Laser för att döda mygg ...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Laser för att döda mygg ...

Inlägg av adent »

Efter att ha läst den här xkcd:n för ganska länge sen fick jag en liknande idé

https://xkcd.com/382/

Men att använda kamera för att tracka flugor och sen skjuta ner dem med laser, men bara när de är över en hink.
Skulle också vara en fantastiskt bra grej att ha i köket.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Laser för att döda mygg ...

Inlägg av NULL »

Viktigt att den inte tar humlor och andra pollinerare, så att mäta vingslagsfrekvensen verkar bra. :tumupp:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laser för att döda mygg ...

Inlägg av xxargs »

Nu kanske jag är tråkig...


...men tror nedanstående är enklare och billigare lösning - och fungerar redan nu! ;-) - det som skissats hittills tråden i form av teknisk lösning är nästan lika avancerat som många modernare krigsfartygs robotförsvar både i komplexitet och i potentiell kostnad...

http://www.icahemma.se/myggskydd-mr-mos ... -2089.aspx.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Laser för att döda mygg ...

Inlägg av cetex »

Du är ganska tråkig. :)

Har inte 230V i stugan och sen ska man väl inte ha sånnadär tabletter utomhus direkt, läre inte göra nån direkt nytta då det oftast blåser lite vid stugan och vinden vrider och vänder på kvällarna så ska man ha sånt får man springa runt med grejorna hela tiden eller slänga ut 10st i en cirkel runtom en. Myggspiraler "US622" är väl ungefär samma sak.

Flickvännen får dock allergiska besvär av dom så jag jagar alternativ. :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laser för att döda mygg ...

Inlägg av xxargs »

Dom finns i 12 Volt också, dock får man leta lite efter försäljningsställe av 12Vvarianterna - och thermacell är avsedd att använda utomhus och fungerar förvånansvärt bra, finns hölster så att man kan ha dom i bältet medans man är ute i buskarna.

Själv tycker jag det är mycket värt om man slipper kladda DEET-myggmedel på sig själv om det kan lösas på annat sätt. och så är det inte alltid att myggmedlen gör som man hoppas på heller...

det finns nog en hel del i rökspiralen som man kan reagera emot - frågan om det är något i röken som irrterar eller d-alletrinet i sig som är den egentliga repellenten/insektsdödaren som irriterar.

verksamma medlet - d-alletrinet i dom här plattorna är i stort sett luktfria - men det kan vara lite parfym tillsatt så att folk 'märker' att det fungerar men den doften brukar vara helt borta inom någon timme.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Laser för att döda mygg ...

Inlägg av 4kTRB »

I Afrika har de gjort försök med att fånga malariamyggor
med mänsklig doft https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... -1.3686372
Fick mig att tänka på en gång då vi satt och fikade utomhus och
getingar började bli lite jobbiga. Jag fyllde en mugg med socker och
lite vatten och ställde en bit bort och vips så flög alla dit.

Ibland undrar jag dock om det inte finns de som smetar sånt på andras
bilar och dyligt...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laser för att döda mygg ...

Inlägg av xxargs »

Människan avger oktenol (mushroom alcohol även kallat utomlands) i sin svett och man tror idag att det är den sista triggern för att en mygga skall sätta sig och suga tillsammans med värmestrålning och lokalt ökad koldioxidhalt som vägledare till målet för myggen - man är idag ganska säker på att DEET i myggmedel blockerar sensorerna för oktenol i myggan och myggan betraktar det som en bom-körning (dvs. djuret antas har hunnit försvinna ur myggans synvinkel) om den inte känner av oktenol och därför kan flyga runt och 'söka' men utan att sätta sig på en människa som använder DEET-myggmedel på rätt sätt.



Det finns lite större gasoldrivna myggfångare som använder oktenol-tabletter och tillsammans med koldioxid från gasolförbränningen och värmen som bildas för att locka myggen och kan fånga in hundratusentals med mygg och knott per dag och placeras på sådana ställen och kända myggstråk i avsikt att tömma områden på vuxna djur så att inte lika många nya ägg läggs igen i våtmarkena och dessa myggfångare är ingen snabblösning för ett plötsligt akut myggproblem utan används med planering med tidig start på vårsommaren och under lång tid för att minska, ja nästan utrota myggen, totalt sett i området.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Laser för att döda mygg ...

Inlägg av grym »

hm, upptäckte av slump att flugor inte klara sprayflaska med decificeringsmedel, läs sprit och vatten

det var en irritrande snabb fluga på toan och jag hadde en sådan där vanlig handpumpsprayflaska med ytdecificering och det vingade den direkt

skall provas mera om det skulle kunna fungera i automatiserad skala
Skriv svar