"Touchsystem" för interaktivt bord

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

"Touchsystem" för interaktivt bord

Inlägg av thewho »

Hej

Nya projekt på gång, och denna gången handlar det inte om metallbearbeting :roll:

Tanken är att bygga ett Led RGB vardagsrumsbord med touchfunktion. Är ganska säker på hur allt utom touchen ska fungera/göras.
I den här filmen använder han ir led och fototransistorer som känner av när tillräckligt mycket av ledarnas ljus studsar mot ett objekt och tillbaka på fototransistorn. Om jag förstår det rätt :?:

Inga fel i de, det fungerar ju.. Men, jag vill inte ha en genomskinlig glasskiva :vissla:
Så frågan är om ir systemet fungerar genom en blästrad glasskiva? Alt. en glasskiva med vit vinyl på ena sidan?

Eller finns det någon annan "enkel" väg att gå? Tänkte mig ca 100 punkter över en 50*85cm yta.
Det ska styras med en Arduino Leonardo alt. Mega om mer minne behövs.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: "Touchsystem" för interaktivt bord

Inlägg av mippen »

Capacitiv touch som fräses in bakifrån?

http://www.cypress.com/products/capsense-controllers

Är det "sliders" eller "buttons" som är tanken?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: "Touchsystem" för interaktivt bord

Inlägg av thewho »

Glömde nämna att det ska fungera med "saker" också, dvs. fjärrkontroll, dator osv. Det lär cäl inte fungera med kapacitiv touch?

- "Är det "sliders" eller "buttons" som är tanken?"
Inte helt säker på vad du menar, men jag tänkte mig 25x15 ledpunkter i ett rutnät.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: "Touchsystem" för interaktivt bord

Inlägg av Findecanor »

Som den här?

Microsoft's bords-skärm (som först hette "Surface" innan de bestämde sig för att använda namnet till en tablet) använder en bakgrundsbelyst skärm och några kameror som känner av när något rör skärmen. Den kan skilja mellan touch och föremål. Föremål kan ha QR-liknande koder på undersidan som används för att identifiera dem.
Skriv svar