elektrifierad kniv för träningssyfte

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Poke »

notis: jag kommer inte posta några framstegsbilder, elscheman eller förklara ingående hur jag gjort här på forumet eftersom jag inte vill att någon utomstående person försöker sig på att bygga en och riskera att skada sig och göra den starkare eller ta ideer för att göra en elkniv som är till för annat än träningssyfte.
jag kommer gärna berätta hur det går och hur jag tänker men vill folk se så kommer det ske med mailkontakt/PM.



först och främst, jag har läst forumet efter gamla trådar. jag VET om att inte många här inne vill hjälpa någon göra en "stungun" och det är inte det jag behöver hjälp med. så var god och läs ordentligt först innan ni börjar hytta med fingret.

såhär ligger det till:
jag är certifierad instruktör inom krav maga (israeliskt självförsvar)
vi arbetar med blandannat försvar emot slag, sparkar, slagträn, glasflaskor, knivar, pistoler osv osv.

problemet jag har är att när en elev kör med en gummikniv så brukar det oftast inte tas på allvar, "ja men den nuddade mig bara" och om man tar tex en shockknife ( http://www.shocknife.com/ )
som smattrar och ger en stöt så blir i 99% av fallen eleven alltid på alerten och tänker mer på att utföra en ordentlig teknik än att försöka sig på dumma beslut och avväpningar som är direkt dödliga för eleven.

problemet med shockknifes är att iochmed att det är så dyra så vågar oftast eleven inte utföra tekniker där man slänger iväg kniven ifrån attackeraren eller slår emot knivhandtaget för att de inte vill ha sönder den (det är ingen exremt hård plast i dem)

shockknifes som är bland de enda på marknaden kostar flera tusen för ett paket med kniv och tillbehör vilket kan vara döden för vissa klubbar som inte har ekonomin.

så jag har bestlutat mig för att bygga min egna liknande prototyp.

målen jag har är följande:
hållbar, jag vill 3dprinta den i ABS plast alternativt fräsa i Polyoximetylen.
stöten skall gå att ställa in ifrån "obehaglig" till "kittlande" med en potentiometer. den får ABSOLUT inte vara skadlig eller dödligt (såklart)
den skall drivas med 9v batteri

jag har labbat lite fram och tillbaka med kretskortet ifrån en elektrisk flugsmälla och överväger om jag kan koppla in en potentiometer på kortet och använda då den endast kostar 30kr att köpa in bör det bli billigare än att bygga egna kort.

detta är det lilla problemet, jag kan säkert lösa detta igenom att kolla på korten mer och googla och se hur jag får frame en stöt som är odräglig men inte skadlig.

shockknifesen "smattrar" när man startar dem, så det blir dels en visuell nervositet hos eleven samt rädslan att få en stöt. men jag kan inte förstå hur de löser smattrandet utan att tömma batteriet på nolltid? stunguns använder väl tändspolar av något slag om jag förstått det rätt?

samt att jag vill kunna via blåtand sända signaler till en dator när en stöt har lösts ut. detta för att i framtiden kunna hantera det på graderingar eller tester. jag vet att jag själv med många andra som är vana vid knivar med el inte ryggar tillbaka eller reagerar när vi får en stöt.

jag har en adafruit feather som kan köra blåtand, men här står jag lite still för jag vet inte hur eller vart jag skulle få tag i informationen att en stöt har lösts ut. min spontana tanke är att koppla in mig på utgående + och - men jag antar att jag kommer bränna kretsarna på adafruiten isåfall? kan man lösa det med motstånd som minskar ner strömspiken som går till adafruiten?

tacksam för svar.



//Markus
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Joe »

Intressant, har du läst patentet? Det borde stå något matnyttigt ang utformnningen där.

Från deras hemsida: "The Shocknife SK-2 training knife has a potentiometer (Shock Adjustment Screw), which allows the user to adjust the level of shock received. Shocknife’s maximum setting produces a shock with a maximum of 7,500 volts with under 1 milliamp (.00075 AMPS)."
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Meduza »

Den elektriska flugsmällan är väl inte strömbegränsad på utgången, brukar dessutom vara bra mycket lägre spänningar i dom? Du vill nog upp till ett par kv och med en mycket aggressiv strömbegränsning.

För det bruket du pratar om så skulle jag inte titta på ABS utan snarare tex Taulman Alloy 910 om du vill printa, men jag tror att fräs är rätt håll att gå i slutändan
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Poke »

Joe skrev:Intressant, har du läst patentet? Det borde stå något matnyttigt ang utformnningen där.

Från deras hemsida: "The Shocknife SK-2 training knife has a potentiometer (Shock Adjustment Screw), which allows the user to adjust the level of shock received. Shocknife’s maximum setting produces a shock with a maximum of 7,500 volts with under 1 milliamp (.00075 AMPS)."
jag har ögnat igenom den, mest för att inte trampa något större företag på tårna.
sp som ajg läst så nämner de ingenting om hur de har löst någonting. enbart utformingen och bladet som är patenterat.

flugsmällor ligger väl på 1500volt har jag för mig, ampere vet jag itne vad de ligger på dock. som sagt. det viktigaste här är att dne itne är dödlig utan bara obehaglig
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Poke »

Meduza skrev:Den elektriska flugsmällan är väl inte strömbegränsad på utgången, brukar dessutom vara bra mycket lägre spänningar i dom? Du vill nog upp till ett par kv och med en mycket aggressiv strömbegränsning.

För det bruket du pratar om så skulle jag inte titta på ABS utan snarare tex Taulman Alloy 910 om du vill printa, men jag tror att fräs är rätt håll att gå i slutändan

i mitt tankesätt har ajg funderat på 9000 volt och en strömbegränsning på 1milliampere, då är den lite starkare än vad shockknifen är men fortfarande itne skadlig eller dödlig (förutom ett mindre rött märke på armen)

jag tror också fräsning är bättre i slutändan.

det kanske är bättre att köpa komponenter och bygga från början än att försöka modifiera en flugsmällekrets?
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Joe »

Nja det står bla i patentet att med en oscillation på 300Hz så får du "smattret" Och i vilka intervall potentiometern arbetar.

Förutom feather så behöver du bla en transistor, en transformator, några dioder och kondensatorer.
Det är frågan om det går att strömmäta innan transformatorn för att utläsa om ett överslag har skett, när det hela tiden är överslag imellan knivens elektroder för att producera gnistor och "smattret"
Jag skulle råda dig att göra en prototyp med en enkel 555 som pulsgenerator för 300Hz först, för att sen fundera på om träffdetektering är möjligt.

Ett sätt detektering är möjligt skulle vara om den "angripne" bär ett ESD armband och knivens elektronik är ansluten till detta armband för att känna av en träff.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av xxargs »

Ett sätt att strömbegränsa är att inte förlita sig på att ladda ur kondingar (då strömmen blir lätt okontrollerad hög, förvisso under väldigt kort tid) utan istället tänka på hur klassiska biltändspolar fungerar, dvs magnetisk lagring och induktionsknäpp - det är garanterat strömbegränsat och den som har känt på tändströmmen från sådan bil genom kroppen vet att det räcker och blir över där...

att köra kondensatorurladdning (med eller utan tändtrafo) get tyvärr dålig kontroll över strömmen i urladdningsskedet och sätter man för mycket motstånd i serie för att hålla ner urladdningsströmmen så kan den demonstrativa verkan mer eller mindre utebli och sätter man pulsformad krets med kondingar och drosslar så bli det komplicerade och stora grejor - lite väl häftigt för att gå in i en knivskaft.
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Poke »

xxargs skrev:Ett sätt att strömbegränsa är att inte förlita sig på att ladda ur kondingar (då strömmen blir lätt okontrollerad hög, förvisso under väldigt kort tid) utan istället tänka på hur klassiska biltändspolar fungerar, dvs magnetisk lagring och induktionsknäpp - det är garanterat strömbegränsat och den som har känt på tändströmmen från sådan bil genom kroppen vet att det räcker och blir över där...

att köra kondensatorurladdning (med eller utan tändtrafo) get tyvärr dålig kontroll över strömmen i urladdningsskedet och sätter man för mycket motstånd i serie för att hålla ner urladdningsströmmen så kan den demonstrativa verkan mer eller mindre utebli och sätter man pulsformad krets med kondingar och drosslar så bli det komplicerade och stora grejor - lite väl häftigt för att gå in i en knivskaft.
ja, utrymmet jag har att spela på äv väl ungefär 40x120 mm. så ju mindre elektronik som möjligt är bättre. men som du skriver så vill jag ju ha en kontrollerad urladdning coh det får jag inte med flugsmällekortet. jag får återgå till ritbordet.

Joe skrev:Nja det står bla i patentet att med en oscillation på 300Hz så får du "smattret" Och i vilka intervall potentiometern arbetar.

Förutom feather så behöver du bla en transistor, en transformator, några dioder och kondensatorer.
Det är frågan om det går att strömmäta innan transformatorn för att utläsa om ett överslag har skett, när det hela tiden är överslag imellan knivens elektroder för att producera gnistor och "smattret"
Jag skulle råda dig att göra en prototyp med en enkel 555 som pulsgenerator för 300Hz först, för att sen fundera på om träffdetektering är möjligt.

Ett sätt detektering är möjligt skulle vara om den "angripne" bär ett ESD armband och knivens elektronik är ansluten till detta armband för att känna av en träff.
en kabel imellan eller ESD armband är uteslutet då det är i vägen när man kör tekniker, (jag testade igår).
jag ska se om jag hittar någon 555:a och se vad jag kommer fram till.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av grym »

som knivblad man man ha dubbelsidigt kretskort, starkt och billigt, och man kan ha en pol på varje sida av kretskortet, ändå ut i kanten, då blir det så att man måste trycka in eggen, äs 1.6mm kretskortkant, mot kroppen för att det ska komma ström, och kännas,, då måste den som attakera hantera kniven rätt, en bredsida ger ingen stöt
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Wedge »

Det är inte attackeraren som ska lära sig att göra rätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av grym »

:lol:
om dom medvetet vill göra fel får dom väl hålla i fel ände på "niven" :badgrin: :wink:
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Poke »

Wedge skrev:Det är inte attackeraren som ska lära sig att göra rätt.
inte helt sant, för att en elev skall lära sig göra en teknik så måste attackeraren attackera "på riktigt".



grym skrev:som knivblad man man ha dubbelsidigt kretskort, starkt och billigt, och man kan ha en pol på varje sida av kretskortet, ändå ut i kanten, då blir det så att man måste trycka in eggen, äs 1.6mm kretskortkant, mot kroppen för att det ska komma ström, och kännas,, då måste den som attakera hantera kniven rätt, en bredsida ger ingen stöt
problemet här blir att det blir ganska vasst och inte såpass stabilt som ajg vill ha det, min plan är att ha 2 metallbitar åtskiljda av en plastbit.


vänstersida av knivblad | plast| höger sida av knivblad.


håller på att pulla på en ritning på mekaniken som kommer under helgen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Meduza »

Du kan ju förvisso köra med extra tjocka kretskortslaminat, går att få kretskort tillverkade på laminat upp till 5mm tjocklek.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av grym »

eller limma ihop laminat
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Poke »

grym skrev:eller limma ihop laminat
Meduza skrev:Du kan ju förvisso köra med extra tjocka kretskortslaminat, går att få kretskort tillverkade på laminat upp till 5mm tjocklek.

det blir billigare ja, men jag känner att kretskort blir sprött och jag ser inte riktigt att jag kommmer ha den kontakt ytan jag vill ha? låt säga att kniven används effektivt i 2-3 månader så kommer kontakt ytan slitas. OCH om jag inte skall ha den vass så behöver jag fila ner kanterna coh då tappar ajg kontaktyta.
Skriv svar