Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av teljemo »

Min kära fru har diabetes.
Ibland är det svårt att veta, tog jag sprutan nu.. Vid mat intag eller kvälls sprutan i tv soffan...

Tänkte att man borde kunna göra nåt som kan visa om sprutan är använd nyligen..

Tänker tex att när man tar av locket kan det registreras och sparas i 1h tex.. Så om man trycker på en knapp så lyser en led om man har tagit av locket innom en timme...

En sån krets skulle byggas i ett lock som flyttas till den sprutan man använder.. Den bör vara så liten som möjligt..

Jag skulle behöva hjälp med hur detta görs smidigast.

Jag kan inte programmera så behövs det skulle jag uppskatta hjälp där oxå.. Men tänkte att det kanske går med en timer ic bara (aldrig använt men läser ständigt om hur mkt folk använder 555 till olika saker)

Va tror ni.. ?

Bild på inulin spruta med locket avtaget.. Min tanke är att bygga in kontrollen i locket.. Jag har 3d skrivare så man skulle kunna designa ett nytt lock eller påbyggnad..
IMG_20160729_115016.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av grym »

fulfundering

lcdstoppur, gärna liten då, på en hållare på korken
sedan två tungelement relän, så när man tar ur den nollas tiden och när man sätter tillbaka den så börjar den ta tiden, då ser man hur längesedan man satte tillbaka korken
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av drh »

Det som ploppade upp i mitt huvud för att kolla när korken åker av är en fotoresistor om man även ska kunna göra det i totalt mörker - en mikrobrytare
450xN.jpg
12-1872.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av lillahuset »

Det märks att vi är på ett elektronikforum...

Varför inte bara En flyttbar ring som indikerar när man senast använde den? Man flyttar den alltså manuellt. För enkelt kanske.
Jag använder en liknande teknik med min dagliga medicin. När jag har tagit den flyttar jag vattenglaset till hyllan ovanför. Lätt att avgöra om jag tog medicinen på morgonen.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av E Kafeman »

Timer till sprut-locket finns det redan i många utföranden.
https://timesulin.com/

Finns även i kombination med olika telefon-appar eller fristående app-påminnare:
https://play.google.com/store/apps/deta ... areminders
Har man mycket svårt att komma ihåg finns pump-alternativet som gör att man kan glömma en månad i taget.
http://miksusliv.blogg.se/2014/may/mina ... ikter.html
Det är knappast något nytt då jag var med och utvecklade denna produkten för mer än 10 år sedan:
http://www.onetouch.com/ping
Man kan även kombinera pumpen med en trådslös 24/7 glukos-mätare så man slipper komma ihåg den delen också:
http://www.medgadget.com/2009/09/medtro ... cemia.html
Trådlöst kontrollerade depå-pumpar som byggs in under skinnet finns
Fördelen med depå-pumpar och 24/7 övervakning är att man kan få jämnare glukos-nivå då pumpen anpassar mängden insulin, men det är kanske mer av intresse vid svårare diabetes.
Några enklare timers/påminnare för piller: http://www.epill.com/

Alla dessa prylarna bör man kunna få information/hjälp från landstinget om vad som finns.
Tyvärr kan det uppfattas som att det patienten inte vet att det finns och därmed inte kan efterfråga, sparar pengar åt landstinget.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av johano »

Jag bytte till nya sprutor för ett tag sen (Novo Nordisk) och den funktionen finns
inbyggd direkt i sprutan, mycket praktiskt!!
20160729_140518.jpg
20160729_140500.jpg
/johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av GFEF »

Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av teljemo »

Man vill ju få bort det manuella momentet helt.. Jag spray målade ett lock som man kan sätta på när man tagit sprutan.. Men sitter man o kollar film eller nåt.. Lätt att man glömmer..

Ja hon visste att det fanns att köpa.. Men roligare att tillverka..

Man borde kunna ha en liten knapp inne i locket så när man sätter på locket registreras det när knappen trycks mot nål skyddet..

Kan man göra en timer krets så att under 60min så är det öppet så att efter det startat.. Om jag trycker på en annan knapp så tänds en led.. Efter den tiden tänds den inte..

Då kan man lätt ta reda på om man haft av locket på sprutan innom en timme..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske ingen hjälp men jag har en halssprej med räknare. Sådan kanske finns för sprutor. Fast då måste man ju minnas senaste mätarställningen.

Man man försåg korken med lite elektronik, blir korken flyttbar då? Alltså kan den flyttas till nästa spruta.

En annan tanke. Ett tidur som ger signal när det är dags för spruta och som måste nollas manuellt. Ev i ett format så den sitter ihop med sprutan.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av E Kafeman »

Man borde kunna ha en liten knapp inne i locket så när man sätter på locket registreras det när knappen trycks mot nål skyddet..
Ja, så fungerar det första förslaget. Man kan läsa hur lång tid det var sedan man senast lyfte på locket.
Men roligare att tillverka..
Nej verkligen inte. Allt för mycket jobb och kostnad för tillverkning av dessa smådelarna och sedan tillkommer utvärdering av ett antal prototyper för att få säker funktion osv
Åtar jag mej jobbet för att ta fram ett exemplar så är utvecklingskostnaden 5-siffrig.
Det finns bättre saker att utveckla inom detta området utan att uppfinna hjulet igen.

Visst man kan tänka sej enklare lösningar, typ en pappersremsa påklistrad där man antingen markerar rutor med en penna eller som föreslogs, ett vred med siffermarkeringar.
Då blir frågan, om man kom ihåg vredet senaste gången. Det är mao rätt värdelös funktion i detta sammanhang.
Knyta fast en vanlig klock-timer på sprutan kommer ha samma problem. Kom man ihåg att nollställa klocktimern senast?
Bygga lite större hembygge med nåldetektor går bra, men är du ens beredd att fästa upp kretskort och batteri på sprutan av storlek som du kan bygga själv? Det får räknas som smått om nödvändiga elektroniken i ett hembygge ryms inom typ ett halvt cigarrett-paket och ska då byggas så att det är tåligt och inte känns klumpigt att ha i fickan tillsammans med sprutan. Jag får inte ihop den ekvationen.
I synnerhet som det redan finns något välfungerande som knappt ökar storleken på sprutan.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av johano »

Håller helt med!

Alla lösningar som byggs "parallellt" med sprutan kommer ofelbart leda till att man hamnar i "ofas", typ: "kom jag ihåg att knyta upp knuten/sätta krysset/trycka på timern när jag tog sprutan??"

Det enda som funkar rimligt säkert är om funktionen är inbyggd i själva sprutan och triggas då dosen faktiskt tas. Att den sen dessutom visar hur stor senaste dosen förutom hur länge sen det var den togs är en extra bonus.

/johan
salle
Inlägg: 852
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av salle »

Ha sprutan i en tidsinställd låda.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av SeniorLemuren »

En kompis till mig har några olika preparat mot stroke. Blodförtunning m.m. Han har satt sin smartphone på väckning de tider han skall ta sina piller. Är man noga med att göra det direkt då så funkar det, men man får ju naturligtvis lägga det på tider då man kan ta dem direkt annars är det kört.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av hummel »

http://www.freestylelibre.se

Den funkar fantastiskt bra tillsammans med novorapid-sprutan.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sätt att veta om man tagit kvälls sprutan (insulin)

Inlägg av tecno »

Trevlig liten mätnings pryttel men fan så dyr!
Skriv svar