Konstruera en frekvensblandare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Radiorattarn
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2016, 12:35:37

Konstruera en frekvensblandare

Inlägg av Radiorattarn »

Vet någon av er kunniga hur man skulle kunna konstruera en enkel frekvensmixer som går att montera på antennutgången på en walkie talkie så att dess 136 mHz utsignal nedskiftas till 106 mHz? Jag har försökt själv att rita ett enkelt kopplingsschema för detta men hittills har jag gått bet. Jag hittade dock en formel på wikipedia som jag antar går att använda:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mixer_(elektronik)
Vilka fler komponenter kommer behövas förutom en lokaloscillator och ett lågpassfilter? Finns det en risk att walkie talkien tar skada av denna konstruktion?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Konstruera en frekvensblandare

Inlägg av lillahuset »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Konstruera en frekvensblandare

Inlägg av grym »

det finns gott om färdiga mixers, men frågan är vad du tänkt göra med det?, ge gärna ett beskrivning om vad du vill ha för nytta av det
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Konstruera en frekvensblandare

Inlägg av vaxfan »

Det låter mer som en transverter som TS behöver.
Den konverterar signaler som är på antenningång/utgångsnivå både för sändning och mottagning.
Inom amatörradion var det förr ganska vanligt för att konvertera mellan 28-30 MHz och 144-146 MHz, då det var lättare att köra med befintlig kortvågstransciever då SSB/CV utrustning för 144-146 MHz var förhållandevis mycket dyrare än att bygga/köpa en transverter.
Radiorattarn
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2016, 12:35:37

Re: Konstruera en frekvensblandare

Inlägg av Radiorattarn »

grym skrev:det finns gott om färdiga mixers, men frågan är vad du tänkt göra med det?, ge gärna ett beskrivning om vad du vill ha för nytta av det
Jag har en ställbar walkie talkie som kan sända i frekvensområdet 136-174 mHz. Jag tänkte testa och se om det går att få in sändningen på en vanlig FM-radio, därav önskar jag få ner frekvensen till ca 106 mHz. Jag vet att det är olagligt att sända på den frekvensen och det är ingenting jag kommer göra heller förutom vid en total kommunikationskollaps i samhället. I min walkie talkie kan jag ändra modulering från smalband till bredband så teoretiskt borde det fungera tycker jag.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Konstruera en frekvensblandare

Inlägg av Bjaellerud »

Du menar väl MHz och inte milliHertz?

Det är svårt. eller opraktiskt att blanda sändareffekt till en ny frekvens, man måste då dämpa effekten ner till 1 mW, sedan blanda med en kristallosc.
Sen förstärka igen till ny effekt vid 106 MHz. Högeffektblandning gör man sällan.

Bättre är att göra en konverter till din radio så att den lyssnar på 136 MHz eller helst över 137 MHz.

En vanlig FM radio har en spegelfrekvens, förutsatt att dess lokaloscillator ligger över mottagarens frekvens kommer då dess spegel att lyssna på.
108 MHz + 10,7 + 10,7 = 129,4 MHz.
Du behöver då trimma om radion lite för att kunna höra din walkie talkie.

Ofta kan man höra andra typer av falska frekvenser i en ekel mottagare, så ratta över FM bandet medan du sänder med din walkietalkie å kanske den hörs någonstans ändå. Men sänd inte på flygradiobandet.

Men en kommunikationsradio sänder FM med smal deviation +-2,5 eller +-5 kHz. Det man kallar smalband resp bredband
Radioapparater för FM rundradio är avsedd för bredbandiga sändningar och behöver en deviation på +-75 kHz för att det skall låta skapligt i högtalaren.
Så din walkie-talkie kommer att låta som en andeviskning i en sådan mottagare.

Observera att 136 MHz är inom flygbandet, där sänder man AM, och det är verkligen inte lämpligt att sända där.
Flygbandet 118,000 till 136,975 MHz.

Roy
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Konstruera en frekvensblandare

Inlägg av hawkan »

Som lekman blev jag intresserad att veta om det faktiskt finns system som jobbar med milliHertz.
Ni som kan verkar ju veta, men vad blir det, en våglängd på 3000000000000 m, hur sänder och tar man emot det?
Bara nyfiken.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Konstruera en frekvensblandare

Inlägg av johano »

Benlängden på en halvvågsdipol för 300mHz blir 2400km ;-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Konstruera en frekvensblandare

Inlägg av grym »

då skulle jag säga att det vore enklare att bygga en ren sändare från grunden, det blir enklare, mindre delar

man måste ju ändå bygga en oscillator, div filter, mixer, förstärkarsteg inklusive effektdelen och dess filter och strömförsörjning

eller köper man en färdig från kina för en femhundring
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Konstruera en frekvensblandare

Inlägg av Bjaellerud »

Jo mHz används.
Inom seismologion exvis, svängningar i jorden efter jordbävningar och atombombsexperiment, där 0,001 Hz är bland de lägsta frekvenser som detekteras.
Hz, Hertz är SI (internationell standard) för händelser per sekund.
Prefixet Mega skrivs M, och m står milli, eller måttenheten meter.
Det finns även mätningar av elektromagnetisk strålning, dvs radio, i mHz bandet. Exvis de som alstras av jorden själv.
Således Jula säljer rätt stora små skruvar på 3 Mm ( Mega meter).

De omtalade gravitationsvågorna, som nyligen har mätts upp var i området 100 Hz, men nya rymdbaserade mätare för Gravitationsvågor skall kunna mäta ner i mHz området.



Vad gäller trådstartarens sändningar, en FM sändare för piratsändning på FM bandet (88-108 MHz) är enkel att bygga och det finns massor av beskrivningar på nätet. allt från en transistors spionsändare till 10 W stereo FM sändare.

de
Roy
Skriv svar