Fjärrstyr Electrolux W555H

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
xarragon
Inlägg: 88
Blev medlem: 3 maj 2006, 14:10:35
Skype: xarragon
Ort: Halmstad
Kontakt:

Fjärrstyr Electrolux W555H

Inlägg av xarragon »

Hejsan, i min fastighet har vi en tvättstuga med 12 maskiner styrda av myntautomater som enbart tar enkronor. Det är en fantastisk lösning förutom problemet att jaga enkronor; ett mynt som snart plockas bort. Istället för att ersätta myntinkasten med nya 10-kronorsautomater tyckte jag att en panel med några knappar, en 4x20 LCD och elektronisk styrning kunde vara en bättre lösning. Varje "kund" anger trappuppgång, lägenhet och en personlig PIN-kod och summan läggs på hyran varje månad. En enkel mikrokontroller med RTC, backupbatteri och ett sätt att snacka med omvärlden räcker. Om man bygger lösningen på en Arduino (men med egen mjukvara) kan vem som helst byta ut systemet om det pajar.

Hursomhelst, för att det här ska bli verklighet måste tvättmaskinerna fjärrstyras. De gamla maskinerna var Cylindas fastighetsmaskiner och hade en extra kabel som går till myntmaskinen och gissningsvis ger en "enable"-signal när mynt lagts i. De nya maskinerna som ersätter de gamla allt eftersom de går sönder är Electrolux W555H. De är lustiga, har en USB-B-honkontakt i fronten under en lucka och lär ha en databuss för anslutning till fastighetssystemen. De saknar helt en manuell "enable"-signal verkar det som, så myntinkasten för de maskinerna är verkningslösa, något de antagligen hoppas att vi hyresgäster inte märker..

Reservdelskatalogen för maskinen visar elpanelerna, vilka har ett antal ingångar märkta:

RS232, COIN, D-BUS (2), M-COM, DO, OUTP, P-BUS (2)

Jag ska Googla vidare på de här och en del andra termer men undrade om någon har erfarenhet av sådana här system? Jag antar att Electrolux säljer något superdyrt, avancerat system med molnkoppling och iPhone-stöd. Men jag har frågat fastighetsägaren och de var nyfikna på ett billigt, enkelt alternativ. Vad krävs för att bygga elektronik som passar i den här fuktiga miljön? Viktigast av allt, hur bygger man sådan elektronik så att ingen skadas, vilka riktlinjer och lagar gäller? De gamla maskinerna är ju starkström, vet ni någon godkänd, färdig modul som låter mig fjärrstyra starkström via en optoisolerad svagströmsingång eller liknande?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fjärrstyr Electrolux W555H

Inlägg av Glenn »

kan inget om tvättmaskiner just, men jag har jobbat med att montera betalningslösningar (myntboxar/engångskort/laddkort/räkneverk osv) på kopiatorer en gång i tiden, och där var det oftast så att man hade en färdig ingång, och "coin" i ditt fall låter ju som en sådan, men den var inte aktiv från början utan behövdes slås på via mjukvara (eller jumper i äldre maskiner), ofta kunde man även ställa in hur mycket saker skulle kosta (typ en "kredit" för kopia, två för dubbelsidigt, fyra för färg och liknande), utan den inställningen struntade maskinen i vad som skickade sin på ingången.

De ingångarna var f.ö hyfsat skyddade, strömbegränsade, säkring och optokopplat, mest för att folk som försökte tjuvkoppla inte skulle lyckas elda upp maskinen skulle jag tro.

Det står nog i servicemanualen till maskinen, om du kan få tag i en sådan..
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Fjärrstyr Electrolux W555H

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag misstänker att COIN är just en sådan. Ibland vill dessa ha spänning, ibland vill de bara ha en vanlig potentialfri slutning.

Har ni inget system med RFID-brickor för att komma in genom porten? I så fall skulle jag föreslå att sätta upp en vanlig passer RFID läsare. Sedan använder du den vanliga passerloggen för att se vem som ska debiteras vad.
För att undvika att man blir debiterad dubbelt om man råkar scanna brickan 2 gånger, så finns det oftast en ingång typ "dörrkontakt" på passerläsaren. Koppla denna till en utgång typ som "Program klart" och ställ öppningstiden till obegränsad. Då kommer passerläsaren lysa grönt hela tvättprogrammet ut.
OUTP låter som en programmerbar utgång, som förmodligen kan programmeras till att dra när programmet är klart.

Är det vanliga EM4102-brickor (125khz) behöver tvättläsarna inte vara av samma typ som till porten, det behöver inte ens vara samma passersystem. Enda nackdelen är då att man får registrera varje hyresgäst manuellt så att man vet vilken bricka som är vem.


Det brukar stå i installationsmanualen hur COIN och sådant programmeras. Programmeringsläge brukar vara en liten tryckknapp på ett kretskort bakom en lucka.
Skriv svar