Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av hummel »

Dubbla kostnaden mot pricka fingret per månad. Värd varenda krona (Dirham) att slippa sticka fingrarna 10 gånger per dag.
Freestyle Libre var en "live changer" för mig, det var förövrigt även diagnosen diabetes. Jag kollade enkelt blodsockernivån samtidigt som jag skriver detta utan att spilla blod på tangentbordet.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av tecno »

Lite skillnad om man måste punga ut för allt, här hemma så 'ingår' basic grejerna via diabetessköterskan. Jag lär aldrig få det där trevliga tyvärr, gillar mät sättet skarpt.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av hummel »

Freestyle Libre verkar inte gå på sjukförsäkringen här i Abu Dhabi. Sensorn kostar 400 Dirham (920 SEK). Testremsorna och nålar kostar 450:- här så jag har valt att betala ur egen ficka den extra kostnaden för Freestyle Libre. När jag flyttar hem går priset i alla fall med 50% eftersom det är klart billigare i Sverige.

Vad gäller funktionen så kan jag nu närsomhelst kolla blodsockernivån, om jag vaknar på natten eller sitter på ett möte så tar det 3 sekunder att göra en mätning!
Den loggar insulin, blodsocker, kolhydrater (självklart får man mata in insulin och kolhydrater för hand men det är enkelt).
Elegant att läsa över alla data till datorn och kolla statistiken.

Vad är standardutrustningen man får i Sverige av sjukvården för behandling av diabetes?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av tecno »

Lansetter, mätstickor och mätare.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av hummel »

När det finns utrustning som ökar livskvaliten flera gånger om. Hoppas Freestyle Libre eller liknande kommer ingå snart.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av tecno »

Lär nog dröja med såna fina saker, det beror ju lite på i vilket landsting man är och vad de anser sig ha råd med.
Skriv svar