drift, då du nog behöver en paus i wheelandet ibland.

En annan lösning är en elmotor från gammal truck, och ett stort "effektmotstånd" av rostfri ståltråd, antingen med fläktkylning eller nedsänkt i vatten.

Jag har läst om väldigt många bromsbänksprojekt genom åren, och även försökt själv. Men i princip ingen har tagit sig i mål. Och det beror på nog på att man satt ribban för högt. Det är därför jag föreslår enkla billiga robusta lösningar som ovan.

Den billigast och robustaste lösningen för själva trumman jag sett var att köpa kasserade tåghjul inklusive axel och lager från någon som jobbar på en tågverkstad. Verkstaden kanske kan svarva hjulen åt också.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Jo jag håller med. Det låter enklare och är förmodligen det.
Dock känner jag att få till en bra reglering som man kan lita på är svårare med en mekanisk broms som man ska ligga och mäta och relatera till beroende på temperatur osv. I detta fallet är en elektrisk reglering både snabbare och kanske t.o.m billigare.

Den stora kostnaden i detta är nog faktiskt själva motvikterna som ska "simulera" verklig acceleration. Den måste stämmas av bra och tar nog en stor del av hela maskinen. Dock är det hanterbart då vi pratar om 10hp max. Jag hade aldrig gett mig på detta om vi pratat om tyngre riktiga hojar med 100hp+ det hade blivit för dyrt.

Ett bromsok är nog inte dumt att slänga på ändå när man vill få stop på axeln ifall något händer. En nödbroms helt enkelt.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av bearing »

Om massan på trumman ska ha samma rotationströghet som fordonets masströghet, samt drivs genom direktkontakt med däcket, är det enkelt. Solid trumma behöver ha dubbla massan av fordonet. Tunnväggigt rör behöver ha samma massa som fordonet. Diametern har inte någon betydelse. Solida trumman är nog enklare att tillverka, samt får ju automatiskt hög massa.

Angående reglering vet jag inte om det behövs. En virvelströmsbroms går nog att bygga med några neodymmagneter i en sluten magnetisk krets nära bromsskivan, där avståndet till bromsskivan är justerbart med en skruv.

För en virvelströmsbroms är momentet ganska konstant. Samma sak med ett bromsok anslutet till tryckluft. På ett riktigt fordon är motstånden en blandning av konstant och kvadratiskt med hastigheten (rull-, resp. luftmotstånd). Men jag tror inte att man märker någon skillnad när man wheelar ifall den kvadratiska komponenten saknas. Ifall det ändå är viktigt att momentet har en kvadratisk komponent för att simulera luftmotstånd behövs en enkel funktion som ökar motståndet som funktion av hastigheten.

edit: ändrade från "linjär" till "kvadratisk" i sista stycket.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Dubbla vikten av fordonet? I detta fall skulle det vara 200kg.. det låter väldigt mycket. En del av simuleringen är givetvis att efterlikna verkligheten och den trögheten man har (xx sekunder upp till t.e.x 90km/h ska ta samma tid på bänken) men varför spelar inte diametern någon roll? Har du en större diameter blir det ett större tröghetsmoment, detta borde väl spela roll i sammanhanget? Med den idén borde väl även en utväxling på vikten spela in här? Dubbla vikten av av fordonet räknar du 1:1 förhållande mot däcket?

Jag är ute efter att göra denna så liten som möjlig, alternativt ganska lätt isärtagbart (vill undvika att ha den på en släpkärra) som vikt tänkte jag faktiskt på 20kg viktskivor man har på gymmet. Får man till balanseringen på dessa borde det funka och är relativt billigt per Kg. Dock vet jag inte om de gillar att snurra i xxxx rpm :/

Motorn tänker jag mig ha kopplat för att simulera luftmotstånd och topphastighet. Gör man det snyggt kan man även ha denna som en reglerbar via säg t.e.x hävstång och lastcell för att läsa moment. Detta kan man även använda för reglerloopen tänker jag mig.

Mycket tänk och teorier. Uppskattar feedbacken. Såga gärna mina idéer om de är helt ut genom fönstret men man har alltid en "uppfattning" om hur man vill göra saker hehe :)
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av bearing »

Diametern spelar inte någon roll ifall det är direktdrift med däcket mot trumman. Har skrivit matematiska beviset en gång på sporthoj.com. Men om du tänker på vad hastigheten blir för massan i det tunnväggiga röret, i förhållande till motorcykelns hastighet, är det enkelt att inse varför massan ska vara samma. I den solida trumman har massan i genomsnitt en "hävarm" på halva radien, och behöver därför vara dubbelt så stor.

Ifall det är två massor, med olika diametrar, och utväxling emellan, har jag inte i huvudet hur det blir. Massförhållandet borde bli proportionellt mot utväxlingen i kvadrat, samt skillnaden i diameter i kvadrat. Är nog i så fall enklare att använda en annan metod. T.ex. att räkna ut motorcykelns rörelseenergi vid topphastigheten, och sedan räkna ut vilket varvtal dina vikter behöver ha för att få samma energi, och därmed få fram utväxling, m.m. Hur som helst tror jag det är mycket robustare med en stor tung massa med direktdrift, än att ha två lätta massor med utväxling emellan.

Om du använder en elmotor som även kan tillföra effekt, borde ju mass-simuleringen gå att göra med motorn, ifall du har bra reglering. Motoreffekten borde inte behöva vara så hög för att simulera korrekt runt balanspunkten, med en skicklig förare. Men en ovan förare, som hamnar i obalans och trycker hårt på bromsen, kräver massor med effekt för en korrekt simulering av masströgheten.
Skriv svar