Bygga Mätmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Bygga Mätmaskin

Inlägg av teljemo »

Ritade en kopia av en detalj i helgen.. I ett Cad program..
Var en jätte stor radie som jag inte kunde mäta så fick lägga biten plant och mäta höjd skillnaden på ett antal punkter för att sedan rita upp det som en curved line i Cad..

Men så tänkte jag.. Vad behöver man för att bygga en mätmaskin.. Med kanske 200mm(kubik) som mät yta..

Tänker att man kunde köra den manuellt med handen.. Spetsen kan vara en "knapp" som skickar "koordinaterna"

Men vad kan man använda som känner av lägena och kan visa den datan?..
Tänkte först om man kan använda steg motorer på de sättet.. Baklänges.. Istället för att gå till ett ställe.. Läsa av var man har dragit den till?

Precis färsk idé.. Va tror ni..
Tänker mig ingen jätte dyr utrustning heller här.. Räcker att kunna mäta 100delar..

(Kan man få ut datan som visas i displayen på ett digitalt skjutmått live.. Isåfall kan man använda 3st skjutmått.. Xyz)
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av Limen »

Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av teljemo »

Limen skrev:Typ en sådan: http://fablab.ruc.dk/diy-digitizer/ ?
Det är exakt så jag menar..
Undrar dock över filformatet.. Pdf passar väll bra att mata in i en maskin men jag vill ha in det i fusion 360 (cad)
Funkar det tro..
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av persa »

Tror du att du kan använda något från den manuella mätmaskin jag rensade i våras så är jag helt öppen för bud. Vore kul om grejerna kunde bli använda i ett mätmaskinsbygge :). Det var i och för sig jämfört med dina behov en mycket stor maskin, varför skalorna också då blir mycket långa. Men dom kanske går att korta (har själv ingen aning om det är genomförbart)

Men det finns ju en färdig kedja från skalor via läshuvuden och kablar in till Deva-kort som monteras i PC samt även en riktig mätmjukvara för PC

Jag har nu bumpat tråden med grejerna så den ligger aktuell under köp o sälj
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av svanted »

hade inte du en CNC?
sätt dit en "touchprobe" istf fräshuvud och mät med den.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av teljemo »

Jag har 3d skrivare.. Jag har gjort fäste för mät klocka i skrivar huvudet för att mäta planheten på bedden.. Men roligare med den i länken ovan. Redan beställt prylarna.. Haha
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av teljemo »

Om man använder måtten på armen.. Centrum på hålen och spetsen.. Då borde man kunna designa en egen arm och printa ut istället för att ha platta trä skivor.. Men rätt så extremt noga känns det som.. Hamnar ett hål en hundradel Off så är man ute och cyklar..
Måste beställa en kalibrering kub från verkstan på jobbat.. Och be kvalité avdelningen mäta upp den i våran stora mätmaskin
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av H.O »

> Tänker mig ingen jätte dyr utrustning heller här.. Räcker att kunna mäta 100delar..

Gissar att du var "lite" optimistisk och inte riktigt seriös med att mäta 100delar (som i 0.01mm) tillsammans med masonitbitar och 600ppr enkodrar :-)

En FARO Prime mätarm för ett par hundratusen spänn har en repeterbarhet på 0.016mm och då är det den minsta och därmed bästa (i hänsendet repeterbarhet) i deras sortiment. Nu har den fler axlar och betydligt längre räckvidd än den lilla i videon vilket såklart gör det hela mycket svårare men vi pratar om en styv och glappfri konstruktion i kolfiber och temperatursensorer i lederna för att kompensera för längdutvidgning osv.

Jag säger inte att det inte går att göra nått användbart själv men räkna inte med att kunna mäta hundradels mm. Sen är matematiken inte helt trivial (inte för mig i alla fall) men det går ju alltid att reda ut.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av zealotry »

Finns ju ett fint liknande projekt här på forumet, annan skala men kan ju ge inspiration: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=52507
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av Micke_71 »

En normal CMM på byggd på granitskiva, luftlagring, beröringsfria skalor, temperaturstabiliserat rum brukar hamna på typ 3my i grundtolerans sedan + par my per meter. Mätspetsen är då kortast möjliga med trådtöjningsgivare. De minsta ligger då i praktiken runt 5my med kort spets o kostar upp till någon mille.

Trots temperaturstabilisering så behövs det bara att temperaturen ändrar sig ett par grader i ena hörnet så tappar kalibreringen direkt.

Många kunder tror att mätmaskinerna är något underverk som går att mäta allt och hur som helst med. 300mm förlängning på mätprob, huvudvridningar, 60mm lång mätspets och de förstår inte hur noggranheten går ner till 0.02-0.03mm och det går inte att mäta kastkrav inom tusendelar. :|

Om du bygger på en diabas/granitskiva med skenstyrningar så kanske du som amatör kan komma ner till 0.05mm total noggranhet med skicklighet och tur. Att kalibrera mot en diameter och sedan mäta samma diameter talar bara om repeterbarhet, ingenting mer.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av teljemo »

man är ju van med hundradelar med skjutmått. trots att man inte ska mäta hundradelar med skjutmått pga att dom inte garanterar säkerheten.. :P
Men det känns bättre..
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av Micke_71 »

Jo, många digitala skjutmått kan repetera ner mot en hundradel om det är hyffsat kvalitet på dom. Men då är det i en axel och korta mätskänklar.

Räkna på en mätarm om armarna är ex 300mm långa, dvs en liten fjutt arm. För en hundradel så måste encondern ha en upplösning på 188495 pulser per varv. Aderar du sedan flera vinklar så pratar vi om miljoner pulser per varv. Vilket bara är den teoretiska upplösning, sedan så har man flex i armarna mm.

en vanlig cmm som ska kunna kalibreras och hålla kalibreringen måste vara friktionsfri och byggd på en bädd som inte rör sig. Dvs diabas eller granit i temperaturstabiliserat rum. Det är tyvärr mycket jävligare än man tror.

Men å andra sidan innan vanliga mätmaskinerna kom, hur klarade man av o mäta då? Idag så finns en övertro på CMM i alla typer av mätningar där vi dagligen ser resultat som är inte överensstämmande med verkligheten. Men kunderna tror ändå på att CMM är universallösningen på all typ av mätning.

Ett exempel. Ta en lång axel av någon form. Säg 2000kg i vikt, diametrar från 200-500mm och längd ca 2000mm. Det finns två lagerlägen som skapar en referens AB. i ena änden så har du en diameter med 0.01 i kast. Den är 400mm utanför lagerläget. Biten kommer att hänga kanske 0.02 av egen vikt. Referensen AB är en rak linje mellan lagerlägena. Nu kan du bara mäta lagerlägena uppifrån. Dvs 180 grader av cirkeln om du har en 60mm lång mätspets. Men i änden så måste du vrida mäthuvudet 90grader.

Problem nr1 eftersom biten eller änden hänger av vikten så kommer denna diameter inte att ligga i linje med referensen. 0.02mm ger ett kast på 0.04mm

Problem nr2 Att mäta 2 diametrar över halva cirklar med sådan spets och kanske 1000mm isär ger kanske en noggranhet på 0.02mm och sedan så virder du huvudet, trots att det är kalibrerat med vridningen så tappar man ändå 0.005mm i repetering. Bara där kan du få ett kast på 0,05mm.

Men biten är rundslipad på fasta dubbar i en uppspänning, tusendelsklockor har satts på dessa tre diametrar när den roterar i slipmaskinen, de står totalt still. Kastet under 0.001mm.

Kunden vill ha ett grönt mätprotokoll, han bryr sig inte om att mätningen i slipmaskinen visar på under en my i kast. Och det är ta mig fan omöjligt att förklara att det handlar om ett mättekniskt problem.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av meconer »

Jag har en manuell liten Mitutoyo mätmaskin som aldrig används längre. Den kanske kan vara intressant att ta över för en lagom peng för någon här? Jag ska ordna lite bilder när jag kommer ihåg det.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av meconer »

Idag kom jag ihåg att ta ett par bilder på underverkat.
Först själva maskinen:
2016-09-20 16.36.33.jpg
Och så styrlådan:
Den har någon defekt i skrivaren som gör att man måste driva fram papperet med fingret i lagom takt för att få en utskrift. Jag har inte felsökt det.
2016-09-20 16.36.37.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Hur stora objekt/vikt kan man mäta med denna? Hur stor är den = mått vikt?
Skriv svar