Balansbänk/bromsbänk liten MC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Jag förstår hur du menar. Räkna på saker är aldrig fel. Låt mig ge det ett försök:


Jag plus hoj vid 90km/h och 190kg = 59375 Joules.

Det är 25varv/sekunden på mitt 12" hjul, eller 9000grader/s


Räknade rörelseenergin här:

http://www.endmemo.com/physics/kineticenergy.php

För att matcha ett tröghetsmoment med motsvarande energi så hittade jag en bra excelfil som man kan använda:

Bild
http://imgur.com/a/EF8Bu


100kg på en 500mm skiva som exempel.


borde väl bli Iy som gäller axelmässigt? Tar man 6.25kg.m^2 för "Kinetic Energy of Rotation Calculator"
slår in 9000grader/sek vilket är 25varv/sek så får man 77104 Joule i energi.

Är jag ute och cyklar eller är detta fullt tillräckligt för att matcha första värdet som är på 59375? Detta är dessutom vid 90km/h. Där kommer jag inte röra mig så ofta.

Detta är som sagt dessutom vid 1:1 utväxling, tar man 18000grader/s så får man 308414 Joule istället.

Har jag tänkt rätt så finns det utrymme att laborera med hastigheter, diametrar och vikter för att få en så smidig och
kompakt lösning som möjligt. Allt talar för en större skiva med en utväxling mot bakhjulet på kanske 3:1. Detta skulle göra det
mer kompakt och lättare.

Ja! Jag har funderat på samma sak, men som du säger så blir det en hel del energi motorn får ta hand om om man struntar helt i motvikt.

Bästa vore om man kunde matcha varvtalet där man vill ligga, sätta en "set speed" och sen ändra vridmoments-parametern så den jobbar mot den ställda
hastigheten hela tiden, förenklat som en fjäder som kan slå plus och minus. Detta vore verkligen en smidig lösning men tror man kommer undan
billigare och på ett sätt, enklare med en roterbar massa.

Som sagt. hade jag bromsat 100hp+ hade jag nog inte ens funderat på detta. Perfekt att börja med ett 10hp system...
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av bearing »

Rörelseenergin stämmer.
Men inte rotationsenergin. Beräkningen ska baseras på Ix, då cylindern ska rotera runt x-axeln. Men tänk på att det är radien du knappat in, så diametern på cylindern är 1m. En rätt stor cylinder/skiva. Osäker på vad du menar med 1:1. Ifall motorcykeln står på cylindern och driver med bakhjulet kommer cylindern få en periferihastighet på 25m/s, d.v.s snurra saktare än 25varv/sekund med 1m diameter. För att få skivan att rotera 25varv/s behöver den drivas från en trumma med ca 300 mm diameter (12").

Ett 12-tums motorcykelhjul betyder att diametern på fälgen är 12 tum, så ytterdiametern på däcket är större. Men det har ingen betydelse för dessa beräkningar.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av warpcore »

Oj, feltänk av mig. Det stämmer finns två faktorer att tänka på.
Såg att jag missat radie mot diameter, får bli att räkna om.

Ja 25varv/sek är på utgående hjul på hojen (minus däcket då som du sa) var bara något jag hade med som jag räknat på.
Man får se till räkna rätt på rpm för lasten kontra hojen och med eventuell växling sinsemellan.

Men summa summarum så håller du med om att det går att göra på detta viset? Antingen har man en stor j**** trumma, eller så kan man få vikten på annat håll med skivor etc och med ev utväxling för att nå värdet man behöver.

Sen är det inte så lätt att hantera 1m skivor som väger 20-30kg styck direkt. Dessa blir totalt livsfarliga om de är obalanserade så en balans mellan storlek, vikt och utväxling tror jag på. Utöver det har man ett annat problem och det är utväxlingen. Högre utväxling sätter press på transmissionen och det får inte glappa heller. Blir dyra kuggremmar och hjul...
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Balansbänk/bromsbänk liten MC

Inlägg av bearing »

Men summa summarum så håller du med om att det går att göra på detta viset? Antingen har man en stor j**** trumma, eller så kan man få vikten på annat håll med skivor etc och med ev utväxling för att nå värdet man behöver.
Självklart går det. Fast svårare än bara en solid trumma. Men kanske går att göra något ganska robust med utväxling också. Remdrift lät som en bra ide. En annan lösning är att ha en trumma med två diametrar, en stor diameter för att få tröghet, och en mindre diameter där däcket ligger an, för att öka vinkelhastigheten.
Skriv svar