Förhindra Omstart vid Start!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Förhindra Omstart vid Start!

Inlägg av 4kTRB »

Har en fundering på om det skulle kunna gå att få till
en funktion som förhindrar att spänningen till vissa
tillbehör i bilen sjunker så pass mycket att de hamnar
i omstartsläge. Tänker mig ett kondensatorpaket med en
backdiod som kopplas in då strömmen från kondensatorpaketet
vänder ritning.
Att jag vill koppla in dioden tillfälligt beror på att jag
vill ha så liten spänningsförlust som möjligt. En pryl som
tex drar 15A gör att det blir 15W förlust redan vid 1V
spänningsfall vilket inte är önskvärt.

Nu är frågan om detta redan finns? Och om inte hur ska jag
få till det, det borde gå att fixa.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förhindra Omstart vid Start!

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för pryl som drar 15A?
Det blir en stor kondensator om det ska räcka några sekunder. Bättre isf med ett litet sla-batteri och skiljerelä.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Förhindra Omstart vid Start!

Inlägg av 4kTRB »

Nej den drar inte 15A normalt och aldrig vid start, kanske 0.5A.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Förhindra Omstart vid Start!

Inlägg av Norpan »

Ofta beror det på att de kopplas bort av tändningslåset för att ge all energi till det som behövs vid start, och inte att spänningen sjunker.
T.ex. cigtändaruttag och lyse är vanligt att koppla bort vid start.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Förhindra Omstart vid Start!

Inlägg av grym »

finns ju supercap och dess kloner, dom räcker ju långt

och som skiljediod så väljer man en vettig schotky som vid dom låga strömmarna har ett lågt framspänningsfall
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6109
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Förhindra Omstart vid Start!

Inlägg av Biker »

En schotky och ett 1Ah 12V SLA batteri grejar biffen.
Billigare än en jättkonding

I en bil med systemspänning på 14,5V så kommer du ändå ha en grundladdspänning efter dioden på ganska godtagbara över 14V
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Förhindra Omstart vid Start!

Inlägg av 4kTRB »

Prylen som "reset:ar" vid start är kopplad direkt på batteripolerna via
några meter kabel med säkring. När den drar 15A sjunker spänningen vid prylen
ca: 1V. När motorn är igång och generatorn laddar håller spänningen
14V. Med en diod i serie skulle spänningen sjunka till runt 12V vilket motsvarar
en effektminskning runt 30W i prylen (inte riktigt då strömmen sjunker en aning).

Men tydligen räcker start av motorn för att batterispänningen ska sjunka så pass
mycket att prylen startar om.
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Förhindra Omstart vid Start!

Inlägg av ToPNoTCH »

Norpan skrev:Ofta beror det på att de kopplas bort av tändningslåset för att ge all energi till det som behövs vid start, och inte att spänningen sjunker.
T.ex. cigtändaruttag och lyse är vanligt att koppla bort vid start.
Det är inte som så att detta även är till för att skydda saker mot back-EMF som lär vara rejäl i startsammanhang ?
Skulle tro att en mobilladdare eller liknande, som placerats i cigguttaget skulle må dåligt annars.

Utan att veta så får jag känslan av att en modern bil inte skulle behöva koppla bort saker om det inte fanns en anledning.

Samtidigt förbryllar det mig lite att min ganska nya (1år) bil slår av allt när jag startar, men när den stänger av motorn själv (sådan modern miljö shit) vid stopp, så slår den inte av något när den sedan startar själv.
Ganska ologiskt. Särskilt med tanke på att jag fått förklarat att sekunden efter man släppt bromsen och motorn startar, så används "startmotorn" som hjälpmotor tills ordinariemotor får upp moment.
Det borde ju rimligen ta mer ström än min "manuella start" när jag sätter mig i bilen.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Förhindra Omstart vid Start!

Inlägg av Norpan »

Det man kan tänka sig är att när stop n go funktionen används så förutsätts det att batteriet har fått lite laddning för att komma till den första stället den stoppar motorn på, och ganska säkert var det tillräckligt för att få igång den från början.
När du startar med nyckel, eller vad det nu är nuförtiden, kan den ha stått länge.

Å andra sidan hade nog de flesta gjort allt att för att få bort stop n go funktionen om allt i bilen skulle starta om varje gång.

Det här med back emf undrar jag om det gör så mycket, strömmen borde inte komma i närheten av vad startmotorn vill ha när den går, möjligtvis att spiken blir så kort att batteriet inte hinner hålla ned den, det lär väl vara lite induktans i ett bilbatteri åxå.

Men jag vet inte, bara lite hypoteser.
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Förhindra Omstart vid Start!

Inlägg av ToPNoTCH »

Teorierna verkar rimliga.

Men det är ju "allmänt känt" att det finns inte mycket som slår bil el när det kommer till "smutsig spänning". Jag har hört skräckexempel på vilka transienter som kan uppstå. Hälften säkert väl kryddade :-)

Jag skulle nog personligen ändå tänka både en och två gånger innan jag "bypass kopplade med diod" det som tändningen slår av.

En bilstereo som får stryk kan vi nog alla leva med, men om ECU eller bränslepump etc. tar smörj så kan det ju bli ett kostsamt experiment.

Det där med skiljerelä gör väl heller ingen magi utan parallellkopplar väl i princip batterierna när primärbatteriet nått en tillräcklig spänning.
Det skulle därför inte heller vara en garanti för skadliga strömpulser.
Skriv svar